Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlösa nät ökar explosionsartat

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När vi flyttade in i lägenheten för ett och ett halvt år sedan fanns det tre trådlösa nät som jag kunde nå från vardagsrummet. Mitt eget samt två grannars.

Nyss fick jag för mig att kolla hur det låg till i dag och jag blev minst sagt förvånad.
Tre av posterna i listan är visserligen mina basstationer (en AP extreme och två express), men för att bo i ett kvarter med nästan bara tvåvåningshus inom wifi-avstånd måste det väl sägas vara vansinnigt trångt.

Undrar för övrigt hur bra mottagning och hastighet det är i näten som ligger på kanal 6?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-06-20 22:49

Visst är det fint? Alltid wlan när man är ute och glider.
Jag och Johan Kjellman gjorde en räd i vintras här i Malmö och körde en runda med kismac och gpsade ut lite. Kanske dags för en ny? Vill minnas att vi hittade runt 600 wlan i centrum + limhamn och en tredjedel var helt öppna.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-06-20 23:30

Ett mycket trevligt program för att finna trådlösa och öppna nät är CoconutWiFi som visar resultat direkt i menyraden.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2006-06-21 11:57

jag och sidde var ute och lekte med vår 24 dBi-parabol:
http://sidde.lokalen.org/wlan/
I höstas var ca 25% av näten skyddade. Nu är ca 75% skyddade.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-21 12:23

Jag hade tills alldeles nyligen 3 st trådlösa nätverk i min 3-rummare. Jag insåg dock att situationen var ohållbar så nur har jag bantat ned antalet till 2

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-06-21 20:34

Var ute och körde idag och behövde wifi så jag svängde av från e6an och in i Löddeköpinge. Fick faktiskt köra två gator innan jag hittade ett helt öppet nät. Hittade 9 stycken totalt innan jag fick mig ett öppet och kunde fixa det jag skulle.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-21 21:44

Här finns det tre, förutom mitt som är krypterat, två av dem är öppna, ett är helöppet så jag kan mounta deras hårddisk om jag vill.

Gräver upp min egna tråd från dvalan. Är just nu i Taipei på elektronikmässan Computex och här snackar vi gott om nät. Beroende på var i mässhallarna man befinner sig plockar datorn upp mellan 35 och 100 trådlösa nätverk.

Tänkte jag skulle få en bild på siffran med Coconut Wifi, men jag vet inte om antalet var för stort för det stackars programmet. Det craschade efter att ha räknat upp till 45. Knappast förvånande går det ruskigt segt att surfa, så de få ethernetanslutningar som finns i loungerna är guld värda.

Bifogar en liten pdf av hur det ser ut i airportmenyn. Det är första gången jag behövt scrolla i listan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-07 17:20

Har typ 20 st från min lägenhet som jag ser.
Själv har jag skaffat mig en FON router och delar ut lite bandbredd till dom som vill. Fungerar smidigt och jag märker aldrig av det. Ett bra sätt att dela med sig av internet.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-08 17:40

Har också en La Fonera, men den är lite skum för att den privata anslutningen nästan aldrig syns, utan jag får köra på det publika nätet själv... :">

Känns väldigt konstigt.

Hemma hos min kompis i centrala gbg måste man också scrolla en bit för att se alla nätverk i airport menyn. Han har testat alla och de är låsta hela bunten. Folk har verkligen lärt sig att skydda sina nätverk på senare tid.

1
Bevaka tråden