Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Disken går inte att formatera

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-19 11:42

Hej !

Har fått lite problem med min hårddisk, för det första så gick den extremet långsamt, då körde jag en kontroll med skivverktyget ( bootat från OS X tiger skivan ). Enligt den så var det " ogiltlig syskonlänk " och det gick inte att reparera. Efter lite googlande kom jag fram till att enda lösningen var att formatera disken men när jag nu skall göra det ( från skivverktyget / bootad i OS X Tiger ) så lyser enheten rött och den går inte att formatera:'( . Testade även att boota den i Diskwarrior men då blev det en fet hängning direkt.
Finns det något annat sätt att formatera disken ?

Snälla !!! Hjälp !!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-19 11:55

Hej
Är det disken med ditt nuvarande system på som strular? Prova att reparera behörigheter men då skall du nog inte boota från CD:n utan använda skivverktyg direkt från systemet. Om problemet kvarstår, prova att boota från CD:n och välj radera enhet i skivverktyg. Skapa en ny partition och installera om systemet, men kanske bör du byta till en ny hårddisk...

Nåt liknande hände mig en gång. Den segade sig och till slut ville den inte ens starta. Jag skruvade då i en ny disk, installerade nytt system och lyckades genom att ansluta den gamla disken externt via firewire rädda viktiga filer.
/Anders

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-19 12:13

Testade att reparera behörigheten direkt från disken men då hängde den sig igen. Det går heller inte att radera enheten från skivverktyget när man bootat från cd.
Är det bara att köpa ny disk som gäller då ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-19 14:36

Lyckades just formatera den genom att boota den som en firewire disk på min G5a, nu håller jag på och lägger in Tiger igen, håller tummarna !

1
Bevaka tråden