Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oracle DB och Mac OS X

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet alldeles för lite egentligen om det jag ska fråga om... jag vet först mer på tisdag men jag känner att jag måste få ett litet försprång.

Jag ska bygga ett installationspaket för en installation av en Oracle Databas koppling från OS X till en Oracle DB. Tydligen ska detta vara krångligt och kunden behöver hjälp att göra det mycket enklare.

Jag har installerat databaser förr men inte oracle så jag tänkte passa på och fråga om någon här har pysslat med det och kan ge mig lite tips på vad jag ska tänka på.

Allt handlar om ett annonshanteringssystem från Enator som jobbat mot en Oracle databas, har någon pysslat med detta och kan ge mig tips och hjälp så kommer jag bli väldigt glad och tacksam.

  • Medlem
  • 2006-06-16 17:09

Mattias,

Jag är gammal Oracle räv. Har t.o.m jobbat på Oracle i 10 år. Jag är precis på väg ut genom dörren för att köra ner till Småland och kompisens bröllop. Jag har kört Oracle på OSX också men i ditt fall verkar det som att du behöver hjälp med att sätta upp en client installation under OSX. Dvs själva Oracle databasen är installerad på någon annan maskin. Jag skickar dig ett PM lite senare i helgen om vad du behöver göra & om du har frågor är du välkommen att skicka PM direkt till mig så hjälper jag till efter bästa förmåga.

Mvh
/Ulf

Jag erkänner att detta svar var det jag hade hoppats på i mina drömmar...

Men du har tolkat mig alldeles rätt.
Databasen ligger på en annan maskin och jag behöver installera klienten.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-17 09:10

Jag installerar nästan dagligen Oracle-komponenter på Mac. Vore trevligt att ta del av denna tråd publikt...

Då tror jag säkerligen att du kan vara till hjälp också.

Jag har nu installerat Oracle Klienten jag skulle vilja testa den - hur gör jag?

Enligt den konsult jag har möjlighet att kontakta säger att det inge finns något sätt på os x att testa att kopplingen är igång utan jag måste installera mpress ovanpå.
Är detta verkligen sant?

Jag har nu löst kopplingen. Är ngn intresserad kan jag berätta hur.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-20 22:02

Nä, ingen är intresserad av Oracle på Mac. Slösa inte med db-space på forumet... :rolleyes:

*haha*
Få i alla fall... fick till slut hjäp av rätt person på Tieto Enator.
Fick där klient programvaran som fungerade (första personen jag pratade med gav mig en klient programvara som var korupt...)

Den innehöll en mapp som skulle till /System/Library/Frameworks/
OracleOCI.Framework tror jag den hette.

Sedan en mapp som heter MacOSX som ska ligga gömd i hemmamappen för användaren.

Sedan är det bara att logga ut och in och sedan installera OmniStudio så funkar det.

Nu ska jag bara bygga en installerare för det hela också.

1
Bevaka tråden