Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skönt att inte Apple gör på detta viset....

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hjälpte nyss min moster att komma igång med sin nya dator. Det var en Dell Dimension och installation och allt sånt gick jättebra. Så långt allt väl. Sen satt jag och gick igenom de medföljande programmen det var då jag upptäckte något otroooooligt irriterande.

Dels skickade de med gamla versioner av bl a Adobe Reader som dessutom var på engelska. Men mest irriterande var alla reklamfyllda light-versioner av program som följde med. Brännarprogrammet, DVD-skaparprogrammet, bildredigerar-programmet var alla helt värdelösa. När man startade upp dem möttes man av reklam för att köpa en full-version av programmet som hade mer funktioner.

Men mest irriterande av allt var att även vissa knappar i programmet ledde till denna reklam. T ex provade jag DVD-skaparprogrammet och skulle lägga till ett bildspel så jag tryckte på Bildspels-knappen. Vad händer? Jo det står att för att kunna göra det måste jag köpa full-versionen av programmet. Liknande grejer hände i brännarprogrammet och bildprogrammet. Programmen var dessutom uteslutande på engelska. Vilket j-a skit!!

Hur tänker man? Det måste ju irritera skiten ur användarna! Att man skickar med begränsade program har jag inte nåt emot men att de är fyllda med reklam och att man får intrycket av att det finns funktioner som egentligen inte finns där är ju värdelöst.

I den stunden insåg jag hur otroligt prisvärt och bra iLife är och hur generöst det är att det följer med alla nya macar. I min mosters fall spelar det ingen större roll eftersom hon ändå inte kommer använda de programmen men skulle man vilja uppgradera alla program till fullversionen skulle det kosta runt 2000kr!!! Då är inte datorn så billig längre.

Tidsbegränsade testversioner som Apple skickar med tycker jag är helt ok. De har alla funktioner under tiden de funkar och de försöker inte ge sken av annat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-11 00:51

Det är väl bland annat därför man väljer en Mac?

Självklart. Men jag trodde faktiskt inte det var så illa som det faktiskt var. Hade jag köpt en dator som skulle innehålla program för "ditt digitala" liv eller vad det nu stod när vi beställde datorn och sen fått tokstrypta program hade jag då blivit upprörd.

Jag kollade runt lite och hela grejen verkade inte vara nåt som köparna upprördes särskilt mycket av. Antar att man som mac-användare är van vid lite högre standard och att det är därför man reagerar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-11 08:22

Det enda program som ät tidsbegränsat när man köper en ny Mac är väl MS Office? Dessutom får man iLife på köpet. De program man får med en normal PC spelar liksom inte riktigt i samma division...

Vad jag vet så är dock iLife också tidsbegränsat (den versionen man får med datorn alltså).

Ursprungligen av irrelogical:

Vad jag vet så är dock iLife också tidsbegränsat (den versionen man får med datorn alltså).

Nja, det har du fått om bakfoten. Det är iWork som är en 30 dagars provversion.

Ursprungligen av Rickard A:

Nja, det har du fått om bakfoten. Det är iWork som är en 30 dagars provversion.

Tillfälligt hjärnsläpp... :">

(Menade iWork om nån undrar)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-11 18:16

Apple borde skicka med .Mac också, eller till ett lågt pris. Det vore ett väldigt bra säljargument om inte annat, och riktigt bra för kunderna!

Ursprungligen av Mondo:

Apple borde skicka med .Mac också, eller till ett lågt pris. Det vore ett väldigt bra säljargument om inte annat, och riktigt bra för kunderna!

Gjorde de inte det ett tag, för ganska länge sedan? Jag minns inte riktigt hur länge man fick det man jag har för mig att det ingick en viss tid.

Det som är så jävla snålt av Apple är ju att Quicktime, som är den medföljande mediespelaren, är en lightversion som man inte ens kan köra fullscreen i.
Sug på den!

Stämmer, men på den tiden hette det iTools.

1
Bevaka tråden