Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Om vi ska sammanfatta problemen med MacBook

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-06-17 14:28

Hej.

Jag står i startgroparna för att köpa en macbook. Allt verkar bra, härlig skärm, lagom hårddisk, trevlig storlek coh alldeles, alldeles underbar. MEN så kommer man och tänka på alla problem som man har hört. Tänkte bara sammanfatta de problem som jag har hört att MacBooken ska ha, tyvärr. Rätta mig gärna om jag har fel.

1. Värmen, några klagar på att den ska vara lite varmare än vad t.ex. iBooken var/är.

2. Kossan, det mooande ljudet som vissa ska ha hört, hur är detg med det, är det alla datorer som har det problemet eller är det ett fåtal?

3. Fläktar som går hela tiden? Stämmer det?

4. Byter färg, har läst någonstanns att de vita har en tendes att bli gula! Någon som har märkt av det?

5. Den svarta led väl om av att färgen inte var den bästa, fanns någon som rapporterade om det precis när den kom, fortfarande ett problem eller var det bara ett tillfälle? Någons som har mäkt något?

Är det någon konfigiration som är mer problemfylld än den andra? Tycker att man hör mycket om de vita, är den svarta lika berörd?

Har haft min MB i 2 veckor nu... o jag har inte ett enda problem med min... tyst som en mus o så överdrivet varm blir den inte! Så jag fattar inte vad folk dillrar om?!

Ursprungligen av myownstyle:

Har haft min MB i 2 veckor nu... o jag har inte ett enda problem med min... tyst som en mus o så överdrivet varm blir den inte! Så jag fattar inte vad folk dillrar om?!

har visserligen bara haft min i 2 dagar, men kan bara hålla me

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-06-17 17:37

Jag har haft min i en dag. Jag har värmen och kossan. :/ Förut hade jag tre saker uppe och då var temperaturen uppe i 65-70 grader.. Nu typ 60 för den har legat i vila... Vet inte om jag ska vänta på en uppdatering eller återreklamera eller vad det heter... Förutom det så är datorn jättefin och underbar.

igentligen, va hjälper det att reklamera när problemet ligger i att processorn isig blir varm. så länge intel inte släpper en svalare men lika snabb dual core 2 Ghz så kommer den inte bli svalare. skulle vara om de bygger in bättre kylning, men de har nog så mycket kylning som det går i den. det som därmot kan komma att ändras är ju hur fläktarna styrs. men detta är ju mjukvarustyrt, så då lär vi få se en uppdatering.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-06-17 19:16

Det enda jag engentligen störs av på min MB är värmen.
* Att se den idla i 70c på en relativt varm sommardag ogillar jag lite, även fast den klarar mycket mer antar jag att allt där inne skulle må bättre av lite svalare temperaturer.
* Vänstra sidan blir väldigt varm, både på undersidan och översidan. Känns som den är svalare när jag kör på batteri dock. Typ så att man kan ha lekar med polarna vem som kan ha handen på chasset längst

Ursprungligen av Baltazar:

igentligen, va hjälper det att reklamera när problemet ligger i att processorn isig blir varm. så länge intel inte släpper en svalare men lika snabb dual core 2 Ghz så kommer den inte bli svalare. skulle vara om de bygger in bättre kylning, men de har nog så mycket kylning som det går i den.

Bättre och rätt mängd kylpasta skulle hjälpa.

Ursprungligen av j0ppe:

Bättre och rätt mängd kylpasta skulle hjälpa.

om du har läst lite på nätet så hade du sett att "problemet" med kylpasta var ett problem som fanns på macbook pro. på macbook pro var det folk som la på egen pasta, o tjänade en 5-10 grader på det. MEN på macbook har samma precedur gjorts och vinsten har varit 2-3 grader. inte alls samma vinst som på macbook pro. nu kan det ju slumpen i och för sig slagit sig så att de macbookar som det testats att byta pasta på, har från början avrit exemplar som haft lagom me pasta. medans de macbook pro som det testats på varit sånna där det varit för mycket kylpasta.

att processorn går så varm, ffast ändå går inte fläktarna igång, tolkar i alla fall jag som att apple är väl medvetna om att de blir varma o har valt detta före att de fläktarna går igång tidigare o att datorn blir mer högljudd.

men vist, jag ser gärna att de komemr me ny firmwire så att fläktarna går igång tidigare.

och som jag sagt i andra trådar, jag hade en FujitsuSiemens Lifebook S7010, som hade en P3 1000 Mhz, den blev precis lika varm på utsidan, men då gick fläktarna som faaaan. nu hade jag inget program som mätte tempen, men skulle tro att macbooken mer är konstruerad för att leda värme genom skalet än va lifebooken va. den hade dessutom klackar under som lyfte upp den från bordet, alltså luftspalt under. ändå var den så varm.
lite annan kuriosa är väll att min mac mini 1,25 Ghz PPC värmer upp bordet den står på precis lika mycket som macbooken gör :D:D o det med hemskt mycket sämre prestanda :D:D

för övrigt, vafan grabbar, hur känsliga händer har ni :D:D ha kan lätt hålla min på vänstra sidan där processorn sitter utan att bränna mig :D:D är väll lite "skadad" från kockyrket, van o hålla i varma saker

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-06-18 00:12
Ursprungligen av Baltazar:

om du har läst lite på nätet så hade du sett att "problemet" med kylpasta var ett problem som fanns på macbook pro. på macbook pro var det folk som la på egen pasta, o tjänade en 5-10 grader på det. MEN på macbook har samma precedur gjorts och vinsten har varit 2-3 grader.

"Läst på nätet", låter som att Internet består på 1 sida. Jag har också läst rapporter, med resultat på +5c. Jag är helt säker på att jag skulle kunna få ner min 5c om jag gick in, men vill jag bryta garantin? Nje.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-06-17 20:48

Kanon, beställer en imorgon, men hur är det med de olika konfigirationerna? Blir 2.0 varmare än sin svagare kamrat?

bra fråga, väldigt bra fråga. har inte sett så många skriva om 1,83 modellen, men samtidigt, när 2 Ghz modellen blir varm klockar den ju ner sig till 1,67 eller 1,5 Ghz. o inte till 1,83. alltså, borde den bli ungefär lika varm vid samma mhz-tal eller vad man nu ska säga.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-06-17 21:59

Ok, låter rimligt, men svart eller vit är det ingen skillnad på när det gäller fel? Båda blir ungefär lika varma?

Ursprungligen av Queux:

Ok, låter rimligt, men svart eller vit är det ingen skillnad på när det gäller fel? Båda blir ungefär lika varma?

ingen skillnad mer än färgen mig veterligen. ja, svarta har större hårddisk by defult så att säga än den vita, men det har ju inget me värmen o göra.

haha, sorry, menade inget illa, lät nog inte så bra nu när ja ser hur ja skrev :D. men det är ju rätt många som testat o man måste ju nästan få ner det 10 grader för att det ska vara lönt.

vad jag ville få fram var väll att visst kan man vinna lite, men rapporterna säger att man vinner mycket mindre på det på macbook än på macbook pro.

jag sitter ner o väntar på en firmwire uppgradering ja :D:D fläktarna får gärna gå lite svagt lite tidigare

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-06-18 09:24

Tråden verkar ha spårat ur lite från sitt sammanfattningssyfte.

Tror inte någon nämnt den vassa kanten mot handlederna.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-06-18 10:49

Gäller de hårda kanterna alla datorerna?

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-06-18 21:38
Ursprungligen av Queux:

Gäller de hårda kanterna alla datorerna?

Ja. Alla ser likadane ut.

Beträffande värmen så blir den varmare än min Acer laptop, men på på pc´n går fläkten ofta med ett ihärdigt brummande, På macbooken går den sällan igång om jag inte har flera program öppan. annars är den knäpptyst. De andra problemen har jag inte märkt något av.

1. Värmen är inte något problem enligt mig, den blir varm när jag laddar batteriet (inget konstigt med det, går fortfarande ha den i knät).

2. På min dator låter det mer som en tyst vissling och har hänt tre ggr då datorn jobbade hårt.

3. Nej.

4. Tror jag måste vänta lite till innan jag kan yttra mig om det.

5. --- (Har en vit)

* MacBooken låter ingenting jämfört med en Mac mini G4

** Fick min dator för ca. 16 dagar

alla ser likadana ut, alla uppfattar det dock olika.

En intressant tråd i ämnet "värme problem"
http://forums.macnn.com/showthread.php?t=299163

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-06-19 09:21

Varm blir den ja, men det största problemet är alla krascher. I stort sett _alla_ program kraschar då och då, betydligt oftare än på min PB12" 1,5.
Sen har det nu hänt 2 gånger på 2 veckor att datorn kraschar när man tar den ur vila. Första gången startade den om själv, men nu i morse så fick jag ta ur batteriet och vänta en liten stund innan den gick att starta. Detta ser jag som ett allvarligt problem, ska precis ut på nätet och se vad det kan bero på...

  • Medlem
  • Lerum
  • 2006-06-19 10:10

Jag har även varmt med om att det blir en hel del grafiska artifakter i olika program och spel. Camino renderade tex vissa hemsidor helknasigt med lila ränder lite överallt, GTA San Andreas uppvisar rätt kraftigta problem då det uppkommer en bra mängd med trianglar på skärmen i skumma färger innan det slutgiltligen låser sig osv.
Sålänge jag inte pressar datorn med något krävande funkar den ypperligt, men så som det är nu känner jag mig rätt handikappad.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-06-25 16:26

Det här förbannade råmandet håller på att ta död på mig. Jag är själv väldigt ljudkänslig. Min MacBook 2.0 Svart ligger på 65-70 grader konstant och det gör att jag hör det där råmandet / muuandet nästintill hela tiden även om jag har musik på. Vet ni om detta är något som kommer att fixas med någon uppdatering eller måste jag helt enkelt stå ut med detta? :/

  • Oregistrerad
  • 2006-06-25 17:02

Är det så högt att du hör det med musik? Låter jobbigt.

Efter en vecka med en svart MacBook så måste jag säga att det är den trevligaste datorbekantskapen jag gjort. Första gången jag har märkt en markant skillnad i prestanda vid en uppgradering (från 1.67GHz PB G4 15").

Har bara stött på ett enda problem. Den vänstra kommandoknappen fastnade en halv sekund efter att jag släppt den, men det var tydligen en klutt klister som blivit över vid monteringen. Den är borttagen nu och allt är frid och fröjd igen. Råmande kossor och brännmärken i knäna är inget jag har upplevt. Arbetstemperaturen på datorn är ungefär som min förra Powerbook, möjligen något svalare (ca 40-50° C vid normal belastning).

Senast redigerat 2006-06-25 19:17
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-06-25 21:31

Ja, det gör jag. Alltså så hör jag ljudet väldigt högt även om jag spelar musik och nu har detta hållt på i drygt 3-4 timmar. Helt sjukt.

Den ligger konstant på 70 grader nu vilket gör att ljudet hörs då..

min ä knäpptyst, runt 50 grader när den går på batteri i runt 65 me nätadaptern i. med adium, safari, transmision o mail igång o används

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2006-06-26 17:43

Jag fick hör en sak av en vän om färgen på den svarta macbooken. Vet inte vad han har för belägg för det. Men han hävdade att färgen flagnar pga att det är ett annat typ av skap på den svarta MB. Någon som har hört liknande eller så om detta?

Ursprungligen av mave:

Jag fick hör en sak av en vän om färgen på den svarta macbooken. Vet inte vad han har för belägg för det. Men han hävdade att färgen flagnar pga att det är ett annat typ av skap på den svarta MB. Någon som har hört liknande eller så om detta?

prövat o söka på forumet? :D:D

det var tydligen ett måndagsex, då ingen annan upplevt det. i alla fall så äre väldigt få (jag har då inte hört om nå mer fall, o inte sett det nämnas i nån tråd, men kan ju ha missat det)

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2006-06-26 18:12

söka? hehe not *it slipped my mind* ....:)

Bäst samla allting i en och samma träd tänkte jag, när ändå alla håller på gnatar om samma sak här inne

Jag funderar på en svart MB. Någon som har någon issie med den mdoellen?

1
Bevaka tråden