Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får man till "spegeleffekten"?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Spegeleffecten som förekommer bla. på 99mac.se, hur är den gjord?

Vet att det finns i keynote (och pages?), men det känns lite knöligt, finns det något enklare sätt?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-10 17:20

Suck...
Nu ska alla följa John igen. :\
(sa han som gjort det här i åratal och har på egen sajt långt innan Apple började med effekten...)

Äsch Danne, inte ska du vara bitter

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-10 18:03
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Äsch Danne, inte ska du vara bitter

Jo. Jag ska självklart rulla mig i ett träsk av självömkan.
Närå, men det är så tråkigt och tröttsamt. Apple eller nån annan "stor" aktör på webben gör en design och snart ska varenda jävla "webb designer" göra samma sak. Det har förut varit runda hörn, tonade bakgrunder, knappar med blänk, "aqua" osv. Och nu detta.
Det finns inte många som törs hitta en egen väg längre, tyvärr....

...och exakt hur hittar alla kreatörer i världen en egen väg?

är alla saker du har på din sida helt egenpåhittat och unikt?

om en stor aktör visar upp en skön stil och ett lyckat grafiskt manér så är det ju självklart att många personer blir inspirerade att göra något liknande...

en stor del av ett grafiskt skapande handlar helt enkelt om att kapa andras idéer och fylla på med något nytt, och OPen på denna tråd undrade bara hur man gör effekten...

Är inte det en bra sak, att hobbyister vill lära sig hur man gör stilrena o snygga effekter?

Fast nej, vi ska nog vara kvar i comic sans ms, gifanimationer och centrerad text...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-10 18:58
Ursprungligen av Kalabalik:

...och exakt hur hittar alla kreatörer i världen en egen väg?

är alla saker du har på din sida helt egenpåhittat och unikt?

om en stor aktör visar upp en skön stil och ett lyckat grafiskt manér så är det ju självklart att många personer blir inspirerade att göra något liknande...

en stor del av ett grafiskt skapande handlar helt enkelt om att kapa andras idéer och fylla på med något nytt, och OPen på denna tråd undrade bara hur man gör effekten...

Är inte det en bra sak, att hobbyister vill lära sig hur man gör stilrena o snygga effekter?

Fast nej, vi ska nog vara kvar i comic sans ms, gifanimationer och centrerad text...

Du missar poängen helt och hållet.
Det är självklart så att man snor ideér överallt, det har man alltid gjort, jag också.
Men det operativa ordet här är "stor aktör", alltså att man apar efter "stora" sajter eftersom deras visuella utformning av nån underlig anledning anses vara "rätt".
Speglingar har man gjort i hundratals år på målningar och annat (inte minst finns det ju i levande livet), det är bara att öppna ögonen och se sig omkring. Men det är först när Apple använder tekniken som man vill göra detsamma.
Nu hoppas jag att du förstår bättre vad jag menar.

Ursprungligen av Kalabalik:

[...] Fast nej, vi ska nog vara kvar i comic sans ms, gifanimationer och centrerad text...

Slänger du in Caps lock också så blir jag ju riktigt nostalgisk

Ursprungligen av ztaafen:

Slänger du in Caps lock också så blir jag ju riktigt nostalgisk

Förbövelen! Glöm inte de ultra super mega moderna snurrande skyltarna där det står "Under Construction"

Men <BLINK> då?

  • Medlem
  • 2006-06-11 11:36

Vilket medium pratar vi om? Internet? Presentationer? Papper?

Ristade stentavlor så klart! Animerade ankor som hoppar omkring på ristade stentavlor

Skämt och sido. Vi pratar om webben.

  • Medlem
  • 2006-06-11 12:45

Keynote och Pages känns kanske inte som de mest självklara valen för webbproduktion...

Att dessa speglingar är tjôtiga är väl det minsta man kan säga och det är förvånade att 99mac hoppade på denna fluga, långt efter det blev en fluga. Därtill blev perspektivet i loggan som något av Oscar Reutersvard.

Priset tog ändå Aftonbladet som hade speglat Bobbys porträtt dagen han jordfästes.
Med tanke på AB generellt smaklösa stil fanns det kanske en tanke bakom att stackaren stod i en vattenpöl…

Gå till www.flamingpear.com
Lasta ner Flood plug-in till PS. (Gratis)
Nu kan ni dränka hela världen.:p

Ursprungligen av Kalle Borch:

Gå till www.flamingpear.com
Lasta ner Flood plug-in till PS. (Gratis)
Nu kan ni dränka hela världen.:p

Den är inte gratis. Den kostar 20 dollar.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Den är inte gratis. Den kostar 20 dollar.

Funkar fint utan reg.
Nu blir jag nyfiken, vad får man mer om man registrerar?

Vet inte. Hittade ingen info om det på deras hemsida.

Citat:

What's the difference between the demo and the full version?

The demos stop working after two weeks. There's no other difference.

Från FAQen

Jag installerade min förra året (inte från TPB! ).
Provade nu och den funkar ännu perfekt.
Det är väl bara tacka och ta emot då, antar jag.

Danne, i brist på kreativitet så får det bli kopior!

1
Bevaka tråden