Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver tips inför uppgradering av G4 (AGP) 400mhz

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle vilja ha lite tips och råd inför en ev. uppgradering av min dator.

Datorn är utrustad med 1 gig RAM och 64mb video, men processorn är rätt trög.
Jag har sett att Macoteket har processorkort till min dator, men hur avancerat blir ett sånt ingrepp?
Behöver man byta något annat än processorkortet? Tex. kylanordningen på cpu:n? Bättre Nätaggregat? Jag har en crt- skärm som får ström från datorn (ADC).
Behöver jag någon ytterligare kylning i datorn efter bytet?

Vore tacksam för svar.

mvh
MCarlsson

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-11 22:04

När du köper en ny processor så sitter det vanligtvis en kylfläns och fläkt redan monterad på processorkortet. Det enda du behöver tänka på är att uppgradera datorns firmware.

Antingen med Apples egen firmware för just din modell eller med tillverkarens firmware. Vilken firmware du skall använda beror på vilken uppgradering du väljer att köpa.

Jag antar att du har en s k PM G4 gigabitethernet. De såldes med dual 450 och dual 500. Du kan även hålla utkik efter ett begagnat sånt kort om du vil spara en slant. De rullar på riktigt bra med Mac OS X.

Se vad du kan hitta hos OWC. http://www.macsales.com

Tack för svaret!
Exakt vilken typ jag har vet jag inte, men det går väl att ta reda på.
Jag läste nåt om firmware på Sonnets sida, men det framgick inte vad det är man behöver uppdatera i datorn? Är det nåt chipset på moderkortet?

Tack för länken. Är det nån större skillnad på Sonnets kort mot OWCs? Priset blir ju något högre om man räknar in frakt, moms och tullavgifter på OWCs kort.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-11 23:58
Ursprungligen av MCarlsson:

Tack för svaret!
Exakt vilken typ jag har vet jag inte, men det går väl att ta reda på.
Jag läste nåt om firmware på Sonnets sida, men det framgick inte vad det är man behöver uppdatera i datorn? Är det nåt chipset på moderkortet?

Tack för länken. Är det nån större skillnad på Sonnets kort mot OWCs? Priset blir ju något högre om man räknar in frakt, moms och tullavgifter på OWCs kort.

Det låter som om du har en 'Sawtooth'. Jag köpte ett Sonnet 1.2GhZ men skulle haft ett 1.4GhZ om nu affären haft ett sådant inne. Det slutade med att jag köpte en G4 Digital Audio och sedan monterade processorn och uppgraderade det mesta såsom grafikkort.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-12 15:09
Ursprungligen av MCarlsson:

Tack för svaret!
Exakt vilken typ jag har vet jag inte, men det går väl att ta reda på.
Jag läste nåt om firmware på Sonnets sida, men det framgick inte vad det är man behöver uppdatera i datorn? Är det nåt chipset på moderkortet?

Tack för länken. Är det nån större skillnad på Sonnets kort mot OWCs? Priset blir ju något högre om man räknar in frakt, moms och tullavgifter på OWCs kort.

Jag bytte processor i min Quicksilver som ju liknar de äldre G4:orna rätt mycket. Jag satte i ett Sonnet-kort. Det följde med alldeles utmärkta monteringsanvisningar och med en liten skruvmnejsel och en liten platt tång gör man själva processorbytet på en kvart. Inga problem med det. Sonnet´s uppgraderingar behöver i regel en firmware som måste installeras från OS9 vilket innebar i mitt fall att jag åter fick installera 9.1 och därefter köra firmware update som följer med eller kan laddas ned från webben. Detta måste göras innan processorbytet.

Sen är det inga problem, tuta och kör. Jag stoppade i en dubbel 1,8 Ghz-propp (från enkel 733 Mhz). Jösses, vilken skillnad. Maskinen flyger fram numer, trots att den har kvar original Geforce 2MX-kortet. Kan rekommendera processoruppgradering å det varmaste.

Köpte först ATI 8500 till min G4/400 och det hjälpe ingenting förutom en del spel i högre upplösning. OS X kändes alltid ganska segt. Skaffade sedan en GigaDesign 1.2 och det var ett oerhört lyft Dåvarande GigaDesign har bara en 50mm fläkt som surrar på rätt bra nya CPUs från flera tillverare verkar ha fler eller större fläktar. Utblåset från nätagregatet blir märkbart varmare

OS9 låter ju bekymmersamt eftersom jag inte har det. Var får man tag i det nuförtiden?

Jag tror jag slår till på ett av Sonnets kort. Känns smidigast att beställa från Macoteket.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-12 15:50

Om du köper ett OWC-kort med PPC 7455-processor så slipper du firmware-uppdateringen. Jag har själv en 1,2 GHz-processor i min G4:a.

http://eshop.macsales.com/item/Other%20World%20Computing/MEG42M1200/

@Macus, Det låter ju väldigt bra. Undra vad det är som gör att en processor kräver ny firmware medan en annan klarar sig utan?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-13 09:17
Ursprungligen av MCarlsson:

@Macus, Det låter ju väldigt bra. Undra vad det är som gör att en processor kräver ny firmware medan en annan klarar sig utan?

ATt Sonnet-korten behövde Firmware-uppdatering krävdes för att det nya kortet skulle hanteras korrekt av datorn och att mätningsresultat, visa info(hårdvara) om datorn med mera skulle bli rätt. Det finns lite olika processorer i de olika satserna som de olika uppgraderingsleverantörerna använder, vissa behöver firmwareuppdatering, andra inte.

Observera att de endast är vissa uppgraderingar som har processorer med L3-cache. Sonnet´s snabbaste har inte L3 utan bara L2-cache. För den som kan sin historia så vet man att L3-cache gör en hel del för prestandan i burken. Men 1,8 Ghz även utan L3-cache är hysteriskt snabbt jämfört med vad man hade tidigare. En dubbelpropp är inte helt fel heller då operativet ju har bra stöd för det, men då blir ju uppgraderingen lite dyrare (cirka 2000 i Sonnet´s fall).

Notera att vissa tidiga G4 AGP inte stöder dual CPUs.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-13 13:33
Ursprungligen av DrBoar:

Notera att vissa tidiga G4 AGP inte stöder dual CPUs.

Du menar väl vissa tidiga G4 som inte är AGP. Alla tidiga G4 med AGP stödjer såvitt jag vet dubbla proppar, men är det inte en AGP-modell är det bara enkelproppuppdateringarna som gäller.

That's not true is it? Tror den första AGP:en inte stöder dual proppar.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2006-06-13 18:01

Det är efter en viss rev på logikkortet i APG-graphics som dubbla puckar stöds. Det beror på att de inte tillverkades med dubbla CPUer. Det beror på hårdvara och en firmwareuppgradering kan inte lösa det problemet.

Gigabit Ethernet och alla modeller efter har stöd för dubbla CPUer.

Kolla på "om denna mac" (översatt från engelska) och sedan mer info...
Du skall kunna se vilken modell du har där. Är det PowerMac3,1 eller 3,2 har du en AGP Graphics. Är det en 3,3 är det en Gigabit Ethernet.
Källa: http://www.theapplemuseum.com/index.php?id=36

Ett enkelt sätt att kolla vad du har för burk är att kolla om den har gigabit ethernet eller inte. Gå på nätverksinställningarna och egenskaperna för det inbyggda nätverkskortet. Gå sedan på sista "fliken" och kolla vad du kan välja för hastighet på nätet (du måste köra manuellt). Om 100TX är med har du en Gigabit Ethernet.

Senast redigerat 2006-06-13 18:14
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-14 09:58
Ursprungligen av VaCUm:

Det är efter en viss rev på logikkortet i APG-graphics som dubbla puckar stöds. Det beror på att de inte tillverkades med dubbla CPUer. Det beror på hårdvara och en firmwareuppgradering kan inte lösa det problemet.

Gigabit Ethernet och alla modeller efter har stöd för dubbla CPUer.

Kolla på "om denna mac" (översatt från engelska) och sedan mer info...
Du skall kunna se vilken modell du har där. Är det PowerMac3,1 eller 3,2 har du en AGP Graphics. Är det en 3,3 är det en Gigabit Ethernet.
Källa: http://www.theapplemuseum.com/index.php?id=36

Ett enkelt sätt att kolla vad du har för burk är att kolla om den har gigabit ethernet eller inte. Gå på nätverksinställningarna och egenskaperna för det inbyggda nätverkskortet. Gå sedan på sista "fliken" och kolla vad du kan välja för hastighet på nätet (du måste köra manuellt). Om 100TX är med har du en Gigabit Ethernet.

Älla G4 med AGP stöds för multiprocessor Förutom ett fåtal G4 AGP som har revision 3 Uni-North ASIC, övriga har stöd för multiprocessor. Hur man tar reda på om man datorn är OK eller inte framgår av tex. detta dokument som sonnet lagt ut: http://www.sonnettech.com/publicfiles/pdfs/pdf_onlinedocs/english/mac/encore_st_duet_2g_add.pdf

Det är bara ett fåtal individer som har nämnda ASIC. För mera information och erfarenheter av olika uppgraderingssatser rekommenderar jag att man studerar http://xlr8yourmac.com/ som innehåller en massa matnyttig information och praktiska erfarenheter av olika satsers kvalitet och hur dom har funkat. Personligen kan jag bara uttala mig om Sonnet som jag själv köpte, men det funkar hur bra som helst. Jag har nog förlängt livet på min QS med minst tre år känns det som.

Tack för alla tips. Jag har med VaCums hjälp konstaterat att jag har en Gigabit Ethernet.

Priset på en Powerlogix dual 1.0ghz ligger på ca. 300 dollar, medan en OWC singel 1.4 ghz kostar 259. Powerlogix kort kräver dessutom en ny firmware -> Os9...

Jag har inte hittat några direkta jämförelser mellan de här korten men 1.4:an känns rent spontant som det bättre alternativet.
Jag läste nånstans att dubbla processorer kräver anpassad mjukvara och att det inte nödvändigtvis betyder en dubbelt så snabb dator.

Dual vs. Single har förmodligen diskuterats förut och vi behöver inte älta mer för min skull.

Nu vet jag trots allt vad jag har för dator och vilken uppgradering jag ska köpa. Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-14 20:16
Ursprungligen av MCarlsson:

Tack för alla tips. Jag har med VaCums hjälp konstaterat att jag har en Gigabit Ethernet.

Priset på en Powerlogix dual 1.0ghz ligger på ca. 300 dollar, medan en OWC singel 1.4 ghz kostar 259. Powerlogix kort kräver dessutom en ny firmware -> Os9...

Jag har inte hittat några direkta jämförelser mellan de här korten men 1.4:an känns rent spontant som det bättre alternativet.
Jag läste nånstans att dubbla processorer kräver anpassad mjukvara och att det inte nödvändigtvis betyder en dubbelt så snabb dator.

Dual vs. Single har förmodligen diskuterats förut och vi behöver inte älta mer för min skull.

Nu vet jag trots allt vad jag har för dator och vilken uppgradering jag ska köpa. Tack för hjälpen!

Ett kriteria man kan titta efter om man tittar efter satser som ligger mellan 1.0-1.4 Ghz är att kolla så att du får en där CPU-erna har L3-cache vilket påverkar prestandan mycket.

Angående nyttan av dubbla CPU så tycker jag det räcker med OS X i sig och Apples programvaror. Sen har vi ju Photoshop också. Multitaskingen blir också bättre även om inte alla program har direkt stöd för dubbelpropp.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-14 23:38
Ursprungligen av MCarlsson:

Tack för alla tips. Jag har med VaCums hjälp konstaterat att jag har en Gigabit Ethernet.

Priset på en Powerlogix dual 1.0ghz ligger på ca. 300 dollar, medan en OWC singel 1.4 ghz kostar 259. Powerlogix kort kräver dessutom en ny firmware -> Os9...

Jag har inte hittat några direkta jämförelser mellan de här korten men 1.4:an känns rent spontant som det bättre alternativet.
Jag läste nånstans att dubbla processorer kräver anpassad mjukvara och att det inte nödvändigtvis betyder en dubbelt så snabb dator.

Dual vs. Single har förmodligen diskuterats förut och vi behöver inte älta mer för min skull.

Nu vet jag trots allt vad jag har för dator och vilken uppgradering jag ska köpa. Tack för hjälpen!

Jag konstaterade redan i andra inlägget i tråden att du troligtvis har en PM G4 gigabitethernet. Det var den enda modellen som såldes med 400 MHz processor och stöd för ADC. ( Det kunde ha varit en Sawtooth med nytt grafikkort, men då hade du inte fått någon ström på ADC-kontakten)

En 1,4 GHz-processor är väl en lagom snabb/dyr processor för din relativt gamla burk.
Ett bra val.

Senast redigerat 2006-06-15 07:38
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-15 07:34

Du menar väl Ghz och inte Mhz, eller?;)

jag funderar på att uppgradera min dual 500 till dual 1000, men är väldigt osäker på om det ens är värt besväret, maskinen rullar ju faktiskt ganska friskt som det är nu.
(edit: dual hellre än singel alla dar i veckan för min del.)

då är jag mer sugen på att investera i ett q2dx-kompatibelt grafikkort, det kan man ju dessutom flytta med sig när man köper den där bättre beg g5an om ett år eller så...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-14 23:32

Nu har ni nog fått saker och ting lite om bakfoten.
När man använde Mac OS 9 så var det viktigt att programvaran var anpassad för dubbla processorer, om man hade det i datorn.

Med Mac OS X så är det operativsystemet som fördelar lasten på båda processorna och det gäller alla program som är anpassade för Mac OS X fullt ut ( d v s i stort sett alla som används).

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-16 22:32

Ekonomiskt vansinne, jag vet men jag är oerhört frestad att slänga in en 2x1.8GHz Sonnet processor i min G4 DA. Har redan ett ATI 9800Pro och 1.5GB RAM. Har förnärvarande ett Sonnet 1.2GHz kort.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-16 23:35
Ursprungligen av bossep:

Ekonomiskt vansinne, jag vet men jag är oerhört frestad att slänga in en 2x1.8GHz Sonnet processor i min G4 DA. Har redan ett ATI 9800Pro och 1.5GB RAM. Har förnärvarande ett Sonnet 1.2GHz kort.

Jag har sett en del utlåtanden där såna som "bytt upp sig" från typ 1.0-1.2 Ghz inte tyckt skillnaden varit astronomisk. Speciellt inte om man sitter på en modell med L3-cache och byter till 1,8 med bara L2-cache. Vill bara säga det. Däremot blev min QS som Mr Jekyll när den hoppade upp från 1 X 733 Mhz till 2 X 1,8 Ghz men det kanske inte är så konstigt. Skulle du byta upp dig och med tanke på ditt grafikkort och internminne skulle du nog matcha någon av den enklare G5:orna i prestanda, tror jag.

Att det går att få en gammal maskin att fortsätta leva några år till lockar en hel del, gillar inte att behöva skrota fullt funktionsdugliga grejer (dessutom får man mängder med skrot ståendes hemma...)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-17 12:17
Ursprungligen av safir:

Jag har sett en del utlåtanden där såna som "bytt upp sig" från typ 1.0-1.2 Ghz inte tyckt skillnaden varit astronomisk. Speciellt inte om man sitter på en modell med L3-cache och byter till 1,8 med bara L2-cache. Vill bara säga det. Däremot blev min QS som Mr Jekyll när den hoppade upp från 1 X 733 Mhz till 2 X 1,8 Ghz men det kanske inte är så konstigt. Skulle du byta upp dig och med tanke på ditt grafikkort och internminne skulle du nog matcha någon av den enklare G5:orna i prestanda, tror jag.

Att det går att få en gammal maskin att fortsätta leva några år till lockar en hel del, gillar inte att behöva skrota fullt funktionsdugliga grejer (dessutom får man mängder med skrot ståendes hemma...)

Du kan ju alltid sälja det du inte vill behålla.
Vad gäller att byta upp från 1.2GHz (L3) till 2x1.8 (L2:512K) så får man ju fråga sig om det kanske inte är bättre att köpa en G5 med något år på nacken. Min G4 DA har ju relativt gammal teknik i förhållande till en G5. De nya Intel Macarna är väldigt intressanta men så länge Photoshop CS3 inte är ute är det inte intressant. Min tanke är att gå över till MacBook Pro 15" när Leoparden är förinstallerad. Jag behöver en bärbar, och när 10.5 anländer så har förmodligen barnsjukdomarna botats?

  • Oregistrerad
  • 2006-06-25 01:49
Ursprungligen av safir:

Jag har sett en del utlåtanden där såna som "bytt upp sig" från typ 1.0-1.2 Ghz inte tyckt skillnaden varit astronomisk. Speciellt inte om man sitter på en modell med L3-cache och byter till 1,8 med bara L2-cache. Vill bara säga det. Däremot blev min QS som Mr Jekyll när den hoppade upp från 1 X 733 Mhz till 2 X 1,8 Ghz men det kanske inte är så konstigt. Skulle du byta upp dig och med tanke på ditt grafikkort och internminne skulle du nog matcha någon av den enklare G5:orna i prestanda, tror jag.

Att det går att få en gammal maskin att fortsätta leva några år till lockar en hel del, gillar inte att behöva skrota fullt funktionsdugliga grejer (dessutom får man mängder med skrot ståendes hemma...)

Dr Jekyll menar du väl, Dr Jekyll och Mr Hyde är det ju.

För att vara lite allvarlig funderar jag själv på att byta processorn i min sawtooth, kan inte köra dual, men en hyfsad single borde göra den snabbare. Ett nytt grafikkort skulle nog passa fint också. Synd att man inte kan uppgradera minnesbussen själv

man kan klocka bussen till 120 mhz om man är lite flitig. 133 går också men tydligen mår inte minneskontrollern så bra då.
http://xlr8yourmac.com/systems/sawtooth_bus_overclock/sawtooth_bus_overclock.html

jag har funderat på det, men lödningarna på processorkortet känns som jag inte riktigt orkar ta mig för. (som jag antar att jag måste göra på min dual 500 för att ens boota...)

En Sågtand med ATI 9000/8500 och 1.2 GHz räcker bra till Unreal 2003, Call of Duty etc. Att peta in en 1.8 GHz tillför inte så mycket och avsaknaden av vettiga grafikkort är en svaghet. Högre busshastighet ger inget så det kan man låta bli
http://eshop.macsales.com/Reviews/Framework.cfm?page=/Benchmarks/121903/main.html jämför Altivec fraktaler eller Return to Castle Wolfenstein och för 1.2 GHZ upgradering 100 och 133 mHz och Apples egna 1.25 GHz med 167 MHz buss, det skiljer +/- 5% trots allt kackel på nätet att om AV inte vore så bussbegränsat så skulle G4an mosa Intel och AMD på den tid det begav sig

1
Bevaka tråden