Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3G-surf med Telia saknar Macstöd?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-06-20 10:45

Telia har börjat marknadsföra sitt internetabonnemang via 3G rätt agressivt. Surfa hur mycket du vill kvällar och helger via mobilen för 89kr/mån.

Det kan ju var intressant för somliga, farsan t ex. Men så kommer man som vanligt till kravspecen.

Citat:

Datorkrav
Du behöver en bärbar pc med operativsystem Windows 2000 eller Windows XP med plats för ett pc-kort/instickskort (även kallat PCMCIA-kort).

Föga förvånande att skiten bara stödjer PC. Men hårdvara brukar man ju kunna trixa igång ändå på Macen. Men så kommer man till funktionsbeskrivningen.

Citat:

Börja surfa
När du ska börja surfa dubbelklickar du på ikonen "Data Card Management". Första gången frågar programmet efter pin-kod för SIM-kortet. Du får pin-koden hemskickad till dig separat per post. Därefter klickar du på Connect - du kan nu surfa genom att starta Internet Explorer.

En speciell programvara endast utvecklad för PC verkar krävas för uppkoppling... så vad gör man nu? Proteststorm någon?

Läs mer www.telia.se/tradlost

Senast redigerat 2006-06-20 11:01
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-20 10:58

Risigt

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2006-06-20 11:19

Det kan funka ändå. PIN-koden kan du stänga av om du stoppar in SIM-kortet i en vanlig telefon (eventuellt behövs en 3G lur). Men problemet är huruvida PC-kortet stöds av macen. Pröva!

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-06-20 11:52
Ursprungligen av matsa:

Det kan funka ändå. PIN-koden kan du stänga av om du stoppar in SIM-kortet i en vanlig telefon (eventuellt behövs en 3G lur). Men problemet är huruvida PC-kortet stöds av macen. Pröva!

Javisst att jag inte tänkte på det! För att bli sittande med ett 12-månadersabonnemang som inte funkar är ju inga problem. Det vill man ju riskera.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-06-20 13:10

Ja ja säga vad man vill men snabba på att svara var man i alla fall idag.

Citat:

Hej!
Tack för din förfrågan.

Det finns i dagsläget inga planer på att införa den tjänst du har fått reklam om så att den fungerar i Mac av den anledningen att kundunderlaget är för litet för att det skall vara lönsamt att utveckla tjänsten så att den fungerar Mac. Vi har inget annat svar att ge er och tycker givetvis det är tråkigt att ni inte är nöjd med detta men det är på dessa grunder som en sådan möjlighet inte finns.

Med vänlig hälsning

Linda Millsvik Nilsson
Telia Kundservice

Men det var kanske inte det man ville höra.

  • Medlem
  • 2006-06-20 15:37

surfa...

är en applikation, eller snarare användningsområde. Fungerar annan nättrafik?

/hpe

Citat:

Det finns i dagsläget inga planer på att införa den tjänst du har fått reklam om så att den fungerar i Mac av den anledningen att kundunderlaget är för litet för att det skall vara lönsamt att utveckla tjänsten så att den fungerar Mac.

Shit, snacka om lång mening!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-06 17:06

SonyEricsson har ett par kort på gång som enligt deras spec ska fungera i Mac OS X

http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc=se&lc=sv&ver=4000&template=pp1_loader&php=php1_10301&zone=pp&lm=pp5_1&pid=10301

Janne

Är detta något som nödvändigtvis kräver ett datakort?

Annars finns ju en alternativ lösning: koppla ihop telefon med dator och surfa den vägen, telefonen agerar modem.

Jag kan tänka mig att skaffa tjänsten under den enkla förutsättningen att den fungerar rakt ur telefonen (Nokia E61).

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-06-20 17:34
Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Är detta något som nödvändigtvis kräver ett datakort?

Annars finns ju en alternativ lösning: koppla ihop telefon med dator och surfa den vägen, telefonen agerar modem.

Jag kan tänka mig att skaffa tjänsten under den enkla förutsättningen att den fungerar rakt ur telefonen (Nokia E61).

Väldigt bra fråga faktiskt. Men som du kan läsa här ovan så planerar man inte att införa något stöd för Macintosh. Deras lösning verkar kräva någon form av programvara... vilket låter lite lustigt... och den planeras inte översättas.

De kräver att man har en telefon med ett SIM-kort som är kopplad till tjänsten. Duger alltså inte med ens vanliga telefon (om man inte vill hålla på att byta SIM-kort så fort man ska till att surfa)

Ursprungligen av Maria M:

De kräver att man har en telefon med ett SIM-kort som är kopplad till tjänsten. Duger alltså inte med ens vanliga telefon (om man inte vill hålla på att byta SIM-kort så fort man ska till att surfa)

Jag får ringa och höra om detta kan kopplas till ett s.k vanligt SIM-kort. För rimligen måste man få ett telefonnummer, vidarekoppling kostar gratis (eftersom jag redan har Telia) och så åker "surfkortet" in i E61.

Bedrövligt att inte släppa tjänsten för Macen, å andra sidan finns det vad jag vet bättre alternativ än detta för datorsurf. T.ex 3Mobilt Bredband för 199 kronor/månad inkl 1 GB fri förbrukning, har för mig att de har maxtaxa 499 kronor/månad om man surfar så mycket att det tickar iväg över 1 GB.

Man kan undra hur Telia har gjort med sitt kort, att få det att fungera med Macen borde inte vara några problem men serviceinriktningen verkar inte den bästa av svaren att döma.

Ursprungligen av Spooky:

En speciell programvara endast utvecklad för PC verkar krävas för uppkoppling... så vad gör man nu? Proteststorm någon?

Läs mer www.telia.se/tradlost

Sist jag körde Telia 3G så fungerade denna programvara alldeles utmärkt med deras Novatel 3G kort. http://www.smithmicro.com/default.tpl?sku=QLMMAKEE&group=product_full

Jag testade för en tid sedan "3G-kort" från Telia, 3 och Vodafone, och jag vill minnas att alla tre korten fungerade med Macen, trots att det bara var Vodafone som hade uttalat Macstöd. Du måste dock ha speciella drivrutiner för att få det att lira. SmithMicro är ett av dem Novamedia är ett annat.

/M

Jag har provat Telia Connect 3g i min PB G4. Fick den inte att fungera utan launch2net från Novamedia (hittade inga portar), men med går det bra.

Har även provat att koppla upp G4an via Bluetooth och med QTEK 9000 som modem (3g telefon), även detta fungerar bra och då utan tilläggsprogram. Ett modemscript behövdes dock.

Har dock problem med VPN till företagsnätet i båda fallen.

Tror inte att det skall vara några problem att använda telias trådlösa bredband i kombination med macen. Som jag förstått det är det bara en abonnemangsform som kostar 89kr per månad och ger fri surf kvällar och helger, medans det kostar under dagtid vardagar. Svårt att tänka mig att simkortet känner av vilken applikation som begär datatrafiken och tar ut olika avgifter utefter det.
Jag har hört att deras företagsvariant, connect, fungerar bra i en PC med simkortsuttag - dock var det inte sömnlösa steg mellan 3G och GSM uppkoppling i det fallet. Enligt specifikationen kräver det abonnemanget också ett datakort samt programvara.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-07-02 10:18

Telia har verkligen dille på att utveckla speciella programvaror (till Win) för allt möjligt, trots att det egentligen är onödigt. :-/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-06 19:52
Ursprungligen av Spooky:

En speciell programvara endast utvecklad för PC verkar krävas för uppkoppling... så vad gör man nu? Proteststorm någon?

Skicka ett glatt brev till Telia där du tackar för dig och säger att du byter till Bredbandsbolaget eftersom de gärna har Mac-användare som kunder!

Själv fick jag hem en sådan här igår:

http://www.bredbandsbolaget.se/portal/PRIVAT_BREDBAND_BORTA%20BREDBAND%20BORTA

Fungerar utmärkt med 15" Powerbook. Kontantkortsmodell utan månadsavgift. 500:- per gigabyte.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-18 17:43

...MEN, då endast som en tilläggstjänst till ditt redan befintliga abonemang.
så om man bor i en stuga långt ute i skogen eller inte bor någonstans alls utan bara åker runt med sin lilla bärbara kan man inte köpa denna tjänst.
är inte det lite underligt?

Går det inte att använda ett Vodafone PC-kort (som jag råkar ha), med Mobile High Speed för Mac OS X, och stoppa in Telia-3G-kortet? Har för mig att detta ska funka med Telia Connect. Vid min sommarstuga har jag full 3G-täckning via Telia men ligger i hopplös radioskugga när det gäller Vodafone/Telenor...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-19 21:23

Fd Vodafones 3G-kort hade drivrutiner för Mac, men de var extremt dåliga och buggiga.

Vad jag upptäckte var att det faktiskt gick att köra helt utan drivrutiner. När man sätter in kortet kommer det upp direkt i Systeminställningar/Nätverk som ett modem. Skriv in ett skumt nummer (typ **79#* eller nåt sånt) som telefonnummer och sedan har jag för mig att användarnamn- och lösenordsfälten skulle vara tomma. Sedan kopplar man upp sig som vanligt med telefon-symbolen i menyraden eller i programmet Internetanslutning.

Kanske fungerar även denna lösning för Telia-kortet?

Dags att skapa liv i tråden igen.
Jag har en kund som vill använda Telias 3G-kort med en powerbook. Är det någon som har koll på om det skett någon utveckling eller är det fortfarande SmithMicro eller Novamedias drivare som gäller?

Även om man kan säga mycket om Telia så vore det bättre med något som de stödjer officiellt då kunden kommer att byta från Windows till Mac (begagnad powerbook), och således är nybörjare.

Måste skriva om en liten rolig upplevelse kring denna tjänst. Jag blev uppringd av en säljare som talade sig varm för detta. Nu är det bara så att jag inte surfar via bärbara datorer utan telefon och det underhållande budet där var att jag skulle byta SIM-kort varje gång jag ska surfa respektive ringa. Alltså denna tjänst verkar inte gå att koppla till ett mobilabbonemang på konventionellt vis utan det måste gå via ett särskilt SIM-kort och PC-kort för att fungera.

Så jag sade tack för mig. Som väl är erbjuder Tre snart X-series som löser problemen. Surf via nalle och/eller dator enkelt och elegant. Telia får se över sitt mobila bredband, det måste fungera från telefonen också.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-02-02 23:27

Har en polare som kör Telias 3G-kort i sin TiBook. Enligt honom så funkar det helt smärtfritt. Har inte frågat om han kör några speciella drivrutiner dock.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2007-02-03 15:16

Surfar med min PB 12" och en Sony Ericsson K610i via bluetooth vilket funkar perfekt!

(Behövde bara ladda hem ett modemscript för 3G och slänga in det i library-mappen)

Tyvärr får jag Kernel-Panic när jag använder kabeln som följde med telefonen, det funkar ett tag, innan skylten som säger att man måste starta om datorn dyker upp...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-05 23:26
Ursprungligen av oskich:

Surfar med min PB 12" och en Sony Ericsson K610i via bluetooth vilket funkar perfekt!

(Behövde bara ladda hem ett modemscript för 3G och slänga in det i library-mappen)

Tyvärr får jag Kernel-Panic när jag använder kabeln som följde med telefonen, det funkar ett tag, innan skylten som säger att man måste starta om datorn dyker upp...

Har själv en K610i, men är novis på detta område. Var hittar man modemskriptet du skriver om? Och var lägger man det sedan i library-mappen?

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2007-02-05 23:54
Ursprungligen av soha:

Har själv en K610i, men är novis på detta område. Var hittar man modemskriptet du skriver om? Och var lägger man det sedan i library-mappen?

Här e' scriptet jag kör med:
http://www.taniwha.org.uk/files/SonyEricsson3G-2005-01.sit

Själv har jag Tele2Comviq och använder "SonyEricsson CID2"-scriptet i Network Preferences, Bluetooth-modem...

Följande behöver man ställa in under PPP-fliken

Telephone nr: isplnk1.swip.net

Account name: gprs
Password: gprs

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-08 21:35

Lyckades få ihop det mellan min K610i och MacBook Pro 2,16.
Skrev bara internet.tele2.se som telefonnr. Inget användarnamn och lösenord, använde sedan CID1. Sen rullade det fint. Tack för tipsen!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-18 13:27

K610i funkar fint som modem i Sverige. Men är det likadant utomlands? Man kan väl inte skriva internet.tele2.se som telefonnr om man är exempelvis i Danmark? Använder man då istället "*99*–någonting"?

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2007-02-18 15:31
Ursprungligen av soha:

K610i funkar fint som modem i Sverige. Men är det likadant utomlands? Man kan väl inte skriva internet.tele2.se som telefonnr om man är exempelvis i Danmark? Använder man då istället "*99*–någonting"?

Funkade bra för mig utomlands...

En varning bara - I vissa länder får man betala över 100Kr/MB(!) för överförd data. Ingen behaglig överaskning när man kommer hem och har surfat en del

Bevaka tråden