Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Moo:ar eran dator om ni...

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-04 21:19

Prova att typ ha igång iTunes (men med mute), dra igång en DivX film (också mute) och ha igång aftonbladet.se med alla flash-banners. Mooar den då efter ett tag? Ni kan experimentera med belastningen, men poängen är att datorn vid vissa temperaturer slår av och på fläkten i ett, iaf för mig. Ganska högljutt å sjukt störande. Ett tips kan vara sidan: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303319

  • Medlem
  • 2006-06-05 08:23

Någon som provat att göra enl. länken?

Jag kan inte komma ihåg att jag hörde min moooa innan jag körde in alla updates första gången. Iofs körde jag den bara någon timme innan jag uppdaterade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-06 00:33

I intervallet 67 - 71 grader moar min iaf.

Nu är jag ny med Mac men var det inte ngt liknande med MBP? Kan man räkna med att Apple släpper en uppdatering för detta eller skall man helt enkelt leva med det?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-06-06 01:17

Min burk moar rätt kraftigt. Provade att göra en reset av PMU samt köra hårdvaru test.
Då skärpte den sig, enbart skenbart. Syndromet återkom efter någon timme.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-06 03:24
Ursprungligen av Bijan:

Min burk moar rätt kraftigt. Provade att göra en reset av PMU samt köra hårdvaru test.
Då skärpte den sig, enbart skenbart. Syndromet återkom efter någon timme.

Exakt samma erfarenhet här. Man får väl helt enkelt sammanfatta det som, att om det kommer en PMU mjukvaruuppdatering, blir jag glad. Mycket glad. Har jag t.ex. igång Parallels ed WinXp så mooar den konstakt. Precis exakt konstant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-06 02:43

min har också börjat moa en del om man haft den igång ett tag :/ borde som sagt lösa sig med uppdateringar framöver

  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-06-06 14:37

Är inte det här samma problem som MacBook Pro hade, som fixades(?) med en mjukvaruuppdatering?

Ursprungligen av jmy136:

Är inte det här samma problem som MacBook Pro hade, som fixades(?) med en mjukvaruuppdatering?

Det är inte samma, och MBPs problem är inte löst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-09 16:05

update: min moar fan nästan hela tiden numera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-09 17:16
Ursprungligen av snigel1:

update: min moar fan nästan hela tiden numera.

Jodå, min moar också för det mesta men om man flyttar på datorn lite då och då, så den får stå på ett svalt underlag, verkar det bli aningens bättre.

Hur många av er har hört av sig till Apple om detta?

  • Oregistrerad
  • 2006-06-09 17:28

"Mooar"?

Ursprungligen av Nationalencyklopedin:

moo [mu:] subst. råmande, say moo säga mu

verb råma

  • Oregistrerad
  • 2006-06-10 11:15

Ser fortfarande inte detta som ett problem...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-10 11:46

Vad betyder "mooar"?

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-06-11 01:45
Ursprungligen av Mondo:

Vad betyder "mooar"?

Den låter som en kossa?
Mooo... Mooo.. Moo..

Och nu har min Macbook också börjat.. Jag som har varit så lycklig sen jag fick den eftersom jag inte hört nåt, men nu när man sitter i ett knäpptyst rum hör man hur den börjar låta när man satt på en torrent :<

Senast redigerat 2006-06-11 03:37
  • Medlem
  • 2006-06-14 12:06

moo moo

Min mooar också, men bara mellan 65-67°C. Så jag kör igång fler program så att den ligger på runt 70 °C istället o då går fläkten tyst som en mus. Det är också väldigt tyst även när den mooar, men man hör det.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-14 21:55

Ska man vända på datorn upp å ner för att få den å Moo'a?

.. a nä det behövdes inte bara att dra igång lite prog aså

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2006-06-15 10:26

Min mooar väldigt diskret, men fortfarande tillräckligt för att jag ska störa mig på det. Funderar på att ringa Apple, men frågan är om det åtgärdas, eller hur det blir. Vore ju dumt att skicka in datorn och sen få tillbaka en exakt likadan. Då väntar jag hellre på en mjukvaruuppdatering om det kan lösa problemet. (Men om det inte händer då?)

Mooandet uppstår när jag idlar, dvs. inte gör någonting med datorn, eller vid väldigt liten belastning. Jag vet inte vid vilka temperaturer det gäller. Har testat med temperature monitor och en widget, men jag får bara fram sensorn på hårddisken som ligger på 35°C.
Edit: Hittade CoreDuoTemp som visas 64°C nu. Har ett par flikar i Safari öppna. Mooandet uppstår vid 65°C lite beroende på belastning.

En enkel lösning på mooandet är ju att dra upp belastningen till ca 20-30%, då snurrar ju släkten långsamt, tyst och fint. Det är när fläkten snurrar igång som den är jobbig.

Senast redigerat 2006-06-15 10:47
  • Medlem
  • Lerum
  • 2006-06-15 12:04

Jag har änsålänge inte lyckas få något "Mooande" ljud. Antagligen så är fläkten på i mer krävanade applikationer eller så är den helt av. Den sätts inte på och stängs inte av i jämna intervaller.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-17 12:33
Ursprungligen av Bi99uy:

Jag har änsålänge inte lyckas få något "Mooande" ljud. Antagligen så är fläkten på i mer krävanade applikationer eller så är den helt av. Den sätts inte på och stängs inte av i jämna intervaller.

Omg, du är lycklig!

  • Medlem
  • Lerum
  • 2006-06-19 23:14
Ursprungligen av desh:

Omg, du är lycklig!

Tyvärr inte. Den började mua/råma för ett par dagar sedan när jag testade att köra Halo på burken och sedan dess har den börjar mua konstant när tempraturen når runt 70 grader. Ljudet är ju dock såpass lågt, så det lite musik på låg nivå täcker upp det lätt.

Ursprungligen av Bi99uy:

Jag har änsålänge inte lyckas få något "Mooande" ljud. Antagligen så är fläkten på i mer krävanade applikationer eller så är den helt av. Den sätts inte på och stängs inte av i jämna intervaller.

samma här

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-06-17 11:28

Säger precis som Roxtroem. När temperaturen är emellan 67-70 grader så mooar min med. Eller råmar då. Väldigt störande. Någon som hittat något knep för hur man ska få bort detta? Det är ju ett antal tusen kronor man har spenderat på denna, och jag vet detta är väl något av en barnsjukdom och något jag egentligen skulle vara beredd på, men ändå. Det är ju inte acceptabelt för någon liksom. Suck. Detta är ju absurt larvigt. När jag har Photo Booth igång, då surrar den bara litegrann och sluta råma. Haha.

Senast redigerat 2006-06-17 12:55

Min splitter nya Blackbook mooar tyvärr

Min mooar inte... om man lägger örat mot macbooken kan man höra hur fläkten går av och på men verkligen inget som hörs om man sitter på normalt avstånd och inte i närheten av hur en ko låter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-02 23:26

Min nya blackbook har inga av de problem som snackats om här; extrem värme, pipande magsafe och "mooande" fläktar. Det är jag glad för...

  • Oregistrerad
  • 2006-07-03 08:10

Jag har märkt att min dator främst moo:ar om jag kör den på "förbättrad prestanda", eller vad det kallas. Kör jag "normal" eller "förlängd batteritid" moo:ar den betydligt mer sällan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-03 09:09

Körde igång två HD 1080p trailers, aftonbladet.se och spray.se samt iTunes och fem andra apps. CPU-load var 200% på min G5 Dual Core. Fläktljudet förändrades inte…

"Moo:ar" var ett konstigt utryck för övrigt...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-08 17:50
Ursprungligen av Erik.dv:

Körde igång två HD 1080p trailers, aftonbladet.se och spray.se samt iTunes och fem andra apps. CPU-load var 200% på min G5 Dual Core. Fläktljudet förändrades inte…

"Moo:ar" var ett konstigt utryck för övrigt...

Kanske för att du inte har en MacBook? I alla fall, mooa är ett rätt okej uttryck, för det låter som en koo som står och råmar, typ. Eller mera tekniskt beskrivet, fläkten går av och på hela tiden med ett resonsansljud.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-07-08 17:53

Kör jag igång photo booth så går fläkten igång och stänger inte av sig. Men det känns ju som en halvtaskig lösning.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-07-13 01:53

Körde garageband. Mycket reverb och bara två instrument. Datorn hängde sig och muandet började för första gången för mig. Lutar man sig fram mot skärmen så hör man ett svagt råmande, ungefär som en ko på avstånd...

Det känns helt klart som fläkten går på och av. Det måste komma en uppdatering!
(under tiden som jag slutför mitt mail så verkar den tystna:tveksam: )

Bevaka tråden