Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple öppnar 25 butiker i år

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple to Open 25 Retail Stores in 2001

CUPERTINO, California—May 15, 2001—Apple® today announced that it will open 25 retail stores across the U.S. in 2001, with the first two stores opening this Saturday, May 19, at Tysons Corner in McLean, Virginia, and the Glendale Galleria in Glendale, California.

“The Apple stores offer an amazing new way to buy a computer,” said Steve Jobs, Apple’s CEO. “Rather than just hear about megahertz and megabytes, customers can now learn and experience the things they can actually do with a computer, like make movies, burn custom music CDs, and publish their digital photos on a personal website.”

Knowledgeable salespeople will be able to demonstrate Macs® running innovative applications like iTunes and iMovie™, as well as Mac® OS X, Apple’s revolutionary new operating system. All of the Macs are connected to the Internet, and several are connected to digital lifestyle products that complement the Mac experience, such as digital cameras, digital camcorders, MP3 players, and handheld organizers.

The Apple stores will carry over 300 third-party software titles for professionals and consumers, including some of the best educational titles for kids. Many of the computers in the store will be running popular third-party applications such as Microsoft Office and Adobe Photoshop.

The Apple store is organized into sections to make it easy for both first time and computer savvy customers:

• Products—“Home” and “Pro” sections offer customers the opportunity to explore the full selection of Macintosh computers, displays and AirPort™, Apple’s revolutionary wireless networking solution.

• Solutions—Four separate sections allow customers to explore the latest digital lifestyle solutions. These solution areas show you how to get the most from your Mac—through making desktop movies, using a digital camera to create stunning prints or photo albums on your personal websites, putting your entire music library on a Mac and burning custom music CDs with your favorite songs, and letting your kids explore the latest education software and games while you shop. Solutions also carries a wide assortment of the best third-party camcorders, cameras, MP3 Players, and PDAs.

• Genius Bar—Where everyone is invited to ask the Mac “genius” questions, connect to the local Mac community or receive service. The Genius Bar is staffed at all times by the most knowledgeable Mac people in the local community. If they don’t know the answer to a tough question, they can pick up the Apple “hot line” for immediate help from Apple headquarters.

• Theater—Where customers can watch demonstrations of Apple’s latest innovations, like our revolutionary new operating system, Mac OS X, on the store’s giant 10 foot diagonal screen.

• Software—Where customers have access to over 300 Mac software titles, including the best assortment of small business, entertainment, productivity, education, graphic, and web design titles.

• Etc.—The Etcetera area contains a targeted selection of key products customers will need to round out their solutions: printers, scanners, tablets, cables, paper, ink and other accessories.

Apple’s retail stores will carry inventory for every Apple and third-party product displayed to ensure immediate fulfillment.

Butikerna är sjysst inredda oxo, bra att dom lägger ner energi även på detta..(pengar oxo iofs)..

Snygga affärer är tilltalande..

Det är helt rätt. Apples produkter är precis sådana man vill känna på och se i verkligheten och känna på innan man köper dem och då skulle un snygg väldesignad Apple-butik vara perfekt. Hoppas de öppnar en eller flera i Sverige också.

Sedan om de kunde få ut dubbelt så snabba processorer och halvera priset så kanske dom kan locka till sig lite PC-användare också

Finns det något ÅF i Stockholm där de har ett hyggligt utbud av nya Macar som man kan "känna" på i verkligheten? Skulle vilja leka lite med den nya iBooken...

/Gabbe

Hej,

Som med så mycket annat på Apple-fronten just nu så önskar jag att jag var i USA istället för i gamla Svedala. Butikerna är så rätt och så snygga! Detta är verkligen rätt väg att gå för en så nischad produkt som Macintosh. Så det här med snabbhet och pris... jag vet inte om jag ser det som ett mål i sig att knyta till sig PC-användare, inte på de kriterierna i alla fall. De måste istället inse att Macens överlägsna totalframtoning/prestation vida överglänser det mesta i PC-väg (det FINNS faktiskt en och annan godbit...). Hur som helst, det är ju bra om Apple kan börja ta fram en del "lågpris"-modeller också, som t.ex. den nya iBooken...

Sedär, det var mitt första inlägg på denna som det verkar, riktigt eminenta Mac-sajt!

Kommer butikerna endast finnas i usa?

Till en borjan, USA ar nog Apples testmarknad i detta fall (och alla andra, hm). Fungerar konceptet som onskat tror jag vi far se en worldwide lansering av dessa butiker. Kanske 2002-2003.

Återstår ju att se hur Apple klarar av de gamla återförsäljarna. Det är verkligen tråkigt att se en av Apples "store-in-store" där det står några sura macar varav hälften har hängt sig.

Jag tror att Apple gör en miss som fokuserar så hårt på USA och Japan. Bara för att det är de marknaderna där det rör sig allra bäst just nu så är det ju inte säkert att det kommer att vara så för evigt.. Apple måste nog se bort från marknadsandelar och mer till användarna i ett specifikt land när de bestämmer sin utvecklingsstrategi.

Ha en trevlig dag, vi hörs senare!

/Christian

Ser väldigt bra ut !

TourVideo

Den ar verkligen luftig och stor. Det syns att GAPs chef sitter med i Apples styrelse. Steve verkar vara pa G igen efter en forkylning ocksa

Hej!
Finns Sverige eller till och med Skåne med på denna kartan? Nån som vet... var...?

Hmm... Upptäckte just att jag läste artikeln slarvigt. De 25 nya affärerna är helt avsedda för USA. Synd! Men min frågor kvarstår. Finns några planer på att öppna upp fler i Sverige?

(En kompis till mig, Denny på Datamagi i Östersund, gick i KK för några veckor sedan... Slutsats: man ska vara rädd om sina Apple-ÅF. Eller åtminstone inte "misshandla" dem).

Finns sakert losa planer pa det ocksa men Apple avvaktar nog till 2002-2003 innan butiker dyker upp utanfor USA.

Nar de visar vinst och ger bra omsattning kan Apple utan problem expandera vidare.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2001-05-31 09:52

Jag tycker det är helt rätt av Apple, kanske Apple inte skall driva dom själva utan fixa ett eget återförsäljar nät typ bilhandeln. Själv blir jag så #@% när jag går in på en butik och dom som jobbar där knappt vet vad en Mac är så jag ser verkligen fram emot rena Applebutiker.

Gabriel<< Jag tror inte att Apple behöver sänka priset och dubbla processor hastigheten för att man skall gå från pc till Mac, bara visa hur mycket mer man får för pengarna, för om sanniningen skall fram, vill man ha en "bra" pc så kommer den upp i pris också.

Denna diskussion fortsätter i vårt allmänna forum

1
Bevaka tråden