Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern HD syns ej på macen.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Vet någon hur jag får min externa USB hårddisk att dyka upp på min Macbook Pro? Jag har använt den på en PC, och vill nu föra över alla mina viktiga filer till macen.

Någon med lösning?

Mvh
/Anders

  • Avstängd
  • International user
  • 2006-06-17 09:58

Ja det verkar ju vara ett utbrett problem att usb2-diskar inte fungerar korrekt i MacosX. Läs här: http://www.99mac.se/allt-om-mac/45008-kan-inte-laengre-laesa-pc-hd-anslutna-oever-usb.html

Vad det beror på är en annan femma... Det beror väl delvis på vad den är formateras i för filsystem, om du vet det så kan det kanske ge mer ledtrådar...

Det bästa är väl förmodligen att ta den till en PC och lägga över alla grejjer på den och bränna på skivor, lägga på en annan enhet typ en ipod, eller formatera om disken i något format som maccen stödjer fullt ut tex. Fat32.

Syns den inte alls i Skivverktyg?
/Mattias

Det lutar åt att jag tar HD:n till en kompis PC och för över allt, sen formaterar jag HD:n på min Mac och för tillbaka allting. Jag tror den är formaterad NTFS (vilket inte mac känner igen?)

Det är alltså FAT32 som gäller om det ska funka på PC/mac? FAT32 klara inte filer över 2Gb har jag hört? Finns det andra nackdelar med FAT32?

Har inte kollat skivverktyg, hur gör man det? (ny mac-användare)

Tack för svaret!

Mac OS X ska kunna läsa NTFS hårddiskar men inte skriva till dem.

FAT32 kan läsas och skrivas till av Mac OS X men är begränsad till 4GB stora filer. Det är enda egentliga nackdelen jag känner till.

Skivverktyg hittar du Program-> Verktygsprogram
Starta det med hårddisken ansluten och se om den visas i programmet.

  • Avstängd
  • International user
  • 2006-06-17 16:23

Formatera först om den ppå PCn i FAT32 så att du är säker på att den kommer upp på Macccen. Sedan formaterar du om den på maccen i valfrit format.
/Mattias

ett annat tips är att formatera den i HFS+

sen använder du MacDrive på din PC (så att windows xp/2000 kan läsa filystemet utan problem)

1
Bevaka tråden