Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Power Macintosh G4 i prestandatest

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hemsidan digitalvideoediting.com har gjort ett omfattande prestandatest där dom jämför nya Power Macintosh G4 serien mot äldre modeller.

Resultaten visar att den nya Power Macintosh G4/1250MP verkligen levererar prestanda som aldrig tidigare funnits på Macplattformen. I Photoshop 7 tester är den minst 20% snabbare och nästan 25% snabbare i Final Cut Pro 3 tester om man jämför med den "gamla" Power Macintosh G4/1000MP. Jämför man istället med en G4/933 singel så är den hela 60% snabbare.

Slutsatsen av testerna är att de nya 1GHz och 1.25GHz MP maskinerna har mycket prestanda tack vare snabba bussar på moderkorten, snabbare minne och diskar - den nya 1GHz maskinen är snabbare än den gamla trots halva storleken på L3 cache.

Nya G4/867MP är inte lika imponerande, men den är prisvärd och ger mycket prestanda på skrivbordet och vänder sig egentligen mer mot konsumenter än proffs.

Läs hela testet:
digitalvideoediting testar Power Macintosh G4

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-11-11 09:13

Om man bortser från de första testerna (FCP3 och andra program jag inte använder), och kollar på Photoshop och Illustrator så tycker jag att det känns som att man måste ha en Dual 1.25 GHz för att märka någon skillnad mot de gamla maskinerna. T.o.m. gamla single 933:an står sig ju mot nya Dual 1 GHz! What´s up with that!?

Jag jobbar proffessionellt med Dual G4 867 och jag tycker mig märka en viss skillnad mot förr då jag körde B/W 350...

  • Oregistrerad
  • 2002-11-11 10:46

Om en processor är 25% snabbare borde ju också applikationerna bli det. Visst är det mycket runt omkring i maskinen som måste hänga med när processorn blir snabbare, men det känns som om prestandaförbättringen som upptäckts i detta test är ganska väntad - gör det inte?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2002-11-11 11:23

Enligt svenska MacWorld så är ljudnivån på denna ohygglig.
Är det något ni har upplevt? (Hårtork på 1m avstånd i värsta fall).

Ligger det till så som de beskriver så överväger jag att INTE köpa en PowerMac G4, om de inte gör något åt oväsendet.

Nästa fråga hur många kommer att undvika att köpa den p.g.a. oljudet?

Här har ni i alla fall en.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-11 11:30
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MigueI:
Enligt svenska MacWorld så är ljudnivån på denna ohygglig.
Är det något ni har upplevt? (Hårtork på 1m avstånd i värsta fall).

Ligger det till så som de beskriver så överväger jag att INTE köpa en PowerMac G4, om de inte gör något åt oväsendet.

Nästa fråga hur många kommer att undvika att köpa den p.g.a. oljudet?

Här har ni i alla fall en.

Skall du köra Mac OS X så är det ok. Men Mac OS 9 är en plåga...

Se även mitt svar här:

http://99mac.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=14;t=000551

Vi köpte ett antal till vår arbetsplats. Grundljudet är högre än på våra gamla G4:or (all flavors).
Kör man 10.2 har de en vettig hantering av fläktarna och är "tysta". Kör man 10.1.5, vilket vi var tvungna att pröva då det är vårt standardsystem, eller OS 9 är ljudet från fläktarna tidvis så kraftigt att man måste komma bort från dem. Första gången de satte igång kollade alla ut genom fönstret för att se varför det körde en gatsopningsmaskin på vår gågata

[ 11 November 2002, 11:48: Meddelandet ändrat av: Count One ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-11 11:48
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MigueI:
Enligt svenska MacWorld så är ljudnivån på denna ohygglig.
Är det något ni har upplevt? (Hårtork på 1m avstånd i värsta fall).

Ligger det till så som de beskriver så överväger jag att INTE köpa en PowerMac G4, om de inte gör något åt oväsendet.

Nästa fråga hur många kommer att undvika att köpa den p.g.a. oljudet?

Här har ni i alla fall en.

Oljudet på de stationära macarna är jobbigt. Det gäller iofs andra stationära datorer också.... Jag har bytt från stationärt till bärbart. Mycket beroende på just ljudnivån. Jag blir inte trött lika fort nu.

/Hansa

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MigueI:
Enligt svenska MacWorld så är ljudnivån på denna ohygglig.
Är det något ni har upplevt?

Det är väldigt många som har det och det har diskuterats flitigt här på 99mac. Förutom tråden som Nikke länkade ovan som kan du kolla in denna långa tråd:
G4 DDR är högljudd!!

Och även denna:
Tyst Powermac G4?

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-11-11 14:26

Varför blev det en diskussion om ljudet och inte om prestanda? Tillbaka till början, tack.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-11 19:50
Citat:

quote: Varför blev det en diskussion om ljudet och inte om prestanda? Tillbaka till början, tack.

Vad ska man med prestandan till om man måste gå ifrån datorn ett par gånger i timmen för att vila öronen?

Har installerat 10.2 Server på en 2x1 GHz. Den brusade högt men jag stod ut eftersom den skulle ställas i ett serverrum.

Det är ju synd om man ska Appleskärm måste man ju dessutom ner på golvet för att starta den.

Vet inte om det är mina öron det är fel på, men den dual 1,25 som står på mitt jobb lever faktiskt inte om så farligt. Då är den iofs monterad i en säkerhetsbur under bordet och det gör säkert sitt till, men förutom när chassifläktarna drar igång på full hastighet, vilket de bara gör några sekunder vid varje omstart, är ljudnivån helt klart acceptabel. Den är definitivt inte tyst, men inte så bullrig att jag upplever det som ett problem.

Finns en dual 867 där också, men den kan jag tyvärr inte säga samma saker om... Den kör gamla otäcka OS 9, och det OS:et kan ju som sagt inte reglera fläktarna. Full fart hela tiden på alla fläktarna utom lilla chassifläkten, och det är en kakafoni utan dess like vill jag lova. Men vad jag har förstått så hade de tidiga dual 867-maskinerna alldeles särskilt sopiga fläktar, vilket tydligen ska vara aningen förbättrat nu.

Men för att återgå till ämnet: Dual 1,25 känns verkligen sjukt snabb jämfört med annat. Saker man förut använde som ursäkt för ytterligare en kafferast, t.ex. när Final Cut renderade effekter som värst, går imponerande fort. Det är verkligen en otrolig kontrast jämfört med förra videoburken - en stackars G4 400...

  • Oregistrerad
  • 2002-11-11 23:29

http://www.whynoi.se/guide/default.asp

lite om ljud och hur man dämpar... lite av en generell guide.. vet inte om det är till någon hjälp egentligen..

har ingen g4 själv.. dock en högljudd burk!

Jag har kört 1,25 Ghzaren nu och kan bara säga att den känns riktigt rapp och mycket snabb!
Har testat den i InDesign 2, Photoshop 7, Illustrator 10 plus lite annat smått och gott.
Med den känns inte OS 9 som Speed Freak när man nu kör det. Nu känns det bara gammalt och långsamt.

En sådan vill jag ha!
Synd att kunden måste få den någon gång.

[ 12 November 2002, 09:09: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

Hej,

Jag arbetar för whynoi.se och vi har på senare tid fått en del förfrågningar angånde macar som låter mycket. Eftersom detta problem tidigare endast varit ett PC-problem har vi dålig kunskap om vad man kan göra åt en mac som låter mycket. Jag såg att "Agent Cooper" länkat till vår ljudguide vilken säkert kan ge några bra lösningar men den är främst utvecklad för PC-datorer.

Vi är intresserade av att få tips av er mac-användare om lösningar och om ev. tillverkare av tysta produkter för mac. Vi har varit i kontakt med Apple angående problemet men de påstår att denna fråga aldrig kommit in tidigare.

Som ni säkert förstår så är mina kunskaper om mac inte så stora, min första dator var visserligen en mac, Classic, men det är även den senaste jag använt

Så, om det är någon som har tips angående detta ämne är vi mycket tacksamma om ni hör av er till oss!

Vänliga hälsningar
Calle Hallberg
whynoi.se

http://www.whynoi.se
[email protected]
Tel: 018-10 94 30

1
Bevaka tråden