Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple köper Nintendo?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-12 15:42

http://apple.slashdot.org/apple/06/06/09/1238218.shtml

Citat:

CNET wonders if 'Apple is about to frag the gaming community with a revelation that could shake Microsoft to its core: Apple will buy Nintendo. What could be more quintessentially left-field Apple behaviour than buying out the U.S.'s number three games console manufacturer?' The article goes on to compare the companies, saying 'both have followings whose brand dedication verges on the religiously devout' and design styles that are so similar that 'the Nintendo DS Lite practically looks like Jonathan Ive built it.' The writer says an Apple and Nintendo merger will 'penetrate the mainstream consumer market with Macintosh computers'. The possible outcome of a merger would be a console based around the Mac Mini. As for whether Apple have the cash to pull it off: 'Cisco was rumoured to be looking at a purchase of Nintendo earlier in the year, so the idea of Nintendo being bought is not outlandish in itself. Apple's market cap is $51.7bn (Nintendo's is $23.1bn)'"

Spännande, känns inte helt främmande

Neeeej! Skaffa ett samarbete med Sonys konsoll-del istället!

Ursprungligen av Laseranders:

Neeeej! Skaffa ett samarbete med Sonys konsoll-del istället!

Skämtar du? Apple och Nintendo skulle vara perfekta partners, Apple ledande på datorer ochbärbara musikspelare och Nintendo ledande på bärbart spelande = perfect fit, sen kan de köpa S/Ericsson också så blir det mumma.

Ursprungligen av Laseranders:

Neeeej! Skaffa ett samarbete med Sonys konsoll-del istället!

Oooooookej. Varför skulle Sony vilja samarbeta med [någon]?

Ursprungligen av Andersson:

Oooooookej. Varför skulle Sony vilja samarbeta med [någon]?

Ett skäl vore kanske för att Sony har gått lite knackigt på sistone. Bra produkter men kanske inte alltid de mest prisvärda.

Sony samarbetar redan stort med Samsung http://www.ciol.com/content/news/2004/104121403.asp och med massor av andra elektronikjättar som Philips Panasonic Ericsson m.fl..
Apple och Sony jobbade dessutom ihop för att ta fram Firewirestandarden.

Ja, eftersom Sony inte har några egna datorer o matcha sina konsoler och mobiler mot..;)

Sony kunde göra mycket snyggare datorer tillsammans med Apple och deras konsoller ligger närmare Apple vad gäller design-kvalitet än Nintendo.

Ursprungligen av Laseranders:

Sony kunde göra mycket snyggare datorer tillsammans med Apple och deras konsoller ligger närmare Apple vad gäller design-kvalitet än Nintendo.

Nja Nintendo ligger nog närmare Apple när det gäller egna coola lösningar och unik design, Nintendos nya styrspak till Revolutionkonsollen är en Killer.

Jag gillar iofs även Sony men Nintendo blir en mycket bättre partner om det nu blir någon affär

Ursprungligen av jazzper:

Nja Nintendo ligger nog närmare Apple när det gäller egna coola lösningar och unik design, Nintendos nya styrspak till Revolutionkonsollen är en Killer.

Jag gillar iofs även Sony men Nintendo blir en mycket bättre partner om det nu blir någon affär

Så vitt jag förstått har Sony på nåt mystiskt sätt lyckats sno åt sig rätten tiln Nintendos nya styrspak, men kommer göra den bättre genom att behålla sin klassiska design på kontrollen.
Tycker jag verkar mer som Apples stil. Good artists copy, great artists steal, var det visst nån klok man som sade, och Apple höll länge tillbaka mot den fåniga trenden att ha en miljon onödiga knappar på musen, precis som Sony gör med sin snygga, enkla kontroll, som hängt med i ungefär samma utförande sen PS1.
Och både PS2 och PSP är snyggare än Nintendos motsvarigheter. Så det så.

Har en kompis som är lika nördig på Sonys spelprylar, som de flesta här är på Apple… Hon har kanske hjärntvättat mig lite

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-13 12:58
Ursprungligen av Laseranders:

Så vitt jag förstått har Sony på nåt mystiskt sätt lyckats sno åt sig rätten tiln Nintendos nya styrspak, men kommer göra den bättre genom att behålla sin klassiska design på kontrollen.
Tycker jag verkar mer som Apples stil. Good artists copy, great artists steal, var det visst nån klok man som sade, och Apple höll länge tillbaka mot den fåniga trenden att ha en miljon onödiga knappar på musen, precis som Sony gör med sin snygga, enkla kontroll, som hängt med i ungefär samma utförande sen PS1.
Och både PS2 och PSP är snyggare än Nintendos motsvarigheter. Så det så.

Har en kompis som är lika nördig på Sonys spelprylar, som de flesta här är på Apple… Hon har kanske hjärntvättat mig lite

Både Sony och Microsoft blev ju stämda för att använda vibrationsteknik i deras handkontroller, Microsoft betalade företaget som stämde dem och Sony vägrade. I och med det så tog Sony bort DualShock och ersatte den istället med gyroteknik efter att ha sneglat lite på Nintendo. Jag har fattat det som att Nintendos kontroll kommer att läsas av mot en eller flera sensor/er placerade vid konsollen (antar jag i alla fall) medan Sonys sensor existerar i kontrollen och har inte lika stor "frihet" som Nintendos. Men det här är bara mina teorier och tolkningar av det jag har läst.

Ursprungligen av Laseranders:

Så vitt jag förstått har Sony på nåt mystiskt sätt lyckats sno åt sig rätten tiln Nintendos nya styrspak, men kommer göra den bättre genom att behålla sin klassiska design på kontrollen.

Det där stämmer inte, och det kan du hälsa din vän. Sony har kopierat rörelsedetektor-funktionen. D.v.s, tiltar (lutar) du Sony-kontrollen påverkar det ex. planets riktning i spelet. Mer än så är det inte. Nintendos kontroll handlar inte bara om lutning: Du kan exempelvis i ett eventuellt svärdfajtingspel "stabba" någon genom att hugga snabbt mot TV:n, eller om du drar kontrollen diagonalt så rör sig svärdet med samma rörelse på TV:n. Det kan inte Sonys kontroll.

Wii-kontrollen känner av avstånd - sin relativa position i rummet i förhållande till TV:n, och den har två oberoende gyros, en i vardera kontrolldel, (tillika en högtalare för 3D-ljud, tänk dig ljudet av när du släpper en båge och pilen far mot TV:n, där ljudet börjar i kontrollen och rör sig mot TV:n), vilket öppnar upp helt nya möjligheter som Sonys kopia inte har med sin enkla tiltfunktion.

Ursprungligen av Laseranders:

..och Apple höll länge tillbaka mot den fåniga trenden att ha en miljon onödiga knappar på musen, precis som Sony gör med sin snygga, enkla kontroll, som hängt med i ungefär samma utförande sen PS1.

Och vad gör Nintendo? De ersätter i princip knapparna med rörelsefunktionaliteten. Utan att ha en bild framför mig vill jag minnas att Nintendo Wii:s kontroll har 7 st knappar, Sonys dito har 11 st. Det är iofs egentligen irrelevant, fler knappar är nödvändigtvis inte bättre eller sämre. Det handlar om hur speltillverkarna lär sig att utnyttja den kontroll de har att arbeta med, och Nintendo har här levererat något helt unikt och nytt som öppnar upp ytterst spännande möjligheter. Sonys gamla DS2-kontroll börjar med ~10 år på nacken minst sagt kännas daterad - särskilt när Nintendo vad det verkar har omdefinierat hur man kontrollerar spel i den kommande generationen.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-26 15:15
Ursprungligen av Sundevall:

Det där stämmer inte, och det kan du hälsa din vän. Sony har kopierat rörelsedetektor-funktionen. D.v.s, tiltar (lutar) du Sony-kontrollen påverkar det ex. planets riktning i spelet. Mer än så är det inte.

Jag har en gammal Microsoft-kontroll från 1998 som funkar på det viset. Sidewinder Freestyle Pro tror jag att den heter.

Häftigt!

Tyvärr ett rätt svagt rykte.

Nintendos ledning blev erbjudna massiva pengar för sitt företag då MS skulle iscensätta XBOX. Då valde man att tacka nej till en försäljning, med banken full av Pokémon-pengar. Nu är nog det ekonomiska läget lite annorlunda för Ninty. Wii är en starkt nischad konsol, där man skippat HD-TV stöd och satsat på speciella upplevelser. Fortfarande har Ninty starkt grepp över den bärbara marknaden, där få aktörer fått stiga in. Jag tror att Ninty tjänar en hel del av sina pengar från denna marknad.

Jag har svårt att se varför Ninty skulle behöva en partner. Jag tror de tror att de klarar sig själva. Sen är frågan hur väl mottagen Wii:s koncept blir hos den breda gamer-massan. Det är endå där man tjänar pengar.

Sist jag såg någon revolutionera spelmarknaden så var det Sega / Dreamcast, med sin fungerande internetsatsning. Vem minns inte Powerglove och Virtualboy, några av Nintys försök att revolutionera spelmarknaden..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-13 09:38

Sist jag såg någon revolutionera spelmarknaden så var det Sega / Dreamcast, med sin fungerande internetsatsning.

Och maskinen drev, typ, Sega i konkurs...

Ursprungligen av Erik.dv:

Sist jag såg någon revolutionera spelmarknaden så var det Sega / Dreamcast, med sin fungerande internetsatsning.

Och maskinen drev, typ, Sega i konkurs...

Ja, precis. Det är ju min poäng. Den stora massan är nästan aldrig redo för revolution. Sedan, när spelarna var mogna, kom XBOX med sitt livesystem och tog åt sig äran.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-13 11:12

Nintendo lär knappast sälja sig i första laget, kan däremot tänka mig att Nintendo och Apple kan komma att samarbeta. Kanske blir det att man kan spela 8- och 16-bitarsspel på kommande iPod:s?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-13 14:11

Jag tycker inte att Apple ska köpa Nintendo. Då är det risk att dom knasiga och underbara produkter som Nintendo släpper just nu och utvecklar, försvinner.. Jag gillar att dom är japaner för japaner är knäppa på ett helt annat sätt än amerikaner.....

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-17 17:50

Är inte Nintendo ett jäkligt stort företag där konsoldelen bara är en liten del? Inte helt olikt många andra dunderstora japanska företag som käns igen på bara något fåtal produkter men i själva verket har fötter överallt i näringslivet.

Anar jag att Pippin ska bli levande igen?!
http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Pippin

Ursprungligen av apple4ever:

Anar jag att Pippin ska bli levande igen?!
http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Pippin

Coolt! Hade jag ingen aning om.

Jag har iofs länge hoppats att Apple ska släppa en egen spelmaskin. Det vore bättre än att de går ihop med Nintendo enligt min åsikt.

Pippin var en konstig satsning. Den verkade så halvhjärtad, det fanns inget sug efter utvecklare, och den kunde inte köra vanliga Mac-spel har jag för mig. Och så baserade den sig på den sunkiga 603-processorn, som Apple inte borde haft i vanliga Macar ens. 3D-kort var väl knappt påtänkt ens, det var ett år före 3dfx-revolutionen. Hade man kommit ett år senare och lyckats få ett 3dfx i burken så hade den kommt i ett annat läge.

Apple har vissa möjligheter att slå sig in på konsolmarknaden själva, via sina iPod-kanaler och hårdvarubakgrund, men det är en tung bransch där man slåss med Microsoft och Sony. Att göra det med Nintendo låter vettigt för Apple. Vad Apple behöver är Mario och Pokemon och Sonic (vem som nu äger Sonic numera), säljande namn att utgå från. Vad vinner Nintendo? Det beror på hur mycket de har i kassan. Får de Apple med sig på att slå tillbaka mot Sony och MS så kanske de kan satsa hårdare utan att riskera att gå samma väg som Sega. Ja, kanske ryktet inte är helt dumt. Vare sig det är sant eller inte så borde Apple och Nintendo har ett visst intresse av varandra.

Ang. Pippin så har jag för mig att den klarade av vanliga mac-spel.
Har en bekant som äger en sådan, han sa iaf att den kan köra nästan allt som kunde köras under system 7, förutsatt att det inte kräver någon installation.

Det var en bra idé, men det verkar ju som om den inte kom vid rätt tidpunkt som Ingemar säger.

Kanske Apple vill släppa en bantad Mac OSX för Revolution (Wii)?
Det skulle ju vara kul. Jag menar, Revolution ska väl bara använda sig av en vanlig G5 har jag för mig.

Ursprungligen av apple4ever:

Ang. Pippin så har jag för mig att den klarade av vanliga mac-spel.
Har en bekant som äger en sådan, han sa iaf att den kan köra nästan allt som kunde köras under system 7, förutsatt att det inte kräver någon installation.

Det kunde den? Märkligt att vi som gjorde spel aldrig fick minsta knyst om Pippin. Ingen visste någonting, som jag minns det. Antagligen låg utvecklarkontakterna hos Bandai, som inte hade vett att utnyttja den stora basen av existerande Mac-spel, utan kanske körde på konsol-stuk, total kontroll över de få utvecklingsprojekt som fanns. Jag gissar utifrån hur det funkar med andra konsoler. Synd, den hade ju kunnat få en flygande start med de existerande spelen! Varsågod alla spelare, Marathon, Civilization, SimCity...

Apple har ett marknadsvärde på 48.8 miljarder dollar.och Nintendo ett värde på 24.1 miljarder dollar.

Skulle Apple köpa Nintendo skulle det inte vara en liten kaka att bita i.

Däremot vore det tufft med ett samarbete Apple/Nintendo på samma sätt som Apple/Nike, fast ännu coolare prylar givetvis.

Ett köp (som inte är aggressivt övertagande) innebär sällan att det ena företaget lägger upp det andra företagets värde i kontanter. Snarare får huvudägarna en massa aktier och dessutom styrelseposter i det sammanslagna företaget. Säg "samgående" så kanske det låter rimligare. Fast ett samarbete vore väl en trevlig tanke?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Ett köp (som inte är aggressivt övertagande) innebär sällan att det ena företaget lägger upp det andra företagets värde i kontanter. Snarare får huvudägarna en massa aktier och dessutom styrelseposter i det sammanslagna företaget. Säg "samgående" så kanske det låter rimligare. Fast ett samarbete vore väl en trevlig tanke?

Jo, precis, men det är ändå en enorm hög med pengar som på ett sätt eller annat skulle byta ägare. Och den högen är lite för stor i förhållande till Apples värde för att jag tror att något sådant skulle ske.

Trodde Nintendo var större än Apple? Konstigt.

Vad var värdena på Adobe / Macromedia när dom gick samman? Nån som vet?

Bevaka tråden