Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Handelsbankens e-legitimation

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Solna
  • 2006-02-20 00:33

Någon som fått detta att funka på en mac med osx 10.4 ? Eller måste man annvända engångskoder?

  • Oregistrerad
  • 2006-02-20 01:02

Om du använder Netscape fungerar det perfekt.

ptr har rätt. Det funkar med Netscape och ett säkerhetsprogram som man laddar hem och installerar. Det funkar ok (förutom att du kör tråkiga långsamma Netscape) att ha på sin egen dator. Engångskoderna (skraplotter) är bra att ha om man behöver banka från annans dator.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-02-20 09:41

Allt fungerar förutom att skapa BankID. Det får du göra genom att logga in från en PC (eller VPC) och skapa det där. Sedan kopierar du mappen "cbt" och lägger i din hemkatalog, så fungerar det på Mac. Vanliga "Handelsbanken via internet" fungerar bäst med engångskoder, då slipper man ultrasunkiga Netscape och kan tuffa på med Safari.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-05-30 15:49

men kan ju inte ladda ner säkerhets programmet från deras sida för att jag har safari igån. Måste jag första ladda ner netscape och sen skapa kod i en pc ocg sen kopiera över till den och sen köra igång safari.....

mvh xon

Nope, det är Netscape, eller Mozilla 1.4.1 som gäller för att kunna logga in utan engångskoder.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-05-30 15:55

men jag laddade ner nyaste netscape men det går inte för nt version säger den.....vad är de här.....vart hittar man gamla grejerna då ..

mvh xon

http://browser.netscape.com/ns8/download/archive71x.jsp där hittar du 7.1 av Netscape som jag har för mig att det ska vara.
Annars har du Mozilla 1.4.1 här: http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/mozilla/releases/mozilla1.4.1/mozilla-mac-MachO-1.4.1.dmg.gz

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-05-30 16:39

tack och bock för hjälpen det var en svettig historia, jag fick det att funka med mozilla...men nu är jag intresserad om jag kan importera certet till safari på nåt sett som " snooze " säger och få det att funka i safari....hur gör man det vart finns hemkatalogen som han nämner....

mvh xon igen ps klarade min deadline före kl 18, skulle slantarna var inne tjohoo

Det 5:e inlägget här: http://forum.macworld.se/lofiversion/index.php/t21362.html verkar förklara hur det ska fungera.
Själv har jag ingen aning om det funkar eller inte.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-05-30 17:23

ok jag tror det funkar men vad är andvändare förstår jag men inte ".cbt" vilken folder är det...

mvh xon

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-05-30 17:54

ok jag kan få det att funka om jag bara kan ladda ner ett program som heter bank id....kann nån hjälpa mig hitta det jag hittar ingen nerladning nånstans.....

mvh xon

Mitt BankID funkar bra ända tills jag ska signera inne på Försäkringskassan. Det går bra att logga in hos dem men inte att signera. T.ex. då jag ska begära föräldrapenning. Nån som erfarat detta?

har du inte bara en för ny version av Netscape? (eller FF) Det funkar visst med signering om man har den NÄST senaste versionen. (eller hur det nu var...)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-06-15 15:15
Ursprungligen av sjovall:

har du inte bara en för ny version av Netscape? (eller FF) Det funkar visst med signering om man har den NÄST senaste versionen. (eller hur det nu var...)

Stämmer alldeles korrekt. Det är 7.1 som gäller och inget annat. Typ 7.2 eller 7.1_bdp eller så gillas inte av SHB. Dom går strikt på 7.1.
Dom jämställer alltså browser med funktionallitet och inte funktion med funktionallitet.

jag har den senaste FF. Det ska asså vara en äldre version, då?

Sök och du skall finna, jag vill inte svära på att det löser DITT problem, men jag är däremot säker på att detta är lösningen på VISSA problem vad gäller banking med NN/FF.
Det är här på 99an jag har läst det, så använd sökfunktionen så hoppas jag du hittar ett bra svar.

För att göra Bankärenden använder jag mig av NN 7.1.
När jag ska logga in på Försäkringskassan eller Skatteverket använder jag mig av FF 1.5.0.4.
Det funkar superbra att signera i denna på SV men på FK funkar det inte. Dock funkar det ju att logga in. Helt förvirrad.

Går det att skapa BankID på Macen? Kör Tiger 10.4.6.

För att undrlätta för er vänliga personer:

-Tiger 10.4.6
-Netscape Navigator 7.1
-Firefox 1.5.0.4

JAVA
Version: 10.0.2
Senast ändrad: 2005-09-20 23.46
Typ: Universal
Information: 10.0.2 (for Java 1.3.1)

Version: 10.0.2
Senast ändrad: 2005-09-20 23.46
Typ: Universal
Information: 10.0.2 (for Java 1.4.2)

Version: 2.0
Senast ändrad: 2005-11-12 15.09
Typ: PowerPC
Information: JavaBrowser 2.0

Version: 10.0.0
Senast ändrad: 2005-11-12 15.09
Typ: PowerPC
Information: Java Applet Launcher 10.0.0

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-06-15 15:26

Fast förresten... När det gäller just BankID så behöver du inte plågas med Netscape och/eller Mozilla eller så. Det lirar bra med Safari. Jag har gjort detta sedan tidig 10.3-tid med Safari 1. Mitt BankID fick jag genom SEB - faktiskt utplockat med Safari då. När jag sedan skulle förnya det, eller rättare sagt plocka ut ett nytt för det gamla hade gått ut - ja, då gick det inte längre med Safari för jag hade bytt till SHB under tiden. Men Windows fixar genereringen och sedan flyttar du över mappen (med tre filer) och kör vidare med Safari.

Men du är fortfrande hänvisad till Netscape för inloggning med namn. Nöjer du dig med skraplotter fungerar Safari.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-16 13:14
Ursprungligen av frazze:

Fast förresten... När det gäller just BankID så behöver du inte plågas med Netscape och/eller Mozilla eller så. Det lirar bra med Safari. Jag har gjort detta sedan tidig 10.3-tid med Safari 1. Mitt BankID fick jag genom SEB - faktiskt utplockat med Safari då. När jag sedan skulle förnya det, eller rättare sagt plocka ut ett nytt för det gamla hade gått ut - ja, då gick det inte längre med Safari för jag hade bytt till SHB under tiden. Men Windows fixar genereringen och sedan flyttar du över mappen (med tre filer) och kör vidare med Safari.

Men du är fortfrande hänvisad till Netscape för inloggning med namn. Nöjer du dig med skraplotter fungerar Safari.

Det kan aldrig ha varit SEB för dom har aldrig använt Bank ID. Däremot kan man via SEB:s internetbank få en e-legitimation som faktiskt efter många om och men funkar i Firefox. SEB har annars som bekant använt dosor med engångslösenord.

Så även om man inte är kund där verkar det som om man kanske borde försöka få deras internetbank för att få e-leg.

funderar också över det här med att signera på försäkringskassan. Kör senaste versionen av ff och logga in funkar finfint, men det går inte att signera. Vad föreslår ni att man testar för webläsare istället?

Fel med SHB Certificat i Firefox

Mitt Certificat skulle förnyas i Firefox, det lyckades MEN helt plötsligt har jag två certificat varav ett giltigt. Jag pinglade SHB-suppport och frågade hur jag skulle göra för att ta bort det ogiltiga certificatet. Svar "Det går inte, det är ett känt fel hos Firefox som inte kan läsa certificat" så ere med det!:(

  • Medlem
  • Rättvik
  • 2008-07-17 20:44

BankID kan dessvärre bara skapas i Firefox 2. Gamla BankIDn hittar du i Personal 4.9.0. Om du klickar på ikonen skall alla ID liksom e-cert finnas där. Det gamla hittar du i en cbt mapp men du skall kunna markera det du vill ta bort och sedan använda ta bortkommandot. Om du skapat BankID i FF 2 kan du exportera dessa till ett USB-minne och imporetera till PC men tvärtom går inte. Får då problem med att skapa nya BankIDn så kan man söka på SHB sida "MAC" varvid du finner ett rensningsprogram som bara tar bort gamla BankID

Finns det ett sätt att slippa att få cbt-mappen i hemkatalogen. Irriterar mig på den...

Ursprungligen av igor.ibt:

Finns det ett sätt att slippa att få cbt-mappen i hemkatalogen. Irriterar mig på den...

Tyvärr... Det går inte.

1
Bevaka tråden