Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Programmera i Mac OS X, köra på linux?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Täby
  • 2006-06-15 13:38

Hej.

Jag kommer till hösten eventuellt hoppa på ett projekt där jag ska implementera diverse algoritmer i t ex c. Jag undrar nu om det är möjligt för mig att koda och testa programmen på min mac, för att sen kunna ta koden och kompilera den på en linux-burk.

Tycker att det borde funka eftersom gcc andvänds, men det finns antagligen fallgropar...

Tacksam för svar
Sommer

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2006-06-15 16:25

Rena algoritmer utan (alltför mycket) system- och biblioteksanrop i ANSI-C brukar vara mycket portabelt, även mellan kompilatorer. (Vad är det annars för mening med standardiseringen?

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-06-15 19:56

Tack det var det jag antog. Kan man få fram enklare grafik också?

Ursprungligen av sommer:

Tack det var det jag antog. Kan man få fram enklare grafik också?

Det beror på vad du menar med "enklare". GLUT finns för de flesta plattformar och kod skriven för OS X funkar om jag minns rätt på Solaris och Linux helt utan vidare åtgärder. Blanda inte in Interface Builder i det hela, bara.

--Tage

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-16 22:01

har skrivit c-program med open-gl+glut som funkat på både Mac och Linux.
det skal nog gå.
lycka till!

/miska

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-06-17 14:30

tackar

Det enda som skiljer när man kör OpenGL genom GLUT är att vissa filer ligger på olika ställen, men det går att fixa. Jag skapade en länk (dvs alias) från den plats GLUT skall ligga till den plats där Apple lagt den.

cd till var det nu är nu igen, borde vara /System/Library/Frameworks/GLUT.framework/Headers
sudo link glut.h /usr/include/GL/glut.h

Ska man göra lite mer avancerade saker så vill man ha GLEW installerat också. Det är också samma på MacOSX och Linux.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-06-19 09:41

ok, tack.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-08-25 23:39

för den som är intresserad:
Jag har börjat på mitt nya jobb och fick ta över föregångarens dator. Till min stora lycka och förvåning var det en pb12" på 1.5Ghz med 1.25Gb i ram. Väldigt nöjd

Om du kan klara dig med Basic kan du ju alltid kika på Realbasic. Med proversionen kan du skriva programmet endera i Mac, Windows eller Linux och kompilera för enderar ave de andra.

Haha, det slog mig att du rentav skulle vara spekulant på det en projektgrupp på skolan ska göra i höst (med mig som uppdragsgivare). Projektuppgiften är kort sagt att få typisk Mac-kod (Carbon) att kompilera och rulla under Linux. Tyvärr kan jag inte erbjuda dig lösningen än, för det är bara i uppstartfasen, men i alla fall. Eventuellt gör vi Open Source av resultatet, om det blir bra nog förstås.

1
Bevaka tråden