Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TV:n får ljusa ränder när spelar upp från macen

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-06-13 09:39

Hej. har kopplat min intel iMac till tvn via mini-dvi utgången och apples adpter som ger s-video och
kompositvideo. Jag har använt s-videoutgången och har 10m lång kabel till tvn, problemet är att jag får ljusa transperanta "ränder" över tvn. Någon som vet vad detta kan bero på? Jag får även "brummande" ljud i tvhögtalarna, låter som typ av störning?

Tacksam för all hjälp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-13 10:02

Jag har haft samma problem och för mig hjälpte det att dra ut antennsladden. Det var som om den störde på något sätt. Prova det

  • Oregistrerad
  • 2006-06-13 17:24

Wow, allting funka perfekt nu skönt!!! Tack för hjälpen! En annan fråga i samma kategori, hur får jag Quicktime att spela fullskärm på det utökade skrivbordet alltså utan skärmpdubblering. när jag kör utökat och "drar" Qt fönstert till tv och väljer fullskärm hoppar det tillbaks till datorskärmen igen?

Quicktime spelar inte fullskärm om du inte har pro lr använder frontrow. antingen skaffa quicktime pro lr skaffa annat program

  • Oregistrerad
  • 2006-06-13 18:23

Jag har pro och den spelar fullskärm, men inte på tvn, har jag qt fönstret på tvn och trycker command+f hoppar fönster tillbaka till dataskärmen och visar fullskärm där.

Kolla inställningarna i Quicktime (Quicktime menyn ->Preferences ->Fullscreen)

I inställningsfönstret kan du nu bestämma vilken skärm du vill att QT ska använda i fullskärmsläge - klicka på den skärm du vill använda.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-13 18:56

tack hitta det nu, fanns även under presentera film

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-17 15:43

Pascoe: Pröva att koppla in TV, dator - ja allt - i samma el-uttag. Det var lösningen för mig. Fick brumm i högtalarna om dator och TV var inkopplad till stärkaren samtidigt annars.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-18 20:09

Tack för alla svar. Funkar nog om de sitter i samma uttag, men då får jag ha lång förlängningsladd. Kör med att dra ut antennsladden så länge.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-18 20:32

Bor du i en fastighet med centralantenn? I såfall är risken stor att man får brum och störningar i ljud-/bildanläggningar där man även kopplar in antennsladden. Oftast finns det nämligen spänning i antennuttaget orsakat av någon grannes utrustning eller ett gammalt tv-nät som då skapar en jordslinga. Ett filter av den typ som theoo länkar till brukar lösa problemen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-18 20:50
Ursprungligen av nilrog:

Bor du i en fastighet med centralantenn? I såfall är risken stor att man får brum och störningar i ljud-/bildanläggningar där man även kopplar in antennsladden. Oftast finns det nämligen spänning i antennuttaget orsakat av någon grannes utrustning eller ett gammalt tv-nät som då skapar en jordslinga. Ett filter av den typ som theoo länkar till brukar lösa problemen.

Ja vilken skit system det är. Det är mycket gammal konstruktion. Senaste är stjärnnät inom fastighet, då kan man skapa bättre system.
Tur att jag bor i en villan...

  • Oregistrerad
  • 2006-06-21 13:30

kan man få frontrow att spela endast på tvn med ?

  • Oregistrerad
  • 2006-06-28 22:33

Ingen som vet hur man får fronrow på tvn ist för dataskärmen. En fråga till, varför går skärmen nite i vila när man kollar film på tvn? testade med att sänka ljusstyrkan till noll men på min iMac coreduo går det använda utmärkt på noll, ska den inte i princip bli svart då?

1
Bevaka tråden