Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPort Express och BBB-modem

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-12 23:56

Jag har ett ADSL-modem med tre portar från Bredbandsbolaget. Det är inte någon router och alla datorer som kopplas in i modemet får varsin dynamisk IP-adress (oftast i helt olika serie) direkt från BBB. Men jag kan ändå ha ett nätverk mellan alla datorerna som om modemet hade varit en router.

När jag testade att koppla in en lånad AirPort Express i en av modemets portar, kunde man inte komma åt de två andra datorerna i nätverket trådlöst via den. Jag tänkte köpa en AP Express själv, men då måste det gå att ansluta sig till övriga nätverket via den.
Går det på något sätt?

(Värt att notera är att jag tidigare haft en 3com-accesspunkt - riktigt skräp - kopplad till modemet och då gick det utmärkt att ansluta till andra datorer i nätverket via den.)

  • Medlem
  • 2006-06-13 00:07

problemet ligger ju i att när du kör över en egen router så separerar du allt bakom den från bredbandsbolagets nät så att säga. att du kommer åt dina datorer fast de får olika ip-adresser kan bero på att deras nät är sammankopplade.. (jag vet ju förvisso inte, jag jobbar inte på bredbandsbolaget).. hur som helst så får du köra alla dina datorer eller ingen över en router i hemmet, annars kommer det inte åt varandra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-13 01:36

Men hur kommer det sig att 3com-accesspunkten klarade att sammanlänka mig med nätverket och inte AirPort Express?

Ursprungligen av Rajje:

Men hur kommer det sig att 3com-accesspunkten klarade att sammanlänka mig med nätverket och inte AirPort Express?

Troligen fungerar inte den accesspunkt du har från 3com som en router utan bara som en accesspunkt. En router delar upp nätverk och då en AirPort Express fungerar som en router så kommer det att bli ett nätverk mellan alla datorer kopplade till modemet samt ett separat nätverk mellan alla datorer som ansluter till din AirPort Express. Du bör kunna lösa det genom att låta din AirPort Express stå som accesspunkt med routerfunktionen avstängd. Hur man gör det vet jag inte, jag har aldrig haft en AirPort Express. Troligen i AirPort Admin Utility.

Jag skulle dock rekommendera att man låter hela nätverket ligga bakom en router då det ger lite extra säkerhet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-13 11:06

OK, så man kan använda APEn som en accesspunkt. Då är det ju inga problem.
Det är mycket mer praktiskt att göra så eftersom jag då tex även kan ta med mig den till skolan, bara koppla in i ett vägguttag och så är jag ansluten till skolnätverket trådlöst och kan komma åt skrivare där etc.

Men kan man ansluta flera datorer till den samtidigt om den är accesspunkt?

Om inte, lutar det nog åt att jag köper en kombinerad trådbunden/trådlös router från Dlink eller nån. Men samtidigt vill jag ju gärna ha en Apple eftersom alla tredjeparts-nätverksprodukter jag har haft alltid har krånglat ...

  • Medlem
  • 2006-06-13 14:14

En accesspunkt tar emot anslutningar från alla som uppfuller kvaren den har.. (kan vara inga allas eller macadressfiltrering kombinerat med kryptering osv osv)..

ATt ta med en accesspunkt till skolan och koppla in för att köra trådlöst, är det verkligen lönt? Om du ändå måste koppla in något så kan du ju likabra dra en kabel direkt till datorn? Det är ju både stabilare och snabbare..

dessutom så öppnar du hela skolans nät (antagligen) ifall du kör acesspunkten öppen.. och det lär dom väl inte tillåta?

Huruvida man kan köra en airport som bara accesspunkt vet jag dock inget om.. personligen har jag inte stött på någon "hem router" med trådlöst där man kan slå av routingfunktionen.. men jag brukar ju förvisso inte testa bara för testandets skull.. själv har jag en dlink som funkar utmärkt..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-13 16:14
Ursprungligen av kenny:

En accesspunkt tar emot anslutningar från alla som uppfuller kvaren den har.. (kan vara inga allas eller macadressfiltrering kombinerat med kryptering osv osv)..

OK bra, så det betyder att om jag bara inte sätter några begränsningar så kan massor med datorer ansluta till samma accesspunkt. Men då får de samma IP-adress väl?

Ursprungligen av kenny:

ATt ta med en accesspunkt till skolan och koppla in för att köra trådlöst, är det verkligen lönt? Om du ändå måste koppla in något så kan du ju likabra dra en kabel direkt till datorn? Det är ju både stabilare och snabbare..

Nja, Ethernetuttagen sitter ofta i taket så om jag kör med kabel måste den vara väldigt lång och det är ganska jobbigt att släpa med sig ...

Ursprungligen av kenny:

dessutom så öppnar du hela skolans nät (antagligen) ifall du kör acesspunkten öppen.. och det lär dom väl inte tillåta?

Nja, den har ju inte speciellt lång räckvidd och dessutom måste man skriva in en speciell proxyserver för att det ska fungera, så jag tror nog inte det är någon fara.

  • Medlem
  • 2006-06-13 18:48
Ursprungligen av Rajje:

OK bra, så det betyder att om jag bara inte sätter några begränsningar så kan massor med datorer ansluta till samma accesspunkt. Men då får de samma IP-adress väl?

Nja, Ethernetuttagen sitter ofta i taket så om jag kör med kabel måste den vara väldigt lång och det är ganska jobbigt att släpa med sig ...

Nja, den har ju inte speciellt lång räckvidd och dessutom måste man skriva in en speciell proxyserver för att det ska fungera, så jag tror nog inte det är någon fara.

ok ok..

nä, alla får inte samma ipadress.. men om du inte låser det trådlösa nätverket så kan vem som helst ansluta till det generellt sett.. man kan säga att det blir som att alla delar på samma kabel ungefär.. ipadresserna är alltså inget problem, snarare det att bandbredden blir mindre per mottagare.. ex: kör hela klassen på kabel över en switch så får ni (teoretiskt) 100mbit var i hastighet.. kör alla i klassen över samma accesspunkt så får ni dela på 54mbit i hastighet.. trådlöst är alltså ganska mycket slöare än kabel redan från början, plus att den kan aldrig sända mer än sina 54mbit, oavsett hur många som ansluter..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-21 13:30

Hmmm ... Jag är fortfarande lite osäker på om AP Expressen kan användas som accesspunkt på samma sätt som 3com-skräpet ...

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=108067

Enligt den artikeln på Apples supportsidor, kan man ställa om så att AP Expressen sammanlänkar trådlösa klienter med det trådbundna nätverket, men det verkar då som att man inte får någon internetanslutning? Eller kommer internetanslutningen automatiskt om nätverket man ansluter till har en internetanslutning (vilket mitt ju har)?

Jag vill verkligen inte använda en router eftersom det bara är massa strul med att behöva öppna portar och dyl hela tiden ...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-06-21 14:47

Man kan använda AP expressen som AP och NATbox.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-21 14:56

Jag har visserligen Telias bredband. men det kan inte vara nån större skillnad. Jag satte in nätverkssladden i AP Expressen.
Ställde in med AP Adminverktyget att den skulle skapa ett trådlöst nätverk (hemroiter) och att den skulle använda DHCP (under Internet-fliken). Tjillevippen så var det igång. Nu sköter den tre Macar här hemma och ibland en gästande PowerBook. Och AirTunes funkar perfekt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-06-21 15:00
Ursprungligen av Konrad:

Jag har visserligen Telias bredband. men det kan inte vara nån större skillnad. Jag satte in nätverkssladden i AP Expressen.
Ställde in med AP Adminverktyget att den skulle skapa ett trådlöst nätverk (hemroiter) och att den skulle använda DHCP (under Internet-fliken). Tjillevippen så var det igång. Nu sköter den tre Macar här hemma och ibland en gästande PowerBook. Och AirTunes funkar perfekt.

Skillnaden är att Telia delar ut ett Publikt IP. Alltså är man tvingade att använda NAT om man skall ha fler än en dator.
BBB delar ut 5st publika IPn. Då är det mer intressant att skippa NAT och använda AP expressen som en Accesspoint.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-21 15:34

Min APE har väl bara ett IP utåt, innanför i det lokala nätverket är det ju APE:n som delar ut lokala IP-nummer i serien 10.xxxx

  • Medlem
  • 2006-06-21 17:02

så länge routerfunktionen är aktiverad så har det ju ingen betydelse om leverantören kan dela ut en eller hundra ipadresser..

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-06-21 20:20
Ursprungligen av kenny:

så länge routerfunktionen är aktiverad så har det ju ingen betydelse om leverantören kan dela ut en eller hundra ipadresser..

Men det finns ingen som helst anledning att aktivera den när man väl får tillgång till flera publika IPn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-17 13:52

Javisst, det var bara att kryssa ur "Distribuera IP-adresser" under fliken Nätverk i AirPort Administratörsverktyg. Nu är jag ansluten trådlöst till BBB och kan även komma åt de Ethernetanslutna datorerna på nätverket.

1
Bevaka tråden