Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att göra en G4 AGP 350 tystare

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man på enklaste möjliga sätt få sin högljudda G4 AGP 350 (hör hur fläktarna snurrar hela tiden) att bli tystare???

Jag vet inte alls vilka fläktar det är, storlek osv, jag bara hör dem när jag sitter vid datorn !!!

Och inte bättre blir det av att jag har datorn i huvudhöjd, bredvid skärmen, ljudet är ju ganska irriterande !!!

Öppnade nyss maskinen (tog 2 sekunder ) och såg att det var fläkten under nätagget och enheterna, den som sitter under någon form av skyddsgaller / skyddsplåt!!!

Kan man kanske köpa någon större / tystare fläkt som passar just där den "befintliga" sitter :eek: !?

Detta kommer att låta MKT dumt :"> , men jag kollade bara snabbt, och jag vet inte om det är där bakom som CPU'n sitter, för jag tänkte så småningom uppgradera CPU'n !?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-18 13:23

CPU:n sitter bakom kylflänsen på moderkortet.

Din G4:a har två eller eventuellt tre fläktar.

En stor chassifläkt 120 mm som sitter på sidan. Den är lätt att byta. Jag rekommenderar en Enermax 120 mm med variabelt varvtal. Finns hos Inwarehouse:

http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e503826&ReferId=3

I nätdelen hittar du den andra fläkten. Här sätter du en Papst 80 mm. Finns också hos Inwarehouse:

http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e547006&ReferId=3

Den tredje fläkten sitter eventuellt på ditt grafikkort. DEn är faktiskt knepigare att byta ut. Min rekommendation är att du istället byter till ett bättre grafikkort, exempelvis ett begagnat Geforce2 mx för Mac. Det kortet fungerar med Quartz Extreme och saknar fläkt.

1) Chassifläkt: Just den jag tänkte på, det är den som väsnas så jävligt :eek: !!!

2) Nätagg-fläkt: Är inte det både svårt och ganska farligt att öppna nätagget?

3) Grafikkort-fläkt: Denna var inte inkopplad, så nu när jag kopplat in den så låter datorn ännu mer !!!

JME-Data's butikspriser:

Papst fläkt 80x80mm 12dB Mycket tyst - 179kr
Papst chassifläkt 120x120mm 26dB - 249kr

Duger inte detta, eller är 120x120-fläktens 26dB för "högt", jag vet alltså inte alls, eller är den andra tystare???

Annars finns ju på komplett.se:

PAPST Fläkt 120x120x25mm (16,5db) - 169kr

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2006-06-18 15:15

Lite tips på sidor med fläkt moddning:
http://www.xlr8yourmac.com/G4ZONE/G4_fan_noise.html

http://www.xlr8yourmac.com/systems/quicksilver_noise/quieting_quicksilver_noise.html

finns massor mer sidor. Bytte fläktar i min qs 800mhz och fick ett riktigt bra resultat. Blev hur tyst som helst.:)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-18 15:50

16,5 db är ju tystare än 26 db, men man måste ju ta hänsyn till kapaciteten att flytta luft också. Idealet är ju alltid en kompromiss mellan ljudnivå och kylningsförmåga. Sen har du problemet med att koppla in fläkten elektriskt.

Apple använder en tvåpinnars-kontakt och de flesta fläktar levereras med en trepinnars. Den tredje ledaren hör ihop med varvtalsregleringen, som Apple inte använder i tidiga PM G4. Fläktarna snurrar med jämn hastighet m a o. Då kan det vara bra att manuellt kunna skruva ner hastigheten tills man når en lämplig nivå. Jag har ställt mina ungefär i mitten, vilket borde innebära en ljudnivå på ca 20 db.

Köper du Enermax-fläkten så kan du dels koppla in den på en vanlig Molex-kontakt med hjälp av en medföljande adapter samt skruva in "rätt" varvtal med den lilla reglerskruven.
Enermax-fläkten är kullagrad och fungerar utmärkt i äldre PM G4. Jag har köpt flera och monterat i PM G4 Sawtooth, Gigabitethernet-modellen, DA och QS.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-18 17:24

Jag har bytt ut samtliga fläktar. Nu sitter det mestadels Papst. Det lönade sig att ta bort allt damm som satt i gallret. Nätaggregatet var svårt och är farligt (högspänning) men jag tog det försiktigt och lever än idag.

hue? Nu är jag inte alls med, om de flesta fläktar är tre-pinnars, HUR kopplar jag då in dem till en mac med 2-pinnar???

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-18 17:44

Fläkten som du monterar i nätdelen har en honkontakt som du sätter på pinnarna inuti nätdelen. Genom att placera kontakten rätt så ansluts två av ledarna (den vita och den röda). Den blå ledaren hamnar "bredvid".

Enermax-fläkten ansluts med hjälp av en adapter på en vanlig molex-kontakt (sån kontakt som används till diskarna och CD-brännaren). Det går inte att koppla fel.

Aha, så allt ska passa direkt då!? Men då ska jag just köpa en "special-nätagg fläkt" och en sådan där enermax-fläkt???

Blir det tyst då???

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-19 08:49
Ursprungligen av martinalexander:

Aha, så allt ska passa direkt då!? Men då ska jag just köpa en "special-nätagg fläkt" och en sådan där enermax-fläkt???

Blir det tyst då???

Om du skruvar ner varvtalet på Enermax-fläkten och inte har någon mer fläkt än Papst-fläkten i nätagget så blir datorn näst intill helt tyst.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-18 18:10

Du kan byta 'sockerbitarna' också. Det gjorde jag. För nätagg. behöver du bara en fläkt med samma specs. Det blir tystare men inte tyst. Jag bytte min cpu-fläkt också.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2006-06-19 07:21

I min Dual 450 G4 har jag en ADDA 120mm på ett okänt antal dB. De är billiga och i princip ljudlösa. De fungerar perfekt i din burk. I nätagget har jag en 80mm Papst på 12 dB. Den har även ett motstånd inkopplat i serie så att den går på kring 7-8v. Om det inte hade varit för mitt grafikkort skulle min burk vara tyst.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-19 08:46

ADDA 120 mm är ett bra alternativ. Den levereras också med molex-adapter och är lite billigare. Jag har en sån i PC:n.

http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e756514&ReferId=3

ADDA har även 80 mm-fläktar som låter lite mer än Papst motsvarighet. 14 db istället för 12 db. Men tänk på att decibel-skalan är logaritmisk. 3 db motsvarar en fördubbling av ljudnivån.

http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e756293&ReferId=3

3 db är en fördubbling av energinivån i ljudet men för att ljudet skall upplevas dubbelt så högt krävs en Bell dvs 10 decibell.

Kylningskraven varierar med maskinen och vanorna. En G4/350 med en 10 GB HD och standardgrafik går inte att jämföra med en som har ATI 9800, 4 stycken 400 GB HD och dual 1.8 GHz G4 processorer som går 24/7

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-19 15:24

OK, vad bra att du förklarade skillnaden.

När det gäller behovet av kylning så har jag svarat likadant i en annan tråd (QS-tråden).
Men tänk vad bra det är om man kan skruva upp farten på fläkten ifall man uppgraderar datorn med snabbare, processor, grafikkort eller fler diskar som kräver mer kylning. Det talar för att Enermax-fläkten. I en Sawtooth 350 MHz kan man köra på det lägsta varvtalet och i princip ha en ljudlös dator.

Been there, done that.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-07-12 12:03

Såg ett Geforce2 mx 400 till salu, det saknar dock låda och drivisar. Det har suttit i en Pc tidigare, kan man ge det ett bättre liv i min G4 450?
Kanske fel forum, men läste ett tips om geoforce2 mx längre upp i tråden.
hej så länge!

1
Bevaka tråden