Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fixad revision av MacBook Pro? När, tror ni?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-06-02 21:00

Apple måste ju givetvis fixa fläkt-, pip- och värmeproblemen med MacBook Pro. Visst, alla drabbas inte, men det är ju ändå rätt många som haft problem med dem. Min fråga är bara (eftersom det ALLTID är lite strul med nya modeller) när kommer en reviderad version, tror ni? Hur var det med iMac G5 och "moppeljudet", hur lång tid tog det innan Apple fixade det?

Enligt källor som borde ha någorlunda koll skall det dimpa ner under sommaren -- förhoppningsvis redan i Juni men det låter lite tidigt imho. (Servicechef, Appleåterförsäljare).

Något nytt gällande detta?

  • Oregistrerad
  • 2006-06-13 10:24

De nya logikkorten ska komma i juli, tror en ny revision kommer då.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-06-13 13:36

Enligt diskussioner på Apples diskussionsportal om MacBook Pro så verkar W8622 och W8623 bättre map värme och inverter.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-13 20:16

Jag har en W8622 och den lider av allt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-13 21:29

samma här.. är dock ute på verandan... datorn är på 43c och fläktarna låter som fan.. när datorn var på kontoret så sniffa denr unt 47 grader och då var jag rädd att datorn skulle sväva iväg

Herregud, vilka skillnader ändå. Om min MBP låg på 47° skulle jag befara en ny istid. Att skriva det här inlägget och lyssna på "Mezzanine" gör min MBP 60° varm. Ser väldigt mycket fram emot ett nyt logikkort i juli/augusti. Hint, Apple...

Hmm..

ska typ beställa en MBP idag.

Tror ni man kan få logikkortet utbytt när det kommer?

Varför inte vänta en vecka eller två? Då bör ju den nya revisionen av moderkortet ha gått i produktion. Och så slipper du rådda med garantin.

Ursprungligen av coolvik:

Hmm..

ska typ beställa en MBP idag.

Tror ni man kan få logikkortet utbytt när det kommer?

Jag blev lovad det. Så ja -- det tror jag.

Nu är inte jag helt insatt i hårdvarutekniken, men kommer ett nytt logikkort lösa bekymren om pipljud och värmeproblem?

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-06-15 09:04

Det kommer lösa problemet med pipljudet, som enligt apple kan härledas till en defekt (antar jag) kondensator på det kortet. Värmeproblemet däremot bör inte påverkas av logikkortet då det snarare handlar om hur datorn kyls. Heatpipe eller vad det nu är samt vilken strategi man väljer beträffande fläktarna. Till viss mån hur kylpastan appliceras men i det här fallet finns det lite tvetydiga rapporter om hur det fungerar på MBP:n.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-06-18 17:32
Ursprungligen av Lundh:

Det kommer lösa problemet med pipljudet, som enligt apple kan härledas till en defekt (antar jag) kondensator på det kortet.

Var har du läst det? Har inte sett några officiella uttalanden från Apple.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-19 23:19

Själv hoppas jag att Merom (Core 2 Duo) snart kommer till MBP och det samtidigt kommer FW800, Apple får gärna ta bort lite problem för att fixa plats till extrafinesserna.

Ursprungligen av Lundh:

Det kommer lösa problemet med pipljudet, som enligt apple kan härledas till en defekt (antar jag) kondensator på det kortet.

Kondensatorer brukar kunna orsaka oljud men kan verkligen så många kondensatorer vara defekta?

  • Medlem
  • 2006-06-20 00:53

Enligt MacForum på Avenyn i Göteborg så är de nuvarande MacBook Pro inne på den tredje revisionen även om de har samma prestanda.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-06-20 08:09
Ursprungligen av JockeBo:

Kondensatorer brukar kunna orsaka oljud men kan verkligen så många kondensatorer vara defekta?

Vet inte, det kanske är så att den inte är defekt utan att det är någon konstig design runt den, eller att den helt enkelt är feldimensionerad och på så vis stör något annat. Men det här är inget annat än spekulationer från min sida. Allt jag fick veta av Apple var att det hade att göra med en kondensator på logikkortet.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-06-19 17:13

jag blev flyttad några led i supporten så det var via telefon jag fick höra det. Han pratade med tekniker medan jag satt och väntade.

Min ligger ofta på 50°C vid låg belastning, men inga fläktar bråkar.
När fläktarna väl startar sjunker temperaturen snabbt. Inget att klaga på där.

Däremot beter sig stryrplattan lite mysko.
Regelbundet verkar styrplattan "tappa känseln" och hämtar sig bara om jag drar över centrumdelen.

Inget pip de första timmarna datorn vart på (MBP 2Ghz / 2GB / 128Vram / 10.4.6) men det dyker upp efter ett tag.
Det hjälper bara ibland att starta Photo Booth.

Open GL-prestandan är inte så imponerande, Solidworks under XP i Booth Camp tar musten ur burken redan vid rätt små sammanställningar, men det beror kanske på lite RAM. Men grafikkortet är inte med på listan över de kort som "stöds" av Solidworks.
Jag hoppas framtida drivrutinsuppdateringar fixar bättre ös där.

I OS X är det väl lika antar jag, men har inget att jämföra med på riktigt, iofs., Nanosaur "på högsta" vill inte bli fluent, det hade jag nog räknat med.

Batteriet tar oroande snabbt slut av CAD i XP, dessutom får jag ingen varning om låg nivå. Har bara ett batteri än, så det är ytterst irriterande

Btw, serienummret börjar på w8617, MBP levererad i maj.

Senast redigerat 2006-06-19 18:02

vi har fortfarande inte fått någon information när våra MacBook Pro 17 tummare skall komma ... vår Leverantör har häller inte fått något rakt besked från Apple ... Han har fåt leverans från Apple på allt annat vi beställt till datorerna ... eyeTV och liknande men inga datorer ... så för mig känns det som något är i görningen ...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-06-19 21:40

När beställdes datorerna?

En bekant köpte en anpassad MBP 17" från Applestore förra veckan och den skickades efter 3-4 dagar... Så jag vet inte om jag tror nåt är i görningen.

1
Bevaka tråden