Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som har MacBook Pro med glossy skärm?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Piteå
  • 2006-05-26 14:24

Ja, titeln säger väl det mesta egentligen. Är det någon som beställt MBP med glossyskärmen, och har fått den? Skulle du kunna lägga upp några bilder isåfall? Finns pipet och dom övriga problemen kvar?

Personligen tycker jag Glossy-skärm är rena katastrofen .... Företaget köpte en bärbar med Glossy skärm och det är otroligt irreterande ... när skärmen är svart är det som att titta i en spegel .. desutom så blir det otroligt mycket reflektioner med lampor och andra ljuskällor ...

jag rekomenderar verkligen INTE glossy ...

  • Oregistrerad
  • 2006-05-26 14:49

Tjaba!!

Jag har en Sony HS74P (stationärskärm) och den är helt överlägsen skärmen som sitter på PB12 " och min polare har erkänt att den är bättre än hans Samsung TFT med standard yta. Har man suttit någon timme framför den glossy skärm så stör man sig inte alls på reflektioner längre. Det är helt enkelt en vanesak i början.

/Joakim

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-26 16:49

För er som arbetar profesionellt med grafik är "glossy" verkligen inte att rekommendera då de är näst intill omöjliga att färgkalibrera korrekt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-26 18:16

Man kanske inte skall jämföra med en PB12"....

Jag säger bara - prova en innan du beställer glossy. Jag kan inte sitta vid en dator med glossy-skärm, blir tokig på alla reflektioner.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-27 08:09

Blir du tokig av att sitta framför en CRT oxå?! Skillnaden mellan en CRT och glossy TFT är inte stor när det gäller reflektioner.

/Joakim

Margell:
1) Man placerar en CRT stationärt och kan då parera ljus t.ex. från ett fönster (ingen ställer väl en CRT-skärm riktad mot ett fönster).
2) En bärbar dator bär man ofta omkring och kan då inte alltid hålla på att parera reflektioner...
3) Imho är det inte ett dugg lika - må hända med en CRT utan flat-bildrör men det var ju flera år sen de såldes.
4) Ingen likhet i världen tar bort det faktum att jag inte kan jobba framför en dator med glossy-skärm.
5) Tar du åt dig? Varför?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-27 11:15
Ursprungligen av etna:

Ja, titeln säger väl det mesta egentligen. Är det någon som beställt MBP med glossyskärmen, och har fått den? Skulle du kunna lägga upp några bilder isåfall? Finns pipet och dom övriga problemen kvar?

Det haglar åsikter om huruvida glossyskärmen är bra eller dålig. Somliga är bättre grundade än andra.

Vill bara försöka framhäva vad trådskaparen faktiskt frågade om: Finns det någon som sitter med en MBP med den nya skärmen och kan lämna ett omdöme?

orsaken varför man har glossy är att man får en bättre svarta på bilden så vitt jag har förstått.. så igentligen är det bättre med glossy. dock har det sina nackdelar med att den reflekterar ljus lättare fast vad vet jag

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-05-30 12:10

Har beställt en till MBP med glossy förra veckan, borde komma inom någon vecka lite drygt hoppas jag och då kan jag återkomma. Sitter idag på en MBP utan glossy så att jämföra kommer bli enkelt! Dessutom om man inte gillar glossy så är det bara att skicka tillbaka och beställa en annan (dvs om du handlar på applestore.se) allt enl. distansavtalslagen...

...har fått uppfattningen att det handlar om en vanesak...

  • Medlem
  • 2006-06-01 02:38

Så idag fick jag min MBP med glossy skärm. Måste säga att färgerna är WOW. Reflektioner är faktiskt inte så som på Sony Vaio så de går att använda utan problem tycker jag. Men de är helt enkelt en vane sak om man kan sitta framför en glossy eller inte. Men säger som så här. Svart är SVART på glossy till skillnad från Wanne be Svart på min MBP med matt skärm

  • Medlem
  • 2006-06-04 13:16

fick min mbp 15" glossy i fredags och jag kan bara hålla med icep, färgerna är MYCKET bättre än på tidigare pb/mbp-skärmar! det blir lite reflexioner men inte så att det stör, jag har sett betydligt värre reflexioner på pc-notebooks med glossy skärm.

tyvärr måste jag säga att jämfört med pipandet från datorn är reflexionerna knappt märkbara...

Jag undrar hur det är med betraktningsvinkeln på glossy MBP? Jag var inne på macoteket för att kolla hur glossyn var och reagerade på att den svartnade betydligt fortare än ickeglossyn när man flyttade sig i sidled. Nu hade de en MB glossy och en MBP ickeglossy som jag jämförde, Berodde det på glossy eller på att MB har en annan skärm än MBP?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-14 14:57

Eftersom jag sysslar mycket med foton är det frestande med en glossy-skärm. När jag tittade på en för någon vecka sedan var färgåtergivning betydligt bättre jämfört med den matta skärmen. Vad är det för pip det skrivs om här?

  • Oregistrerad
  • 2006-06-14 15:15

Jag har haft en MBP med glossy i tre veckor och tycker att det fungerar mycket bra. Naturligtvis det är vanesak, men färgerna är fantastiska. Naturligtvis när jag ska sitta ute på balkongen då speglas det mer men det gör ju med alla skärmar. Jag kan verkligen rekommendera. Det hörs inget pip (?) från datorn, däremot värmeutveckling är högre. Jag har installerat ett program som heter CoreDuoTemp och enligt programmet ligger värme mellan 48 och 60 grader. Ganska mycket tycker jag.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-14 20:57

Jag har Glossy Macbook Pro 17´sedan 2 veckor och älskar min glossyskärm.... Bara så ni vet.. MIn MBP piper inte heller.. Varm blir den iofs.. Men skärmen regerar...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-06-14 21:50

48-60 grader är vad MBPn ska ligga på om man läser på intels hemsida om jag inte minns fel... själv kommer jag tom. ibland upp på 80 grader... dock när bara när man kör för fullt vanlig arbets temp. ligger omkring 65 grader..

  • Medlem
  • Piteå
  • 2006-06-15 12:09

Jag beställde den vanliga skärmen. Hade tyvärr ingen MBP med glossy att kolla på, så jag fick jämföra med en MacBook istället, och jag gillade den matta skärmen mer. Nu är det bara den långa väntan på datorn kvar

1
Bevaka tråden