Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildspel med tonande övergång för alla webbläsare

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har letat efter script som kan fixa tonande bildövergångar i ett bildspel och som funkar i alla webbläsare. Jag har hittat ett på den här sidan men funktionen är väldigt darrig. Testsidan med 3 bilder tycks funka bra men utökar jag antalet bilder så stannar bildspelet slumpmässigt.

http://www.mandarindesign.com/fadeapplet.html

Till Internet Explorer finns det massvis med lösningar. Den webbläsaren har inbyggda funktioner som gör det enklare.

Någon på forumet som känner till någon bra lösning för att täcka in fler webbläsare?

http://www.brainerror.net/scripts_js_blendtrans.php

Den kan du nog åtminstone bygga vidare på.

Ursprungligen av irrelogical:

http://www.brainerror.net/scripts_js_blendtrans.php

Den kan du nog åtminstone bygga vidare på.

Det här verkar lovande!

Jag vet inte om det är riktigt det du letar efter men jag skulle vilja tipsa om Lightbox.

Ursprungligen av Björn Leander:

Jag vet inte om det är riktigt det du letar efter men jag skulle vilja tipsa om Lightbox.

Inte riktigt samma. Lightbox släcker ner allt utanför bilden. Jag ska bara rulla ett gäng bilder i en bildruta på startsidan.

Får inte till det riktigt...

Angående http://www.brainerror.net/scripts_js_blendtrans.php

Ett inlägg i botten av sidan från Sham säger:
"I used your code here in combination with some other code to generate an expandable cross platform slide show with cross fade"

function call: 
<script language="JavaScript">RunSlideShow("divid","imageid","images/1.jpg;images/2.jpg;images/3.jpg;images/4.jpg;",3);</script>

functions: 
//www.cryer.co.uk © 2004 and www.brainerror.net ver 1.3 © June 7,2004 
//were reference for the following Javascript slide show code 
function changeOpac(opacity, id) 
{ 
var object = document.getElementById(id).style; 
object.opacity = (opacity / 100); 
object.MozOpacity = (opacity / 100); 
object.KhtmlOpacity = (opacity / 100); 
object.filter = "alpha(opacity=" + opacity + ")"; 
} 

function blendimage(divid, imageid, imagefile, millisec) 
{ 
var speed = Math.round(millisec / 10); 
var timer = 0; 

//set the current image as background 
document.getElementById(divid).style.backgroundImage = "url(" + document.getElementById(imageid).src + ")"; 

//make image transparent 
changeOpac(0, imageid); 

//make new image 
document.getElementById(imageid).src = imagefile; 

//fade in image 
for(i = 0; i <= 100; i++) 
{ 
setTimeout("changeOpac(" + i + ",'" + imageid + "')",(timer * speed)); 
timer++; 
} 
} 

var slideCache = new Array(); 
function RunSlideShow(divid,imageid,imageFiles,displaySecs) 
{ 
var imageSeparator = imageFiles.indexOf(";"); 
var nextImage = imageFiles.substring(0,imageSeparator); 

changeOpac(0, imageid); 
blendimage(divid,imageid,nextImage,100); 

var futureImages= imageFiles.substring(imageSeparator+1,imageFiles.length)+ ';' + nextImage; 
setTimeout("RunSlideShow('"+divid+"','"+imageid+"','"+futureImages+"',"+displaySecs+")",displaySecs*1000);

// Cache the next image to improve performance. 
imageSeparator = futureImages.indexOf(";"); 
nextImage = futureImages.substring(0,imageSeparator); 
if (slideCache[nextImage] == null) 
{ 
slideCache[nextImage] = new Image; 
slideCache[nextImage].src = nextImage; 
} 
}

Jag har experimenterat lite men har nog för dåliga förkunskaper i script. Någon som kan förtydliga? Var klistras detta in i koden? Vad är grundförutsättningar förutom koden? En bild i en div? Jag ser i koden att "divid" och "imageid" nämns. Jag gjorde en sådan bild i en div men det blir bara kladd...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-12 13:06

Anders,

IE hade (har?) möjligheten till nån slags mjuk dynamisk sidväxling som "tonar", men såvitt jag vet är detta något som bara dedn läsaren har, och jag har aldrig ett den funka i verkligehetn särskilt bra (men det kanske beror på att jag aldrig använt IE som ordinare läsare sedan 1998)

Den enda vettiga lösningen är nog att använda flash. Har sett nån länk till sådant album här på 99mac, så du får söka och se om du hittar det. Om jag inte minns fel, så var det en enkel lösning där man inte pular med själva flash-joxet själv, utan bara droppar bilderna i en mapp så tar programmet hand om resten själv.

Det första felet verkar vara att sluttaggen ligger på första raden (</script>). Ska inte den innesluta hela paketet? Jag la den sist och det ser bättre ut i Dreamweaver som färgkodar taggarna men fortfarande ingen funktion...

Jag hittade en till. Den funkar i allt utom Opera och det kan jag leva med.

http://slayeroffice.com/code/imageCrossFade/xfade2.html

Den sista länken till slayeroffice här ovan var svaret på min fråga. Lätt att konfigurera och installera. Opera 9beta har förresten fungerande transparens så det löser sig med nästa utgåva.

Nu är jag glad!

Jag har inget Flash på resten av sajten så det känns bra att genomföra hela grejen utan det behovet.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-13 10:22
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag har inget Flash på resten av sajten så det känns bra att genomföra hela grejen utan det behovet.

Jo, jag märker det.
Det är lite därför jag pushat för flash lite extra.
Allvarligt talat så har jag inte kollat scriptvarianterna. Dom kanske funkat perfekt i testerna du gjort. Men jag tycker ändå att du tar en risk som är helt onödig bara för att det "känns bra" för dig. Det är ju användarna du ska tänka på.

Så här menar jag:
Du kan aldrig riktigt lita på att komplicerade javaskripter är helt buggfria och/eller helt kompatibla med olika webbläsare. Men eftersom flash är ett "eget" koncept där BÅDE programmet för att göra flashfilmerna OCH pluggarna till alla webbläsare kommer från samma leverantör, så är risken i stort sett obefintlig att en flashfil ballar ur.

Systemet med flash har utvecklats under 8-10 år och pluginen används av 98-99% av alla surfare (medan javascript har lägre andel). Så varför inte använda detta istället för ett skript som inte alls kan visa upp samma meritförteckning?
(Förresten, så är ju faktiskt flash ett slags "skript" också)

Du gör givetvis som du tycker, men jag ville i alla fall ge min syn på saken.

Ursprungligen av Danne V:

Systemet med flash har utvecklats under 8-10 år och pluginen används av 98-99% av alla surfare (medan javascript har lägre andel).

Det må så vara, men för att infoga Flash på bästa sätt behöver du använda JavaScript (http://blog.deconcept.com/swfobject/). Det känns onödigt att börja strula med Flash när det finns enkla, bra, och gratis JavaScriptlösningar.

Ursprungligen av system.log:

Den var bra!

Får titta närmare imorgon.

Går det att göra en sån här enkel grej med Flash där man slipper att den står å snurrar med en "loading"-ruta?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-13 15:28
Ursprungligen av Anders Täpp:

Går det att göra en sån här enkel grej med Flash där man slipper att den står å snurrar med en "loading"-ruta?

Jag är definitivt ingen Flash-guru utan snarare en okunning amatör, men jag antar det. Beror väl lite på hur stora bilderna är, hur man gjort bildspelet osv. Men det ska väl kunna gå att streama så att det startar direkt.

Förresten, nu när jag tänker på det: Det finns några små fiffiga program som gör quicktimebildspel (mpeg, t.ex.). Bl.a. Still Life http://www.grantedsw.com/ och PhotoToMovie http://lqgraphics.com/phototomovie.php Jävligt enkelt. Man bara droppar bilderna och klickar så är det klart.

Sen kan man ju (om man vill ha Flash) helt enkelt dra in filmen i Flash och så har du Flash istället. Och vill du konvertera till annat format, så kan du köra ffmpegX http://homepage.mac.com/major4/

För helskotta Anders. Det finns egentligen inga begränsningar utan massor med möjligheter! Så varför jiddra med ett script?

EDIT: Jag tror att Flash har ett bildspelstjohejsan inbyggt faktiskt. har aldrig testat själv. men om du har Flash, så kolla.

Bilderna ligger i en mapp som heter Bildspel. De heter 01.jpg, 02.jpg osv. Finessen är att man bara genom att byta ut dessa bilder på FTP till webbservern får ett helt nytt bildspel ajtomajtiskt. Så är grundtanken...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-13 15:48
Ursprungligen av Anders Täpp:

Bilderna ligger i en mapp som heter Bildspel. De heter 01.jpg, 02.jpg osv. Finessen är att man bara genom att byta ut dessa bilder på FTP till webbservern får ett helt nytt bildspel ajtomajtiskt. Så är grundtanken...

Jamen för17helskottanakka, det ska väl inte vara nåra problem (peppar, peppar)
Den där pluginen till iPhoto som jag länkade till tidigare gör en xml-fil som i sin tur drar in bilderna och flashar till alltihopa...tror jag i alla fall....har inte kollat.
Men bara för att det är så vackert väder och att jag sitter med en urtjusig Mac-tröja så ska jag se om jag kan hitta nåt åt dig.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-13 16:14
1
Bevaka tråden