Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det enda jag inte gillar med min nya macbook är högtalarna

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-06-14 00:03

Hej alla,
jag hör till en av dem som köpte en macbook pro i april, och var rätt missnöjd med den faktiskt. det vinande ljudet var oacceptabelt för det priset tyckte jag och till slut (efter att apple erkänt felet och bytt moderkortet en gång) fick jag pengarna tillbaka. Bra! För nu kunde jag köpa en svart macbook istället och spara 10 000 kr.

Jag är av den åsikten att Macbook är en alldeles för bra dator - jag tror inte många kommer köpa macbook pro. Det enda jag kan tänka mig att man missar genom att köpa en macbook jämfört med en macbook pro är den större skärmen. och då menar jag att det man kan plugga in en extern skärm.

Final Cut Pro rullar på fantastiskt bra på min burk med 2 GB RAM. Och enligt de tester jag läst är Macbooken prestandamässigt i stort sett jämbördig med Pro-modellen, ibland snabbare till och med!

Men det enda jag faktiskt är missnöjd med är de inbyggda högtalarna. Där märks det verkligen skillnad mot macbook pro. Ljudet är burkigt och distar på en gång om man drar på lite. Och skärmen känns inte riktigt lika skarp. Fast jag gillar att den är blank. Det är snyggt!

Tangenbordet är skönt, men jag oroar mig bara lite för att tangenterna ska fastna. Ibland gör dom det för en tiondels sekund, obehagligt.

Några tankar bara.

/S

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-06-14 00:33

Håller med om högtalarna. De är ett skämt! Älskar datorn förövrigt!

alltså, allt beror ju på vad man ska göra. på vissa områden är macbook pro helt klart MYCKET kraftfullare än macbook. mycket pga. grafikkortet som ä bättre på macbook pro. det är visserligen nerklockat, men fortfarande bättre. macbookens kort sägs ju dessutom oxå vara nerklockat.
sen finns det ju en hel del andra punkter med.

MEN vad man inte får glömma är att apples avsikt med macbooken inte bara var att ersätta ibook. utan macbooken är även tänkt att ersätta 12" powerbook, det kommer alltså ingen macbook pro i 12" (sägs det i alla fall). därmed kan man ju inte göra en en budgetbudget dator. två flugor i en smäll så att säga.

jag tror personligen inte att macbooken inkräktar SÅ mycket på macbook pro´s marknad.

Nån som vet hur högtalarna är jmf med powerbook 12?

  • Medlem
  • Timrå
  • 2006-06-14 23:56
Ursprungligen av mmmikael:

Nån som vet hur högtalarna är jmf med powerbook 12?

Vill också veta detta.. Min gamla PB 12" hade helt ok högtalare... Tråkigt om det blivit sämre på MB liksom.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-06-15 01:05

Håller inte med dig svantet. För dig fungerar säkert en MB lika bra som en MBP, men du kan inte påstå att MB klarar att tillgodose alla användares behov. MBP har större skärm, en mängd små extragrejer (t.ex. upplyst tangentbord) och framförallt ett mycket starkare grafikkort. Dock kan jag hålla med om att MB känns mer prisvärd, men för användare som vill ha det allra starkaste gäller MBP!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-15 09:52

Jag och min kompis blev lite förvånade när vi startade hans nya MB för första gången och fick höra det klassiska mac-startljudet väldigt distat! Då menar jag alltså verkligen distat, inte bara lite. Är det så för alla?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-06-15 21:03

mratin: Du verkar ha problem med din maskin...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-16 08:44

Mja, jag vet inte, allt annat fungerar perfekt, men det var liksom som att högtalarna inte orkade med startljudet riktigt. Man kanske ska ringa till Apple, men å andra sidan så startar man ju bara om datorn när det kommer uppdateringar och det är ju inte så ofta.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-16 16:12

nä det distar rejält o ljudet är högt...

Ursprungligen av DaPhox:

nä det distar rejält o ljudet är högt...

om jag inte har fel så kan man faktist stänga av och även sänka volymen på startup soundet på en Mac .....

  • Medlem
  • Timrå
  • 2006-06-19 15:28

Hur är högtalarna jämfört med powerbooken?

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2006-06-19 16:26

den största skillnaden tycker jag är materialet.. macbook pro är aba så jävla robust som powerbookarna..
det är det jag stör mig mest mde min ibook.. känns billigt som piss jämfört med en powerbook en mbp

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2006-06-24 20:15

Jaha, trodde den här tråden hette: Det enda jag inte gillar med min MacBook är...
Såg nu att det handlade om högtalare bara... Men här går allt så olidligt segt så mitt inlägg får hamna här ändå...

Ursprungligen av kkb:

Jaha, trodde den här tråden hette: Det enda jag inte gillar med min MacBook är...
Såg nu att det handlade om högtalare bara... Men här går allt så olidligt segt så mitt inlägg får hamna här ändå...

Det är helt riktigt att diskussionen hette så. Den genomgick nyss en mindre titeländring. Nu har ditt inlägg fått en egen diskussion.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-06-25 10:14

jag tycker att det är lite mindre tryck i högtalarna på MacBooken jämfört med min PowerBook. Man får höja några "pluppar" extra för att få samma ljudnivå.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-25 10:16

Det enda jag inte gillar med min MacBook är att det står "Toshiba" på den och att det inte går att installera Mac OS X på den. Men ljudet fungerar perfekt. Harman/kardon så har man.

1
Bevaka tråden