Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express produktionscykel?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-13 14:17

Har någon sett något om ersättare eller produkt liknande Airport Express från Apple? Jag menar den börjar få lite tid på nacken och när diverse andra tillverkade kör liknande lösningar som dessutom inkluderar bild...

Det är för övrigt intressant hur man kan ha samma pris på en sådan elektronikprodukt i mer än två år eller vad det var sedan den släpptes.

Om det nu skulle vara något på gång så tror jag på en lansering av Airport "AV" Express och en iPod Video (med Wifi) samtidigt.

om jag förståt det hela rätt så krävs det Gigabit Ethernet för att klara HDTV trådlöst ... VGA på upp till 1024x768 fungerar med dagens trådlösa men verkar inte fungera specielt bra och är inte rekomenderat för Video ..

för RIKTIGT trådlös video via VLAN så krävs en överförinigshastighet på 400 MB/sec ...

http://www.stellarum.com/pulselink/plkcesflash/plkces.html

tekniken presenterades under Q1 av 2006 så det är på gång ...

men som sagt Airport AV är först möjligt när Airport blir Gigabit Wireless .. 1000 MB/sec fast den korrekta hastigheten hamnar nog runt 400-500 MB/sec ...

Några spridda tankar i ämnet (som varit uppe i diverse trådar innan):

Om Apple använder sig av H.264 är det följande krav som gäller (enligt Apple själva):

  • Internet/Standard Definition (640x480, 24 fps): 1-2 Mbps

  • High Definition (1280x720, 24p): 5-6 Mbps

  • Full High Definition (1920x1080, 24p): 7-8 Mbps

Om Apple väntar på 802.11n ska standardiseras, för att rulla ut A/V-funktionalitet samtidigt som en ny generation AirPort hårdvara med kapacitet på upp till 600Mbps rullas ut, så kan vi få vänta ett tag.

I tidigare fall har väl Apple, trots att de varit tidiga med ny trådlös teknik, valt att vänta på att standarden är färdig innan de börjar använda den, till skillnad från andra tillverkare.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-06-14 10:12
Ursprungligen av Tussen69:

om jag förståt det hela rätt så krävs det Gigabit Ethernet för att klara HDTV trådlöst ... VGA på upp till 1024x768 fungerar med dagens trådlösa men verkar inte fungera specielt bra och är inte rekomenderat för Video ..

för RIKTIGT trådlös video via VLAN så krävs en överförinigshastighet på 400 MB/sec ...

http://www.stellarum.com/pulselink/plkcesflash/plkces.html

tekniken presenterades under Q1 av 2006 så det är på gång ...

men som sagt Airport AV är först möjligt när Airport blir Gigabit Wireless .. 1000 MB/sec fast den korrekta hastigheten hamnar nog runt 400-500 MB/sec ...

Det är därför man är vettig nog att inte skicka bilden, utan bara streamar filen.
Och i dagsläget är det inga format (mer än rå-format kanske) som kräver ens 20Mbps

Min gissning är att Apple, rätt frustrerat, väntar på att att 11n ska blir en färdig standard. Men för varje försening som kommer så skruvar de lite på sig och funderar på om det ändå inte skulle lansera en pre-N-produkt likt alla stora tillverkare av trådlös utrustning redan gjort på ett eller annat sätt.

Frågan är hur mycket den trådlösa hastighet kan halka efter innan Apple känner sig tvungna att ge upp sina principer att använda färdiga standarder? För det är ju ingen hemlighet att det hänt massor sedan 11g lanserades, längre räckvidd och flerfaldig bättre hastighet finns från Belkin, Netgear, D-Link, Linksys och alla andra. Samtidigt är trådlöst nät en central del i Apples filosofi sedan många år tillbaka, vilket gör att trycket på att utveckla detta antagligen är extra stort.

Dessutom "äter" aggressiva produkter som Netgears senaste RangeMax utrymme från vanliga 11g-användare.

Ursprungligen av Adrian B:

Min gissning är att Apple, rätt frustrerat, väntar på att att 11n ska blir en färdig standard. Men för varje försening som kommer så skruvar de lite på sig och funderar på om det ändå inte skulle lansera en pre-N-produkt likt alla stora tillverkare av trådlös utrustning redan gjort på ett eller annat sätt.

Frågan är hur mycket den trådlösa hastighet kan halka efter innan Apple känner sig tvungna att ge upp sina principer att använda färdiga standarder? För det är ju ingen hemlighet att det hänt massor sedan 11g lanserades, längre räckvidd och flerfaldig bättre hastighet finns från Belkin, Netgear, D-Link, Linksys och alla andra. Samtidigt är trådlöst nät en central del i Apples filosofi sedan många år tillbaka, vilket gör att trycket på att utveckla detta antagligen är extra stort.

Dessutom "äter" aggressiva produkter som Netgears senaste RangeMax utrymme från vanliga 11g-användare.

Och nu rapporteras det att Dell tänker bli en av de första PC-tillverkarna att sälja "draft-compliant" 80211n hårdvara (dvs kompatibelt med förslaget som inte godkänts än). Ytterligare tryck på Apple?

Ja, det tror jag nog.

Jag tycker det är klantigt och rent av oansvarigt av de som ska sätta standarden att det försenats så mycket. Tekniken för snabbare och bättre nät finns ju bevisligen redan, så det är en fråga om att enas. Hela branschen och framförallt konsumenterna blir lidande, nu har tillverkarna skapat sina egna olika lösningar som inte är kompatibla med varandra och inte framtidssäkra heller.

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, det tror jag nog.

Jag tycker det är klantigt och rent av oansvarigt av de som ska sätta standarden att det försenats så mycket. Tekniken för snabbare och bättre nät finns ju bevisligen redan, så det är en fråga om att enas. Hela branschen och framförallt konsumenterna blir lidande, nu har tillverkarna skapat sina egna olika lösningar som inte är kompatibla med varandra och inte framtidssäkra heller.

det är inte första gången som kunsumenten blivit lidande ..

fatta vilken lång tid det tog för GBs ledning att enas om att införa Tip-Top igen

  • Medlem
  • 2006-06-15 08:20

Jag är tämligen säker på att Airport Extreme lanserades före g-standarden var officiellt satt.

Ursprungligen av eQ:

Jag är tämligen säker på att Airport Extreme lanserades före g-standarden var officiellt satt.

Du har rätt.

"... Based on IEEE 802.11g draft specification ..."

Ursprungligen av eQ:

Jag är tämligen säker på att Airport Extreme lanserades före g-standarden var officiellt satt.

Intressant, det hade jag missat. Men den "draften" (utkastet?) kanske inte var så kontroversiell som den senaste för 11n är?

Tom's Networking har tittat lite närmare på 11n-draft-produkterna och det ser inte så bra ut när det gäller förmågan att fungera tillsammans: Draft 802.11n Revealed: Part 2 - Interoperable? Not So Much

1
Bevaka tråden