Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med airportanslutning

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-12 10:04

Hej!
Jag kör q-silver G4:a med t-löst nätverkskort (aria extreme pci) och ansluter till apple airport extreme basstation här hemmavid. (Har även en PB G4 med airportkort.)
Så långt allt väl. Bytte häromdan ut den interna hårddisken på Q-silver G4:an till en 160GB genom att sätta i ett ATA133 pci-kort. Lite strul var det men nu funkar systemet. Jag kan dock inte ansluta till mitt WLAN längre. Datorn har exakt samma system som tidigare 10.3.9 (körde programuppdat via ethernetanslutningen...) Airport är på och hittar mitt nätverk. Jag väljer det och blir tillfrågad om lösenord. Jag knappar in korrekt lösenord men får meddelandet "Ett fel uppstod vid anslutning till det valda Airport-nätverket". Om jag går in under nätverksinställningar och Airport och väljer mitt WLAN och knappar in lösenordet där så får jag meddelandet att lösenordet är felaktigt... (jag vet att jag knappar in korrekt lösenord, så otroligt avancerat lösenord har jag inte valt att det inte går att komma ihåg...Har det dessutom nedskrivet)
Har provat korrigera behörigheter med skivverktyg... inget resultat.
Jag kan ansluta till WLAN med PB:en utan problem. Byter jag tillbaka till "gamla" hårddisken på Q-silver G4:an funkar det att ansluta med airport precis som tidigare, men inte med samma system på den nya 160GB disken...
Out of ideas...

Har nån vänlig själ ett tips?
Anders

  • Oregistrerad
  • 2006-06-12 10:46

Prova med $ tecken för passwordet.
Har du angett MAC id filter i basstationen? Kan ju vara så att den får för sig att du har ett nytt MAC id med den nya hårddisken. I så fall får du gå in och ge det nya MAC id'et tillåtelse att använda basstationen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-12 11:05

Inte säker på att jag förstår vad du menar med dollartecknet?
Behörighetsstyrning RADIUS är inte aktiverad på basstationen. har man bara rätt lösenoprd så kan man ansluta till nätverket.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-12 11:14

OK. Dollartecken framför passwordet brukar ibland funka för mig. "$LÖSENORD".

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-12 11:35

Skall testa det. Har inget dock dollartecken på tangentbordet. Finns det nån kombination typ alt+S. eller liknande. (alt + S blir ß i mitt fall)

alt + 4 = $

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-12 11:38

Sorry, hittade det. Alt+€. Nu återstår att se om det funkar...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-12 11:46

Njet. $ funkade inte, nu ger jag upp... för tillfället. Kollar in senare på forumet.
Anders, inte arg bara trött...

Airport är på och hittar mitt nätverk. Jag väljer det och blir tillfrågad om lösenord. Jag knappar in korrekt lösenord men får meddelandet "Ett fel uppstod vid anslutning till det valda Airport-nätverket".
Jag har samma problem som Anders.
Förstår jag rätt att $ teknat före lösenordet skulle lösa problemet...?

  • Oregistrerad
  • 2006-06-13 13:07

Jag skulle inte säga att det löser problemet, men det brukar funka för mig

Det beror på vilken kryptering du valt tror jag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-14 15:10

Helt klart har du problem med kryptonyckeln till trådlösa nätet.

För det första spelar Mac-adressfiltrering ingen roll då den går på den unika adressen på ditt trådlösa nätverkskort, och denna ändras inte vid byte av hårddisk.

Hur har du kopierat över systemet, har du "klonat" systemet med något verktyg?

Jag skulle kuna tänka mig två angreppssätt:

1. Kloningen av operativet har ställt operativet i fel språkläge (tex. US istället för SWE) och därmed blir ditt lösenord "fel" när du skriver in det. Kolla språkinställningarna.

2. Inställningsfilerna för trådlöst nätverk har blivit korrupta vid kloningen. Gör en helt ny installation av nätverket, döp om basstationen till något nytt (SSID) och ett nytt lösenord, anslut datorn till ett nytt nätverk med den nya SSID:en och det nya lösenordet. Ett alternativ är att kasta de filer som skulle kunna vara fel, men eftersom jag inte är hundra på vilka det är just nu och inte sitter så att jag har tillgång till en Mac skulle jag prova med en ny installation istället. Dessvärre innebär det att du även måste lägga om nätverksinställningarna i den bärbara också.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-14 15:58

Instämmer helt med föregående

Snabbast är att döpa om möget och lägga ett nytt nätverk. Borde gå på några minuter.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-14 18:07

Jag har inte klonat systemet utan gjorde en nyinstallation på den nya disken. Det där med språkläge kan vara nåt... Men jag kör svenskt språkläge så det borde inte ställa till med nåt. Har provat att gå in som adm. på airporten via powerbooken och bytt lösenord, namn etc. Testat olika varianter. Inget leder till att den stationära macen kan logga in på nätverket.
Tack för alla tips dock!!!

  • Medlem
  • 2006-06-14 19:15

är det b- eller g-stöd på klientkorten? Kan det vara så att airporten bara har stöd/aktiverat tex b, och den stationära har ett g-kort eller tvärt om? jag har själv varit med om sådana problem när jag inte var riktigt vaken på hur jag ställt in grejjerna

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-15 00:09

b- eller g-stöd? Lessen om jag verkar rudis, men jag är inte så säker på vad det innebär. Hursomhelst så är det ju alltså så att allt fungerade klockrent fram till att jag bytte hårddisk (skruvade i en större hårddisk) och gjorde en nyinstallation. Först därefter uppstod problemen med airport-inloggning...
Om jag byter tillbaka till den gamla hårddisken är allt igång igen som vanligt utan problem.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-15 07:41
Ursprungligen av PAW:

b- eller g-stöd? Lessen om jag verkar rudis, men jag är inte så säker på vad det innebär. Hursomhelst så är det ju alltså så att allt fungerade klockrent fram till att jag bytte hårddisk (skruvade i en större hårddisk) och gjorde en nyinstallation. Först därefter uppstod problemen med airport-inloggning...
Om jag byter tillbaka till den gamla hårddisken är allt igång igen som vanligt utan problem.

b syftar på 802.11b-standarden som ger max 11 Mbit/s trådlöst
g syftar på 802.11g-standarden som ger max 54 Mbit/s trådlöst

Det är nåt tjall med kryptonyckeln, byt lösenordet i basstationen till ett nytt och prova, alternativt döp om basstationen och gör en helt ny nätverksinstallation. På något sätt har kryptonyckeln du använder blivit korrumperad, eller också anger du fel nyckel. Du har gjort en ny installation vilket således innebär du blivit tvingad att knappa in WEP-nyckeln igen, rätt uppfattat? Har du kollat att du ställt in rätt typ av nyckel. När jag skrivit in nycklar i hex. så har jag också markerat att det är en tex. 128-bitars hexnyckel. Står det i fel läge kommer den inte att tolka din nyckel rätt. Vad anger du lösenord eller hex? Kolla att datorn förväntar sig en nyckel i det formatet!

  • Medlem
  • 2006-06-15 08:45

ett tips (som kanske är själklart iofs) är att kryssa i "visa lösenord" när du fyller i lösenordet.. den där rutan för att göra det är nämligen helt skadad.. kanske är det jag, men ibland även om man väljer ascii, så kan man bara ange hex-tecken..ser man då inte vad man skriver så blir det ju bara skit av allt..

alla gånger jag har behövt ansluta till ett trådlöst nätverk så har jag varit tvungen att stänga oc öppna och mekca som fan med den rutan innan den fattar att jag vill skriva en asciinyckel.. fattar inte varför det är så ..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-17 11:47

Jag vet inte när jag jublade som mest. När Ljungberg nickade in 1-0 eller när jag fick igång mitt t-lösa nätverk...
Vet inte exakt varför eller hur. En kombo av händelser, nyinstallation av Tiger (istället för Panter som jag kört förut. Jag vet, det borde inte påverka men ändå... kul att byta upp sig i.a.f) Gick in under "Öppna internetanslutning " i menyraden samt därefter omstart av modem + Airportstation (vilket jag testat tidigare x antal ggr) knappade in det gamla (!) lösenordet och vips var allt igång igen.
Smått förstummad över detta faktum samt oändligt tacksam för alla hjälpsamma tips här på forumet.
/Anders, trådlös men inte rådlös...

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-05-01 21:04

"Ett fel uppstod vid anslutning till det valda Airport-nätverket".

Hmmm.. iBooken har fungerat klanderfritt sen jag köpte den ny, för länge sedan.
Inga förändringar har gjorts. Nätverket som går genom en linksys router begränsas bara av att jag har låst det till mina macadresser.
Men Nu, la det alltså av i iBooken, det funkar i min MBP, min iMac, min frus MB och grabbens Pc.

Vad kan ha hänt, några teorier?

Ps. Har letat i lite gamla trådar, men utan resultat...
Tacksam för hjälp!

1
Bevaka tråden