Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook 100 (Lite nostalgi)

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-06-19 18:07

Hej hej hallå!
Letade nyss fram "min" gammla PowerBook 100 som funnits i familjen sedan 1991, min mor fick den som arbetsdator då

Startade datorn och den var igång på några sekunder! Tycker det är rätt stongt för en 15 år gammal dator

Rätt fräck dator med svart-vit skärm, nätverk, ljud etc.. tog lite bilder på skönheten hehe

http://www.gotzmann.se/pb100/IMAG0037.png

http://www.gotzmann.se/pb100/IMAG0032.png

http://www.gotzmann.se/pb100/IMAG0031.png

Tyvärr är detta enda macen jag har, men letar för tillfället efter en nyare PB 15", kanske kan vara ett bra kompliment till denna?? hehe

Tack för mig!

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-06-19 18:51

Underbart! Fick god lust att rota fram min PB 145B (köpt 1993) - den fungerade fint, senast jag provade den för några år sedan...:)

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-06-19 19:37

Min ligger nere i källaren brevid min Moddad Atari STe från -89.
Tyvärr är batteriet het dött, annars var det en otrolig smidig bärbar sak motför PowerBook G3 (Wallstret) som jag också har.

Mins min PB 100 med stor glädje....

Senast redigerat 2006-06-19 19:54
  • Medlem
  • 2006-06-19 19:55

Jag skänkte för bara en liten stund sen bort min gamla PB 180 till några ungar i kvarteret. Efter en liten stund kom de tillbaka med några disketter som låg i datorväskan och undrade vad det var för något. Efter ytterligare en stund var de tillbaks igen med disketterna och undrade om det fanns musik på dem. De ville visst också ut på internet med datorn verkade det som. Lycka till...

Framför allt är de där gamla skärmarna mycket bättre än dagens om man gillar att sitta utomhus i solen och skriva.

  • Medlem
  • Öland
  • 2006-06-19 20:47

Fick en PB 540c i fredags av mitt jobb, fungerar perfekt. Systemet är 7.1.1

  • Medlem
  • 2006-06-19 20:48

Alldeles nyss kom ungarna tillbaks igen och tog min gamla SE också!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-06-19 20:58

Jösses - städade garaget i helgen och hittade min PB100 då - startade den förstås direkt och den svartvita skärmen gick i gång på några sekunder... tänkte faktiskt lägga ut den på Tradera. Men nu blev jag sugen på att spara...

Grymt liten burk - skönt byggd, robust men lätt. Samma skall med med mer på insidan - det vore en dröm!

PB1xx är en härlig relik! Jag hade snikvarianten 150 som tjänade mig gott några år. Sålde den (tyvärr) till en celeber samlare som kände sig tvungen att äga denna fulländade formgivning. Ännu mer tyvärr var att pengarna (:$ fyratusen har jag för mig!!) gick åt till att återinvestera i en sunkig Performa 6320 som kunde varit utan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-19 23:15

Ahhh PB 100, ja den minns jag.
Det var min första dator det. Ja det var grejer det - styrkula och ingen jobbig platta tex. Tre-fyra år gammal var jag när jag började använda den. Blev sas uppfostrad både med och av den - jag har sedan den åldern varit datornörd och har under hela mitt liv aldrig tittat åt Win-hållet. Har fortfarande kvar gamla Kid Pix-dokument från den tiden ...

Jag har den fortfarande kvar den faktiskt. Jag har även en PB G4 12" - som jag köpte strax innan MacBook Pro lanserades. Jag har därmed den allra första och den allra sista modellen i PowerBook-serien. Värt att ha i åtanke.

PB 100 var min första mac efter att ha lämnat Amiga 500. På min hylla står det en PB 145c och en PB Duo 230 - har tyvärr inga lösa nätdelar så dom lär jag knappas kunna sparka igång igen - fast bästa kapet var att jag för några år sedan köpte ett nytt bokstöd i form av en fullt fungerande Color Clasic - drar igång den ibland.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-20 12:24
Ursprungligen av Olle@mac:

fast bästa kapet var att jag för några år sedan köpte ett nytt bokstöd i form av en fullt fungerande Color Clasic - drar igång den ibland.

Color Classic! En sådan har jag alltid velat ha. Jag antar att du inte vill sälja den?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-06-19 23:48

Kul med alla svar!
Det är en rätt rolig maskin faktiskt, har hittat div. bilder gjorda av mig själv som liten knodd i det fina programmet SuperPaint! Med massa mönster o grejer hehe Riktigt härligt.

Finns även div. dokument skrivna i MS Word V.5 (gjort -92) hehe.

Hade även diskettstation och skrivare till den, men dem kan jag inte hitta nu

Rajje; Fan då måste jag ju verkligen skaffa mig den sista PB:n då! Nu känns det ju nästan som ett måste haha

Någon som vet om man kan göra något kul med en sån här maskin förresten?? Börjar lessna lite på Word, SuperPaint och "15-Spel"

/remante

Ursprungligen av remante:

Någon som vet om man kan göra något kul med en sån här maskin förresten?? Börjar lessna lite på Word, SuperPaint och "15-Spel"

Det var väldigt vad folk gräver upp gamla burkar på sista tiden. I samtliga dessa trådar känner jag mig tvungen att tipsa om The Macintosh Garden med abandonware...

Ursprungligen av remante:

Finns även div. dokument skrivna i MS Word V.5 (gjort -92) hehe.

Ahhh... MS Word 5.1 - i mitt tycke den absolut bästa ordbehandlaren någonsin. Har nog kvar den på någon diskett någonstans...

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-06-20 11:47

Nu var det ju dumt att man "tappatbort" diskettstationen till burken då.. lite svårt att få in nåt nytt utan den ingen som har en diskettstation till salu??

MS Word var jäkligt avancerat även i version 5.X

PowerBook 100, har en sån som ligger i en låda, skärmen var skadad så jag tänkte byta till en annan, men en sådan som passade hade jag inte..snyft.

Ja du Filip, PB 540c var min första bärbara Jätterolig dator för mig, tror jag köpte den 2002 för 400:- av en trevlig Mac-samlare.

Förrutom batteritiden(15s) var den underbar, man kunde Photoshoppa, spela och använda den som miniräknare.

Dock fick jag lite högre krav efter ett tag och skaffade en Pismo och nu har jag ingen laptop alls länge

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-06-21 20:58

hehe nice, verkar vara några som har/haft dessa burkar Nån som vet ifall det är något samlarvärde på dem?? Eller finns det för gott om dem?

En fråga till också (kanske fel att ställa den här, men iaf). Är det värt att köpa en PowerBook 15" nu, eller är det bättre att sattsa på en MacBook??

/remante

Samlarvärdet är noll på de flesta. De är inte gamla nog. Möjligen med komplett förpackning, disketter och manualer.

Själv grävde jag fram mina gamla Duo 280 och 280c, samt min första knädator, 180c. 280c startar inte, lysdioden lyser men hårddisken går inte igång. De andra två funkar bra, fast batterierna är stendöda förstås. Dessutom hittade jag en 5300 i en skrotlåda, gav den till min son som ville ha en egen knädator, och till min förvåning visade sig batteriet vara vid liv! Nu vill lillebror också ha en, så han ska väl få min 180c då.

Den här tråden gav mig kraftiga nostalgivibbar, så jag har plockat fram min gamla 1400cs (med ett för åldern bra batteri, kanske av senare härkomst) och installerat orginalsystemet (7.5.3) Nu har jag något att leka med när det regnar

Jag måste säga att nostalgin över min 180c är mycket blandad. Den är fruktansvärt seg, och att batteriet är dött är lika så gott, så kass batteritid somden hade. Fast 280 är ett gladare minne, speciellt den svartvita som man på sommaren glatt körde utan bakgrundsbelysning. Den gick länge då!

  • Oregistrerad
  • 2008-10-11 22:35

Min sambo visade sig ha en Powerbook 100 i garderoben som jag försöker skrämma liv i. Den har OS 7.0 för nävarande och jag ville uppgradera till 7.5.3. Den ska finnas tillgänglig gratis men jag hittar bara US-versionen. Någon som har tips om var jag hittar svensk 7.5.3 och framför allt hur jag får in det på Powerbooken Den har floppy men det är också allt Tacksam för tips!

EDIT: Hittade länken:
Index of /Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/Swedish/Macintosh/System/Full_Installs/System_7.5_Version_7.5.3

Då kvarstår bara frågan hur jag får in det här i Powerbooken

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-10-11 23:22

Läs lite här innan du instalerar annat operativ. Man bör tydligen inte formatera HDn med 7.5.5 och OS 6 är tydligen att föredra.

  • Oregistrerad
  • 2008-10-12 12:23

Ja det verkar så bökigt att jag nog försöker kränga alltihop för någon hundralapp istället. All programvara och klistermärken fanns kvar i plomberade förpackningar så det kanske finns någon macfantast som är intresserad

Ursprungligen av Iphone77:

Ja det verkar så bökigt att jag nog försöker kränga alltihop för någon hundralapp istället. All programvara och klistermärken fanns kvar i plomberade förpackningar så det kanske finns någon macfantast som är intresserad

Jag bjuder dig 350 kronor om disketterna med OS7 samt manualerna och gärna nätdelen ( om den är hel ) ingår i priset.

Olle

  • Oregistrerad
  • 2008-10-13 10:18

Jag bör nämna att två pixlar är svarta. Följande ingår:

* Fungerande nätdel
* Fungerande floppydrive
* 25MB hårddisk
* 8MB RAM
* Svensk manual
* Ett plomberat kuvert med en diskett i (vet inte vad det är men det hör till powerbooken)
* Mac OS 7 plomberat med disketter och installationsanvisningar
* Garantipapper
* System 7 Tune-Up mjukvara + manual
* Apple Computer Stickers (http://www.bigkey.com/pic/apple/apple_stickers.jpg)

Var i landet finns du?

Senast redigerat 2008-10-13 10:51
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-13 11:53

Om Olle tappar intresset så är jag inte så lite intresserad.

  • Oregistrerad
  • 2008-10-13 13:05

Det är öppen budgivning som gäller, 350kr är högsta budet för närvarande

  • Oregistrerad
  • 2008-10-13 15:50
Ursprungligen av Iphone77:

Det är öppen budgivning som gäller, 350kr är högsta budet för närvarande

Jag är också intresserad. jag bor i Malmö

Kan bjuda 380kr.

  • Oregistrerad
  • 2008-10-13 18:14

Högsta budet som inkommit innan helgen får pjäsen 380kr är nuvarande högsta bud.

Bevaka tråden