Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows på macbook.. går inte att installera drivrutiner

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-09 16:57

Som rubriken sa, har installerat winxp sp2 men när jag ska installera mac drivrutiner så säger den att jag har fel hårdvara? någon som vet?

  • Oregistrerad
  • 2006-06-09 17:14

Ska du verkligen försöka få in mac-drivrutiner i windows? Är det inte windows-drivrutiner du borde försöka med?
(reflektion från en som inte testat bootcamp)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-09 17:17

oki.. naturligtvis är det windows drivrutiner för mac hårdvara jag försöker få in i winxp.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-06-09 19:09

Hittar ingen information om MacBook stöds ännu men det borde det väl. Står bara en massa om att man måste ha en Intel-baserad Mac. Folk har väl installerat XP med BootCamp på Mac Mini och det är väl nästan samma sak.

Kanske är det firmware som ställer till det. Har du uppdaterat till senaste?

Du använder en BootCamp-CD för att installera drivrutinerna?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-09 19:18

hur ser man om man har senaste firmware? annars så har jag uppdaterat via uppdateringsfunktionen.
Det är bootcamp cd:n som jag försökte använda ja.
Hälsningar
/A

Det är inte win drivrutiner som du laddar in i windows utan Macdrivisar för att Macen ska funka korrekt!

Du ska alltså stå i Windows när du kör in drivisarna
Jag installlerade win på min macbook igår och det gick bra.
Fast jag printade ut dom 17 sidorna instruktion först.
Du brände väl en cd i inledningen?

Betr firmware så gå till programuppdatering och klicka där.
Sen får du väl göra om proceduren med bränningen osv om det kommer nya uppdateringar.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-06-09 20:32

Har sökt lite på apple.com men det verkar bara finnas firmware-uppdatering till iMac, Mac Mini och MacBook Pro.

Kan du skriva ner exakt vilket felmeddelande du får? Det kan ju vara så att det du får upp är en inbyggd varning i WinXP då drivrutinerna inte är signerade och godkända av Microsoft. Om det är så så är det bara att klicka vidare och köra på.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-06-16 16:11

Ni som lyckas få in Win på en MacBook... Hur gjorde ni vid partitioneringen? Tangentbordet reagerar inte utan det verkar låsa sig och så kan jag inte välja vilken partition som Windows ska in på.. Liksom. Jag kan inte trycka på Num Lock eller göra allt med ett externt tangentbord.. Hmm.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-16 19:21

jag undrar verkligen om det fungerar på macbook ... macbook pro verkar det dock fungera på.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-06-17 00:10
Ursprungligen av Budha:

jag undrar verkligen om det fungerar på macbook ... macbook pro verkar det dock fungera på.

Fungerar finfint. Lite småfel i drivisarna, men det är nog inget speciellt för MB13".

Det finns ju tex inget sätt att få högerklick på trackpaden... skumt att dem inte löst det
Kan få en svart skärm när Windows går över till SVGA ibland (dvs när inloggningsrutan dyker upp). Men Bootcamp är ju en beta så lite konstiga fel får man ta

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-06-17 00:03
Ursprungligen av Budha:

Som rubriken sa, har installerat winxp sp2 men när jag ska installera mac drivrutiner så säger den att jag har fel hårdvara? någon som vet?

Är du säker på att Windows klagar på 'hårdvaran'? Är det inte utgivaren av drivrutinerna den klagar på?
Apple har nämligen inte fått sina drivisar signerade av MS, så du måste på en del av drivrutinerna godkänna dem manuellt.

(Står i manualen i Bootcamps dmg [sid11, punkt3])

Försök till Windows på MacBook Pro - "går inte att installera drivrutiner", "could not install"
Sedan gick det inte att starta, det kom en blå skärm som kontrollerade hårddisken eller någon annat mystiskt. Sedan fixade jag in mig i felsäkert läge.. Men det går ju ingenting!

Senast redigerat 2006-06-30 15:59
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-01 11:21

Martin_stenmark>precis samma problem som jag har.installerade winxp pro sp2.

O ni har bränt ut Macbook-drivarskivan i BootCamp och inget annat?

Ursprungligen av Johan S:

O ni har bränt ut Macbook-drivarskivan i BootCamp och inget annat?

Ja, självklart. Det är synd att det inte funkar. Det var några .dll filer som inte fanns i installationen, kan det ha någonitng med det att gör?

skit med :/

Vid vilken installation? XP eller?

Ursprungligen av Johan S:

Vid vilken installation? XP eller?

Under installationen så säger installationsprogrammet att det fattas en del .dll filer, som den senare, i operativsystemet, klagar över när man startar upp.

Jag har också testat med en annan xp skiva, en iso jag gjorde själv (xp sp1 + sp2 = xp sp2) men den fungrade inte alls, blev bara "kan inte utföra installationen" i installationsprogrammet (blåa rutan när den samlar komponenter)
Jag ska få låna en annan xp skiva på måndag, vi får se hur DEt går. Om inte det går, vet jag inget jag kan göra. Köpa xp kanske... Fast det är ju en synd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-01 13:06

Hur är det med drivrutiner när man installera XP SP2 i Parallels, måste man ha en skiva med dem på eller hittar den allting själv?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-07-02 20:07
Ursprungligen av odelsteken:

Hur är det med drivrutiner när man installera XP SP2 i Parallels, måste man ha en skiva med dem på eller hittar den allting själv?

Man måste välja "Install Parallels Tools" under menyn VM. Efter det är allt som det ska.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-02 21:39
Ursprungligen av EJ:

Man måste välja "Install Parallels Tools" under menyn VM. Efter det är allt som det ska.

Gjorde inte det men det gick utan problem att installera och köra Windows XP med SP2.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-07-03 09:53
Ursprungligen av odelsteken:

Gjorde inte det men det gick utan problem att installera och köra Windows XP med SP2.

Klart det fungerar men det är antaglignen inte riktigt rätt drivrutiner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-03 18:12
Ursprungligen av EJ:

Klart det fungerar men det är antaglignen inte riktigt rätt drivrutiner.

OK, kan man installera det i efterhand eller måste man göra om hela installationen?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-07-03 19:07
Ursprungligen av odelsteken:

OK, kan man installera det i efterhand eller måste man göra om hela installationen?

Du kör det under menyn VM i programmet.

Printa ut installationsanvisningen till Boot Camp och följ den punkt för punkt så ska det funka!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-04 10:25

Martin, fick du nån klarhet i det hela..? Jag har just nu exakt samma problem som dig! Har följt installationsanvisningarna till punkt och pricka, och jag har inte haft ngt fel under installationen, ända fram tills jag ska installera Mac drivrutinerna i XP -då får jag samma felmeddelande som dig: "This software does not support your hardware". Mkt märkligt.

MacBook, senaste osx+firmware, xp sp2.

/PreRoll

Om det saknas dll-filer i XP-installen och den klagar på de sen när man bootar så är ju det ett ganska klart tecken på att nåt är fel med windows. Fixa en riktig skiva och få in ett "felfritt" Windows så bör nog drivar-cd'n funka sen också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-04 12:00

Well, några dll-filer saknades inte i installationen, och min XP är, faktiskt ;), en riktig cd, sp2. Så xp installationen har gått klanderfritt o xp funkar "perfekt" (nåja, "som det ska" då då...), endast probs när mac drivisarna ska in som sagt. Håller på att testa lite olika chipset-uppdateringar från intels site just nu, men som far ingen framgång... Synd att alla mac drivisarna är ihopbakade på CDn, annars hade man kanske kunnat plocka dem en i sänder från CDn via device manager...

/PreRoll

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-04 14:53

Martin: Här kan du ladda ner drivrutinerna separat. Ganska mkt pill, men funkade bra för mig till slut!

http://wiki.onmac.net/index.php/Users/Drivers

/PreRoll

Jag lyckades att installera allt efter jag fick låna en bra, hel och helt vanlig windows xp skiva.

1
Bevaka tråden