Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samsung SyncMaster 244T

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-06-10 00:32

Funderade först på en Cinema 23", sen fick jag upp ögonen för Dells nya 24" och såg test efter test där den fick toppbetyg. Men tyvärr så är det 3+ veckors leveranstid på den.
Letade efter en annan 23-24" och hittade Samsung Syncmaster 244T, vilken också fick väldigt bra betyg i tester. Men vill först kolla om där är någon här som har en eller har testat en?

Jag har nyligen köpt lillebror 214T och är mycket, mycket nöjd med den.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-06-11 20:59

Lysande, jag tackar.
Har hittat fler som också är nöjd med den. Så en sådan får det bli på måndag eller tisdag

  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2006-06-17 20:21

Hejsan!

Blev det ett köp? Är lite nyfiken på om du i så fall blev nöjd.

Går nämligen själv i samma funderingar. Ville först ha en Cinema 23" men det känns tyvärr som om kvalitén inte riktigt är på topp när det gäller den. Kanske Samsungen kan vara ett alternativ.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-06-17 23:20

Har köpt den. Skulle ha fått den i tisdags, men av någon anledning så har den fastnat på Postens terminal. Sista budet jag har hört är att jag skall kunna hämta den på måndag.
Jag håller tummarna och uppdaterar tråden så fort jag har känt och klämt lite på skärmen

Hdcp

Den tar (åmenar 244T nu asså) HDCP signal. Fick bekräftat fr Samsung, plus att det står i "manualen" i pdf:en. Ett bra argument. Den har 6ms grey to grey. Inte CRT snabb men mätt mot konkurrerande TFT så står den emot bra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-06-19 16:37

Har provkört den i några timmar nu och det är en best!

Ljuststyrkan på den är enorm och allt är klockrent. Nästa problem är skrivbord. Måste köpa ett som är djupare eftersom det känns som att jag har skärmen i knäet hehe.

Återkommer senare med en mer utförlig test.

Hej!
Denna skärm verkar intressant för mig också.
En sak jag undrar över fungerar följande extrafunktioner på en mac (MagicRotation, MagicColor Pro, PIP, MagicTune, MagicBright)?
Min efarenhet av Samsung är att det krävs mjukvara som endast finns till PC.
En anna fråga är den fri från dessa bandningar och färgfel som det talas så mycket om ang. Apples skärmar?
Är det någon som testat?
Tacksam för svar Skummi.

Mac OS X har inbyggt stöd för rotation av bilden. Den enda skillnaden är att du måste göra det själv, via inställningspanelen bildskärmar (på Windows kan den känna av läget och själv växla rotation)

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Mac OS X har inbyggt stöd för rotation av bilden. Den enda skillnaden är att du måste göra det själv, via inställningspanelen bildskärmar (på Windows kan den känna av läget och själv växla rotation)

Finns det i Mac OS? Har för mig att det diskuterats förr och att det inte fanns något sätt. Är det nytt kanske?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-06-30 00:26
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Finns det i Mac OS? Har för mig att det diskuterats förr och att det inte fanns något sätt. Är det nytt kanske?

Det finns och det funkar kalas. Även om jag höll på att knäcka kontakten första gången jag skulle testa. Blev alldeles till mig att det var så enkelt att rotera bilden (bara till att ändra Rotate: 90°, 180°, 270°) att jag våldssnurrade på skärmen utan att tänka på att det satt en massa kablar fast i den

Ursprungligen av Skummi:

Jag litar på dig! Jag tycker själv att det verkar till att vara en skärm som passar mig. Så jag slog till i gåreftermiddags och beställde en. Ser fram emot att få packa upp den.

Lycka till med köpet. Du lär inte bli missnöjd

[QUOTE="pecka"]Det finns och det funkar kalas. Även om jag höll på att knäcka kontakten första gången jag skulle testa. Blev alldeles till mig att det var så enkelt att rotera bilden (bara till att ändra Rotate: 90°, 180°, 270°) att jag våldssnurrade på skärmen utan att tänka på att det satt en massa kablar fast i den

Nu får du förklara! Vrida skärmen är ju inget konstigt, men att ställa om signalen hittar inte jag. Beror det inte på vilket grafikkort man har i datorn? Jag har NVIDIA GeForce 6600 med 256 MB.
I vanliga bildskärmsinställningarna hittar jag inget. Vad har jag missat?

Min skärm fick jag igår till lunch och jag är än så länge mycket nöjd. Utom på ett par punkter. Man kan inte tilta skärmen speciellt mycket bakåt. Själva plastkåpan är vällllldigt plastig. Men inga döda pixlar eller subpixlar och det är jag mycket glad för.

Här är en skärmdump på var man hittar rotationen

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Här är en skärmdump på var man hittar rotationen

Tack! Det är precis där jag har letat. Men så står det inte hos mig. Jag kan tyvärr inte dubbelkolla nu eftersom jag måste jobba (lite störigt). Jag kanske skall tillägga att jag har senaste OS.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-03 18:40
Ursprungligen av Skummi:

Nu får du förklara! Vrida skärmen är ju inget konstigt, men att ställa om signalen hittar inte jag. Beror det inte på vilket grafikkort man har i datorn? Jag har NVIDIA GeForce 6600 med 256 MB.
I vanliga bildskärmsinställningarna hittar jag inget. Vad har jag missat?

Min skärm fick jag igår till lunch och jag är än så länge mycket nöjd. Utom på ett par punkter. Man kan inte tilta skärmen speciellt mycket bakåt. Själva plastkåpan är vällllldigt plastig. Men inga döda pixlar eller subpixlar och det är jag mycket glad för.

På min MacBook Pro så är det bara att gå in i System Preferences -> Displays -> I "Rotate" listen så är det bara att välja 90, 180 eller 270 grader.
EDIT: missade att någon redan hade postat en skärmdump.

Min första tanke var också att den var plastig. Men det är mest bakifrån och där kollar inte jag så ofta

Ursprungligen av pecka:

På min MacBook Pro så är det bara att gå in i System Preferences -> Displays -> I "Rotate" listen så är det bara att välja 90, 180 eller 270 grader.
EDIT: missade att någon redan hade postat en skärmdump.

Min första tanke var också att den var plastig. Men det är mest bakifrån och där kollar inte jag så ofta

Uppenbarligen beror det på vilken dator man har om man kan rotera eller ej. Har man en PM G5 så går det inte utan att krångla för mycket.
Ang. plastigheten så är det helt ok. för färgen är mycket lik G5:an, så det ser bra ut på skrivbordet.
En anna sak jag stör mig mer på är USB-portarna som sitter i sidan. Inte så snyggt med en USB-kabel som pekar rakt ut i sidan. Använder man desutom pivotfunktionen så kommer kablarna att peka rakt upp. För dem som inte sett så sitter där tre anslutningar i sidan på skärmen, både up- och down-stream. Behöver jag fler portar så får det bli en hub.

  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2006-06-26 20:13

Efter att ha läst runt på diverse forum så har jag märkt att många klagar på att skärmen lider av "input lag". Misstänker själv att det är väldigt överdrivet, men har någon som har skärmen här märkt av det?

(Hoppas jag inte ställer till det för dig nu, pecka, genom att "tipsa" om eventuella brister som du kommer störa dig på. )

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-06-26 23:39

Har kollat både på film, jobbat med bilder och text och kan inte säga annat än att jag är oerhört nöjd. Kan varmt rekommendera den. Har inte märkt av någon "input lag" alls.

PiP kan du styra via en knapp på fronten, likaså resten av Samsung funktionerna.

Blev inte mycket utförligare detta, men ni får hålla till godo
Säg till om där är något ni vill ha testat eller kollat så ordnar jag det.

Ursprungligen av pecka:

Har kollat både på film, jobbat med bilder och text och kan inte säga annat än att jag är oerhört nöjd. Kan varmt rekommendera den. Har inte märkt av någon "input lag" alls.

PiP kan du styra via en knapp på fronten, likaså resten av Samsung funktionerna.

Blev inte mycket utförligare detta, men ni får hålla till godo
Säg till om där är något ni vill ha testat eller kollat så ordnar jag det.

Jag litar på dig! Jag tycker själv att det verkar till att vara en skärm som passar mig. Så jag slog till i gåreftermiddags och beställde en. Ser fram emot att få packa upp den.

Jag har sökt på nätet och detta dyker inte upp hos alla. Vissa kan få upp det genom att hålla nere ALT när man startar Systeminställningarna och Bildskärmsinställningarna. Men inte på min PowerMac G5 2.3Ghz.

http://www.bombaydigital.com/arenared/2005/5/29/2

För er som köpt den, hur känns själva höjden på skärmen? Den ser ut att ha en väldigt hög fot...

Ursprungligen av Wingdings:

För er som köpt den, hur känns själva höjden på skärmen? Den ser ut att ha en väldigt hög fot...

På bilden är skärmen i högsta läge men den går att sänka till en acceptabel nivå. Eftersom skärmen är roterbar så måste den gå att höja ganska mycket.
Jag hade önskat att man kunde tilta skärmen mer bakåt. Får se om man kan få en idé om att ändra eller byta fot. Kanske inte helt lätt eftersom nätdelen sitter i foten.

Köpte en 214T för några månader sen och är väldigt nöjd. Funderar på en till...

Ang pivotfunktion: (fick följande information av en kollega, har ej kunnat kolla det här själv)
Vad gäller macar med PowerPC-processor går det fr o m Mac OS Tiger att använda pivot-funktionen, förutsatt att det är rätt fabrikat och modell på grafikkortett (gäller även inbyggd grafik). Det fungerar med grafikkort från ATI, fr o m Radeon-serien, men däremot inte med kort från nVidia (trots att dessa ibland sitter i powermacar). I de nya Intel-macarna fungerar pivot-funktionen så vitt jag vet alltid, trots att det förekommer olika fabrikat på de medföljande grafikkorten.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-08-19 21:32

pecka: jag skulle bli väldigt glad om du kunde göra en recention av 244T och ta med bilder på gradienter osv. och lite om vad du tycker är bra och dåligt med skärmen.

1
Bevaka tråden