Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn klickar och piper - är det hårddisken?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-17 16:01

Är jag ensam om att höra det ljudet från datorn? Måste nästan ha med hårddisken att göra eller?:confused:

Det låter som läge att göra backup...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-17 22:22
Ursprungligen av morgan_a:

Det låter som läge att göra backup...

Hmm, något i min Mac 'äter' hårddiskar! Det här är min andra nyköpta Seagate SATA hårddisk som börjar bära sig åt:mad:

  • Oregistrerad
  • 2006-06-18 10:11

Hade samma problem med min PM B&W... käkade upp fem hårddiskar för mig, ingen visste vad felet var...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-18 12:03
Ursprungligen av Scumpi:

Hade samma problem med min PM B&W... käkade upp fem hårddiskar för mig, ingen visste vad felet var...

och det slutade med att du köpte en ny PM? Jag har installerat om systemet 2 ggr sedan nyår. Har kollat hårddisken med DW3 och med Skivverktyg. Senast jag körde Skivverktyg avbröts processen med meddelandet "Internt fel i Skivverktyg: Skivverktyg har tappat kontakten med skivhanteraren och kan inte fortsätta."

Ursprungligen av Scumpi:

Hade samma problem med min PM B&W... käkade upp fem hårddiskar för mig, ingen visste vad felet var...

Första revisionen av blåvit G3 hade ett fel som gjorde att nya hårddiskar fick ganska allvarliga transmissionsfel om de användes på den interna ATA-kontrollern. Med ett separat ATA-kort löser man det.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-18 13:12

>>bossep
Har inte du en PM G4 DA? I så fall måste du ha ett SATA-kort i datorn.
Troligtvis är det SATA-kortet som det är något knas med.
Om jag vore du så skulle jag skippa SATA-kortet och använda vanliga ATA-diskar istället.
Alternativt bytt till en PM G5. De borde väl gå att få tag på billigt snart.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-18 16:47
Ursprungligen av Macus:

>>bossep
Har inte du en PM G4 DA? I så fall måste du ha ett SATA-kort i datorn.
Troligtvis är det SATA-kortet som det är något knas med.
Om jag vore du så skulle jag skippa SATA-kortet och använda vanliga ATA-diskar istället.
Alternativt bytt till en PM G5. De borde väl gå att få tag på billigt snart.

Har ett Sonnet SATA-kort. Jag börjar misstänka kortet som felkälla. Jag har 2 SATA-diskar och bägge har samma symptom. När jag körde Skivverktyg fick jag följande meddelande helt plötsligt:
"Internt fel i Skivverktyg, Skivverktyg har tappat kontakt med skivhanteraren och kan inte fortsätta".
Det lutar åt en G5 2xcpu (2GHz). Jag ska kontakta Sonnet och höra vad de kan göra för mig?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-18 17:47

Då kanske ditt grafikkort blir till salu?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-18 18:03
Ursprungligen av Macus:

Då kanske ditt grafikkort blir till salu?

Vem vet=)?
Blir det vad det lutar åt, försäljning, så kommer jag att sälja i bitar. Grafikkortet har en Zalman VF-700 fläkt. Det billigaste för mig blir nog att köpa ett nytt SATA-kort. Nu kommer ju frågan om jag ska köpa sista gen. G5 eller MBPro? Som svar på din fråga. Det blir till salu!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-20 00:09

Efter kontakt med Neal på Sonnet support så uppdaterade jag firmware för mitt Serial ATA-kort från 5.1.2 till 5.1.3 och det tycks ha hjälpt! jiippiii!!!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-25 09:24

Jag kan nu berätta var felet låg. Det var mjukvaran i mitt SATA PCI-kort. Jag kontaktade Sonnet (Neal) och han mailade mig den senaste versionen.

1
Bevaka tråden