Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook: verktyg för RAM-byte

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-09 15:59

hey. fick mina 2 gb twinmos idag som jag genast satte i med direkten.

det tog mig ca 3 uppstartsförsök innan jag fick datorn att boota som den skulle, va inte lite svårt att trycka in dom tillräckligt långt in.

men även nu så känns det som om man inte lyckas skruva fast plattan tillräckligt hårt.
det är svårt att komma åt, särskilt den skruven längst ut. vilket resulterar (om jag inte bara inbillar mig) att batteriet sitter lite skevt

jag har använt mig av själva "munstycket" till en flerdelsmejsel.

frågan är om ni har några tips på teknik/verktyg för att få det hela tiptop.

Har man bara ordentliga skruvmejslar som är tillräckligt små så är det inga problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-09 17:13

ja men .... dom är ju för stora för att skruva där nere.
eller vinklar ni dem ?

  • Oregistrerad
  • 2006-06-09 17:34

man får vinkla

  • Medlem
  • 2006-06-09 19:19

Köp mindre mejslar. Kostar bara 20kr från clasohlson.

30-6427

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-09 19:45

jag har alltså rätt size på skruvmejseln, (faktiskt exakt det setet som du tipsar om)
men man kan inte skruva nere i batteriluckan eftersom handtaget är så stort.
funkade dock ok om man vinklade den ner från kanten

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-06-11 08:37

Jag har köpt ett par TwinMOS 1 GB-minnen. Hur fick du in dem? Jag har varit hos min Mac-affär i stan men de sa att jag skulle köpa "Mac-brandade" minnen istället. My ass. I instruktionsboken står det att såna minnen ska fungera, då ska de göra det också.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-06-11 10:41
Ursprungligen av amolle:

Jag har köpt ett par TwinMOS 1 GB-minnen. Hur fick du in dem? Jag har varit hos min Mac-affär i stan men de sa att jag skulle köpa "Mac-brandade" minnen istället. My ass. I instruktionsboken står det att såna minnen ska fungera, då ska de göra det också.

Du lyckas inte heller? Att få upp skruvarna var ingen fara eftersom jag hade en skruvmejsel i rätt storlek, men jag har fortfarande bara fått in det ena TwinMOS 1 GB-minnet. De medföljande minnena (2*256 MB) kan man sätta in ganska löst och de funkar fint, men det återstående TwinMOS-minnet har jag tryckt in tills det klickat och fingrarna börjat göra ont, och det känns fortfarande inte igen. Jag tänkte testa med ett annat likadant utifall att just detta skulle vara trasigt.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-06-11 16:18

Jag lyckades efter att ha försökt en gång till. För att inte skada datorn gjorde jag såhär:

Lägg en handduk på ett skrivbord som står intill en vägg.
Lägg datorn där på och operera.
När minnet ska tryckas i, vik upp en bit av handduken mellan datorn och väggen och tryck på minnet så att väggen blir motvikt/motkraft.

Det gick lätt som en plätt helt plötsligt.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-06-11 21:46
Ursprungligen av amolle:

Jag lyckades efter att ha försökt en gång till. För att inte skada datorn gjorde jag såhär:

Lägg en handduk på ett skrivbord som står intill en vägg.
Lägg datorn där på och operera.
När minnet ska tryckas i, vik upp en bit av handduken mellan datorn och väggen och tryck på minnet så att väggen blir motvikt/motkraft.

Det gick lätt som en plätt helt plötsligt.

Bra idé, ska testa det.

1
Bevaka tråden