Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråkigt men nödvändigt; vilken 3-mobil rekommenderar ni?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-06-11 22:17

Jag är inte speciellt road av mobiltelefoner, trots att jag i övrigt är ett sant pryl-fan. Nu behöver emellertid jag och min fru byta upp våra mobiler. Idag kör vi med Sony-Ericsson Z600, vilket har fungerat helt ok.

3 har ju bra erbjudande på några lurar just nu, så jag skulle gärna vilja veta om någon av er provat dem (en eller flera) och isåfall vad ny tyckt. Vad rekommenderas? Varken jag eller min fru är speciellt sugna på kamerafunktionen, som suger oavsett antal pixlar enligt mig. Det är en telefon för samtal och sms vi behöver. Dock väldigt gärna med god design och funktionalitet. Jag är personligen allergisk mot sega menyer. I övrigt har vi ganska enkla krav.

Det vore hyvens om ni ville ge lite råd, jag är helt grön på detta.

Mvh

Patrik

PS. Att de ska fungera med Mac behöver jag väl inte påpeka?

  • Oregistrerad
  • 2006-06-11 22:53

Kolla in Sony Ericsson m600. Bluetooth, ingen kamera, stor pekskärm + fullt qwerty-tangentbord (bra för sms, men det går även att skriva på skärmen med penna). Öppet operativsystem (det går mao att installera tredjepartsutvecklade program). För ny för att jag kan uttala mig om hur den kommer fungera att synka med macen, men SE:s telefoner brukar ju få bra stöd.
(Disclaimer: jag jobbar med mjukvaruplatformen som telefonen bygger på... )

Nokia 6280 är faktiskt riktigt skön, jag brukar inte gilla Nokia men denna är faktiskt rätt skön både formmässigt och funktionellt. Gillar du SE ska du vänta på K610 som 3 släpper nu i Juni. Den är riktigt najs faktiskt, liten behändig 3G lur i mellan segmentet, funkar som en klocka även om SEMC har lite märkliga genvägar o knas om man jämför med Nokia. Nokias genvägar o knapptryckningar känns mer logiska än SEMC tycker jag.

Nokia 6280 är en helt klart okej lur..MEN..lider tyvärr av ett litet litet problem som tyvärr verkar vara obotligt. Slidern glappar allt ifrån pyttelite till ett par millimeter, så är du det minsta allergisk emot saker som inte sitter fast ordentligt så kommer irritationen att växa sig stark på nolltid.

Var inne på ett servicecenter härromdagen för att få mitt lilla glapp fixat, och blev informerad om att glappet även förekommer på reservdelarna, så att lämna in den skulle vara slöseri med tid. Jag fick också höra att dom tyvärr har fått in 6280:or som slidern har gått sönder på helt och hållet på, så det verkar som att Nokia har misslyckats ganska rejält med denna konstruktion. Dom (Nokia) har till och med förlängt garantin till 2 år pga detta problem.
Måste säga att jag blev rejält besviken då 6280 annars är ruskigt trevlig som telefon. Snabba och enkla menyer, bra funktioner, galet trevlig skärm, bra stöd för mac. Jag hittar inget som man direkt kan slå ned på när det gäller telefonens övriga funktioner, så bortsett från glappet är den en mycket trevlig telefon.

Själv har jag valt att leva med det lilla glappet, då jag ändå (om jag känner mig själv rätt) kommer att byta lur igen innan året är slut.

Ett litet tillägg som jag höll på att glömma bort. Det kan hända (knasigt nog) att Tre har någon annan batch av 6280 som dom levererar. Klämde på en kollegas 6280 som kommer från Tre och den hade lustigt nog inget glapp alls (!?).

SE K608 är nog den lur jag skulle välja nu med facit i hand. Äldre modell, men mycket väl fungerande och fyller sitt syfte som telefon.

Det där med att 3 har en annan serie stämmer nog, har en kompis som har en 3 brandad Nokia 6280 och den har snarare stenhård lucka, inget glapp men nästan för seg att slida med. Dom har ju som sagt sin 3 brand så en annan serie är det helt klart i tillverkningen nånstans.

Enligt uppgift ska de ta in åtminstone Nokias E61 som jag är mycket nöjd ägare av. Alternativet är SE M600i. Nokia 6280 och K610i är svårt begränsade jämfört med de två Symbianbaserade alternativen. Jag syftar på programutbud, anpassningsmöjligheter o.s.v.

M600i och E61 är synnerligen snarlika produkter, valet handlar mycket om vilket tangentbord man föredrar och om WLAN är viktigt eller ej. De kör i princip samma system, dock är de inte programkompatibla eftersom SE kör UIQ3 och Nokia har S60v3 över Symbian som är 9.1 i båda.

Ingen av de telefoner du nämnt känner jag mig direkt tilltalad av, dessutom är ett antal av dem gamla. A1000 t.ex. Nokia 6680 likaså. Mitt tips är att vänta ett slag och kolla in nya modeller såsom E61 och M600i, generellt är Symbian ett bra val av OS om man vill ha lite möjligheter.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-15 12:38

Jag förlängde mitt Tre-abb som jag har haft i flera år nu och valde en Nokia 6280. Har inte haft några problem alls med slidern. Den glappar inte, utan är nästan lite för hård. Telefonen är snabb och rapp med minimala fördröjningar. Skärmen är mycket bra och telefonen ligger bra i handen. Jag är helnöjd med den, förmodligen den bästa telefon jag har köpt hittills.

Det är inte officiellt ännu, men Tre kommer tydligen med SE M600i, Nokia E61 och Nokia N73 under sommaren. M600i och E61 är framför allt avsedda för företagsmarknaden eftersom många företag har fotoförbud och mobiltelefoner med kamera därmed inte är tillåtna.

1
Bevaka tråden