Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Apple anklagas för Slaveri"

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Såg en artikel på realtid.se

här kan du läsa den.

Den hänvisar i sin tur till Mail on Sunday men jag hittar inte artikeln där.

Det är inte direkt någon nyhet att arbetsförhållandena i många kinesiska fabriker är dåliga och i många fall rent av urusla. Fabriker där Apples produkter tillverkas är inga undantag.

Nä, det har man ju hört tidigare, det är säkert rätt poppis bland journalister att visa upp stora "fina" företag som också utnyttjar billig arbetskraft. På ngt sätt i min trevligt naiva illusion hade jag dock fått får mig att Apple var felfria. haha

Förstår ju för dem att det är svårt att hålla koll på alla underleverantörer.

Mail on Sunday har ingen webtidning med artikeln åtkomlig men den finns att läsa (och där den diskuteras utförligt) exempelvis på www.macrumors.com.

Innan alla hetsar upp sig för mycket skall man komma ihåg att det är omöjligt att rakt av jämföra månadsinkomster mm mellan USA-Kina eller Sverige-Kina (eller för den delen USA-Sverige). En månadsinkomst om 50-100 USD låter lite lågt för de östra och södra provinser det handlar om, men är inte heller ovanligt för de enklare typerna av arbete. Tänk på att exempelvis akademiker inte har mer än 2000-2500 kr i ingångslön ens i storstäder som Beijing (själv har jag flera års erfarenhet av arkitektbranschen i Kina). Lärare etc har ännu mindre. Det finns aldrig något som heter övertidsersättning m.m. utan allt ingår i "paketet". Dock brukar arbetsgivare stå för sjukförsäkring (och på denna typ av industri även för sovsal och oftast också måltider. Sedan får ju de flesta anställda (inom såväl industri som konsultverksamhet) en årlig bonus som kan vara lika stor eller t.o.m. större än den officiella lönen. Denna beskattas annorlunda varför det ligger i allas intresse att hålla nere månadslönerna för att istället få en större bonus. Om detta är fallet i iPod-fabrikerna låter jag vara osagt, men det är nog sannolikt. I synnerhet när det gäller stora och lönsamma företag i expansiva regioner. Det är, hur konstigt det än kan låta, inte alltid lätt att få tag på arbetskraft i Kina - i synnerhet inte "skilled workers" till vilka nog många inom elektronikindustrin får sägas tillhöra.

Sedan vad gäller "military drill" är det bara en fånig vrängning av en brittisk tabloid. Ser snarare ut som gemensam morgongymnastik som är mycket vanligt inte bara i Kina utan också Japan m.fl. länder.

  • Medlem
  • 2006-06-16 03:35

Nu fumlar jag farligt nära stubintråden med tändstickorna, men det ÄR ju en knepig situation med industriproduktion som flyttas till "låglöneländer". Skulle våra kära äppelprylar lödas ihop i Västeuropa skulle de kosta dubbelt så mycket. (PC-kille: "Men det GÖR dom ju!")

Det här påminner mig, som inte gillar varumärken i allmänhet, om komplikationerna med min övertygelse att Apple är hyvens snubbar. Det påminner om att Apple egentligen bara är ytterligare ett jättestort företag som tjänar pengar. Men den känslomässiga fängslan är stark, och jag inbillar mig lätt att vinstökningen inte är det viktigaste / enda viktiga i Cupertino. Att de liksom har för roligt för att stirra sig blinda på andelar och valutakurser, utan sticker ut och kickar boll en stund i stället.

Se där tjusig designs hypnotiska potential.

Varför utpekas just Apple (nu igen)? Är det någon som tror att förhållandena är bättre där Creative, iRiver och JoS prylar tillverkas?

Men visst tusan är det bra nära slaveri. Hela låglöneproduktionsapparaten går ju ut på att flytta tillverkningen till det land där man kommer närmast gratis arbetskraft, vilket direkt betyder där man kan behandla arbetarna sämst. Men det är inte ett enstaka företag utan hela industrin det handlar om. För oss är det bara bra, det är därför vi har så ofattbart hög standard. Moralen kan man diskutera, men vi hur som helst inte möjlighet att göra "moralval". Ska du köpa en leksak så är den gjord i Kina.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-16 16:15

vad gäller datorer/kläder/tennisskor går det att göra moralval... jag är rätt ego & korkad som inte gör det vad gäller Apple....

Ursprungligen av DaPhox:

vad gäller datorer/kläder/tennisskor går det att göra moralval... jag är rätt ego & korkad som inte gör det vad gäller Apple....

Vilka gör datorer som inte helt eller delvis tillverkas i låglöneländer?

  • Medlem
  • 2006-06-19 16:48

Jo men grejen är väl... (nu blir det en sådan där situation när jag tvivlar på att jag är tillräckligt skärpt igen) Grejen är väl att det inte varit en enda, påtaglig valsituation där allting i sammanhanget avgjorts.

Vi gör ett val när vi köper ipoddar tillverkade i fjärran. Vi hade också kunnat välja att säga: "Den vill jag inte ha. Om ni startar tillverkning i mitt hemland köper jag en." I praktiken blir det aldrig så enkelt, men valsituationen existerar. Det är ju en massa omständigheter som gör det svårt att tänka sig ett alternativ, framför allt eftersom vi tjänar så mycket på hur det ser ut nu. Det är lätt för oss att låta bli att tänka på att arbetarna i ett land långt bort inte tjänar alls på det. Alls.

Jag har köpt en dator och gläds åt den varje dag. Men därigenom bidrar jag till att orättvisan består. Jag har ingen lösning på det här än, och det skäms jag för.

Ursprungligen av lufra:

Vi gör ett val när vi köper ipoddar tillverkade i fjärran. Vi hade också kunnat välja att säga: "Den vill jag inte ha. Om ni startar tillverkning i mitt hemland köper jag en." I praktiken blir det aldrig så enkelt, men valsituationen existerar.

I praktiken anser jag att den inte finns. Jag gör en hel del moralval, väljer bort storföretag mot mindre, köper ganska mycket ekologiskt odlad mat, undviker dumheter som att bära hem vatten vare sig i ren form eller blandat med juicekoncentrat (jobbigt för mig och dåligt för miljön att köra vatten i lastbil från Tyskland), jag undviker stora monster som Coca-Cola, MacDonalds mm och alldeles speciellt undviker jag stora monster som ryckats trampa i klaveret ordentligt (Nestlé).

Men vad spelar det för roll när inga andra gör det? Det är förstås fler än jag som gör moralval, men eftersom de inte gör det på samma grunder som jag så smetas det ut och försvinner. Jag kan förstås försöka samla folk kring mina åsikter, men det är en meningslös hobby om man inte har stora resurser bakom. Och så kan man tjata på företagen, och det är en lika meningslös hobby eftersom de är helt ointresserade av vad en enda person tycker. Allt jag kan åstadkomma är att göra någon liten tjänsteman lite tröttare.

Vad gäller mat finns ju i alla fall eko-alternativ mm, men på datorer mm finns det inte. Kan ni hitta en dator med någon slags rättvisemärkning så säg till.

  • Medlem
  • 2006-06-19 16:51

Ingemar: Jag vet inte säkert, men jag får också det intrycket. Att Apple lättare pekas ut för sånt här. Som att Apple är "det goda alternativet", och det är så mycket smaskigare för belackarna att ta upp skumrasket då. Skadeglädjen, och sånt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-19 18:50

Globaliseringen var lösenordet för att i större omfattning kunna bedriva den politik med låglöneländer som offer för vår egen standard. Globalisering betyder också att det är oundvikligt.
Två bra argument för att lindra de våndor som skulle kunnat skapa ett bättre klimat för andra.
Privatisering är ett annat knep att få oss att tro att det är bra det företagen gör, men dödsstöten, i Sverige, var nog trots allt att vi skulle placera vår pension i aktier.
Och vad är aktier annat än ett sätt för stora företag att vedimera sin rätt att flytta just till låglöneländer, för vår pensions skull!
Cheferna väljs också för sin kallsinnighet vilket man då och då kan förstå på deras avgångsvederlag att dömma.
Allt detta vänjer vi oss vid då någon motkraft ännu inte kunnat växa sig stark, antagligen för att det är för obekvämt med konsekvenser.

Har precis bytt upp mig till en G5 iSight!
Kan skriva detta! Lindrar lite.
Den är underbar men skulle hellre sett den monteras av robotar (inga människor för så enformiga sysslor) i väst. Men än så länge har vi väl inte börjat klä på robotarna, om det inte är så att människorna många gånger uppför sig som robotar som i ovan nämnda discipliner.

  • Medlem
  • 2006-06-20 07:35

Du sa't. Konstigt att det inte blivit bråk här i tråden än, när vi pratar om sånt här.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-20 11:18

Själv har jag varit Apple-slav sedan 1985.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-20 20:36

Det som i längden kanske har någon betydelse är kanske att man vet hur det ligger till.
Man blir inte lurad och man är medveten om sina val. Och förhoppningsvis smittar det på de som är nära. Butterflyeffekten är väl något man kan hoppas på.

I det gamla östblocket ville man ju helst av allt bli fri från sitt förtryck och inhemska hemska varor. Så blev det till slut. Men vad fick de istället. Bra fungerande saker och ett jämmerligt pensionsavtal.

Någon annan lösning än att försöka göra så schyssta val som möjligt och att alltid ha kunskapen om hur verkligheten fungerar i bakhuvudet, kan jag inte se just nu. Men imorgon...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-20 23:16

Man måste ju se att om arbetarna nu har lite morgongymnastik så är det positivt!
Det motsatta hade ju vart om de gick direkt från frukost till arbete vilket måste vara sämre för deras fysiska hälsa. Lite brak har ingen dött av

1
Bevaka tråden