Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är extra grafikminne värt pengarna?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-06-20 14:10

Sitter och specar upp en iMac (20") och funderar lite på grafikminnet. Hur mycket har ni? Är det värt de extra 675 kronorna för att få 128MB extra?

Kommer inte att spela på datorn men lite video och bildbehandling blir det säkerligen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-20 14:29

Detta har kommit på tal tidigare - jag skulle lungt maxa VRAM:et.

---
Då kan jag meddela följande från jobbets Quad G5 med 7800 GT/256MB VRAM kort och två bildskärmar (en st 20" och en st 23"). Just nu har jag följande programmen öppna:

- Safari
- Finder
- Pages
- Mail
- Motion
- iChat
- Photoshop
- iTunes

Inget unik i min arbetsdag i vart fall. Programmet GET ATI NIVIDA RAM rapporterar:
- 47MB VRAM ledigt
---

Det är inte svårt att fylla VRAM-minnet om man har det så att säga.

Läs allt här:
http://www.99mac.se/windows-pa-mac/95361-ati-radeon-x1600-minnestorlek-viktigt.html

  • Medlem
  • 2006-06-20 15:46

Letade men missade uppenbarligen den tråden. Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-20 16:06

Hade själv svårt att hitta den igen

Förutom nöjet att använda det extra minnet under bruksperioden får man dessutom mer för datorn när man säljer den (om man inte väntar alltför länge förstås).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-21 00:17

Troligen kommer även OSX nyttja med och med VRAM med tiden också.

10.4 ökande användandet en del (typsnitt cachas i VRAM bl.a.)
10.5 kan mycket väl öka detta ännu mer. Quartz 2D Extreme kommer som jag förstår det gilla mycket VRAM (om den tekniken nu kommer eller ej…).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-21 08:48

Och glöm inte att WoW flyter på betydligt bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-21 09:13

Och glöm inte att WoW flyter på betydligt bättre.
Gör det verkligen det?

De flesta spel är VRAM = högre texturer = snyggare spel.

Klart du ska ha 256. Man vet inte vad som kommer att krävas av Mac OS och vilka funktioner det kommer att ha i framtiden. När Quartz Extreme kom så var det ju en del hyffsat nya Macar som inte kunde utnyttja det. Så vill du att din iMac ska kännas modern längre, köp mera VRAM.

1
Bevaka tråden