Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn är mitt verktyg.

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejhej. Med en examen i datorteknik skulle man ju lätt kunna dra slutsatsen av att jag är en mycket datorintresserad människa. För ett år sedan hade detta varit ganska absolut men så kommer en tid då man värdesätter funktionalitet, stabilitet mer än möjligheten att anpassa sitt system i princip oändligt.

Jag är en gnu/linux, win user som helt sonika har fått nog av all malware, spyware, trojaner och gud vet allt som florerar på winplattformen. Jag är också less att terminalhacka som en liten kinesisk underbetald 12timmarsarbetande sömmerska (nej jag är INTE främlingsfientlig snarare tvärt om) därav problemet med gnu/linux (där jag kört fedora och andra nybörjardistar).

Därför hoppas jag att en macbook mellanmodellen med 2gig ram ska kunna fungera ett jävligt bra tag framöver. Att jag ska kunna sätta mig vid burken och läsa nån rssfeed, lyssna på lite musik samt sitta i photoshop. Ja jag är fotograf och datorn är mitt verktyg.

Har hört väldigt mycket gott om Mac just vad gäller stabilitet och jag hoppas det stämmer... annars kommer jag personligen skjuta sönder min macaffär i luleå. Eller ja ni fattar

/Micke.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-06-11 11:31

Välkommen.
Hoppas och tror du kommer bli nöjd med stabiliteten.

Välkommen till Macvärlden. Det är självklart att även Macen kan få sina "hängningar", dock väldigt sällan. Under min korta tid med Mac så har jag aldrig haft problem med operativet (sedan slutet av mars).

Hoppas du trivs.

Mac OSX är något jag tror att du verkligen kommer uppskatta, det är så enkelt och logiskt att man lär sig det sketsnabbt.

Lycka till, kom ihåg att Photoshop kan vara lite segt eftersom det måste köras genom emulering för tillfället, men det borde vara användbart ändå tycker jag.

Systemet är väldigt stabilt, visst kan systemet krasha nån gång då och då, men det händer väldigt sällan.

Dock krashar program ibland och slukar upp 100% av processorn, så att det känns som om datorn hängt sig. Detta löser man lätt med att tvångsavluta programmet, oftast gör systemet det automatiskt liksom varje modernt system.

Ha så kul!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-11 18:26

Grattis, northernlight, till ditt bästa datorköp hittills! Jag hoppas och tror att du kommer att trivas med din nya kompis. Visst kan Macen strula också, men det beror oftast på felaktiga minnen osv. De bara till att minnena är justa så kommer din dator att gå stabilt som ett lok.

jag får tacka för det varma mottagandet. Jag har blivit dumpad av tjejen (fortfarande bästa vänner så det känns ju bra... älskar man inte varandra så finns det ju ingen mening), ska flytta 25mil söderut och köpa mac... ja jävlar i mig det kan man kalla nystart. Thx a bunch.

Ursprungligen av northernlight:

jag får tacka för det varma mottagandet. Jag har blivit dumpad av tjejen (fortfarande bästa vänner så det känns ju bra... älskar man inte varandra så finns det ju ingen mening), ska flytta 25mil söderut och köpa mac... ja jävlar i mig det kan man kalla nystart. Thx a bunch.

Du kommer med all sannolikhet inte att bli missnöjd med Mac-köpet åtminstone... skulle du dra vidare 6 mil så skulle din nystart få enorma proportioner. (ja, jag kommer från Piteå)

Ska du skrota helt ditt PC användande eller blir Mac en komplettering av datastallet?

hehe. Ja... piteå är fint men har inget universitet tyvärr... annars hade jag valt piteå framför luleå. Fotbollslag... ja det är i princip dött numer tror jag... en kompis spelade som målvakt där...

Jag kommer bara köra mac och behålla en pc att köra som HEPC... den kommer jag köra utan optisk drive och inbyggd i skrivbordet mest troligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-20 16:00

Tror att du blir nöjd. Man kan ibland läsa om trubbel här på forumet och det verkar som just switchen till Intel orsakar en del problem. Men det är antagligen en tidsfråga när det kommet till mjukvaran tills den är lika stabil som PPC. Däremot är OSX bättre optimerat för x86 än för PPC redan från början. Så det är lite av både ris och ros. Men som man har påpekat tidigare får du problem är det oftast hårdvaru problem.

25 mil söderut... hamnar du i mina trakter då? Isåfall även välkommen hit!
Tjejer finns det gott om. Bra verktyg är det mer ont om!

luleå... nä ska vara singel ett bra jävla tag och bara oroa mig för mig själv ett tag... läs tio år

Får se jag förstod dig rätt nu. Du åkte 25 mil söderut... o hamnade i Luleå? Var är du från? Malmberget? Ryssland? Grönland?

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Får se jag förstod dig rätt nu. Du åkte 25 mil söderut... o hamnade i Luleå? Var är du från? Malmberget? Ryssland? Grönland?

malmberget... fan att du gissade rätt.

Allvarligt? Det var galet faktiskt Har varit där o lirat fotboll en gång i tiden. Ni hade ett bra lag då i alla fall, ingen aning hur ni ligger till nu.

1
Bevaka tråden