Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt Adobe-format "Apollo" (PDF+Flash)

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

http://www.mediamac.dk/index.php/news/show/id=15443

Verkar väldigt spännande, vad tycker ni?

Ja, rätt spännande. Bara vi inte får en ytterligare plugin att nahtera utöver Flash, Shockwave och PDF-läsaren. Hoppas istället Apollo samlar alla dessa funktioner i en plugin.

Det har snackats lite om det här ett tag, innan det hade ett namn. Det låter som något med potentialen att bli häftigt, men med risken att bli "bloated" och oanvändbart.

Ta Adobe Reader (f.d. Acrobat Reader), som för varje version blivit mer och mer oanvändbart och segt. På PC är det visst en plåga numera med ständiga uppdateringar av sig själv som kräver omstart varje gång (och väljer man att inte starta om då utan gör det manuellt senare så räknas det inte utan man måste göra det från programmet).

Och Flash har ju sänkt en och annan webbläsare, speciellt på mac finns det inget sätt som är så effektivt att maxa CPU:n som med flash-sidor. Spela Betapet en stund och fläkten tjuter.

Så nu har vi resurskrävande Flash tillsammans med det uppsvällda Adobe Reader som ska bli ett. Det kan ju bara bli... eh... tillåt mig vara lite skeptisk...

En perfekt anledning för Adobe att äntligen göra något åt saken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-09 16:21

Ja, ska verkligen bli intressant att se hur detta utvecklas. Apple's PDF-impantering är den enda som känns hyfsat rapp och snygg - Adobe's Reader är på såväl Mac som PC en ganska otrevlig bekanskap... Att blanda in Flash som även det lider av att vara just enormt krävande... Sen att blanda "printed media", "web media" och "motion media" i ett... Well... Jag tar ett steg tillbaka och se vad de hittar på för något kring det här.

Låter NÄSTAN som detta går mot totala lösningar på Webben. Undrar hur Microsoft reagerar, en motstämning mot Adobes ev. stämning över MS användande av PDF i kommande Office?

Även om jag kan instämma i kritiken mot Adobe Reader i tidigare versioner kan jag absolut INTE göra det i version 7 - den startat blixtsnabbt på såväl mac som pc. På windows är den nästan löjligt snabb.

Jag tror med andra ord att mycket av gnället om "bloatware" är historiskt betingad - för i de senare versionerna har de verkligen tagit kritiken på allvar

För den nyfikne så gjorde jag just ett litet test: Start av Adobe Reader första gången ≈ 3 sekunder, andra gången <1 sekund. Detta på min 1,33 GHz PB

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-09 20:17

Måste hålla med om att senaste reader var som natt och dag mot tidigare. Fortfarande slöare på sökningar och scrollning (interfacet "flickrar" mycket mer). Verkar dock som man fixat en bättre renderingsmotor här mot andra Adobe-produkter (illustrator har jämfört med Preview en ganska kass renederingsmotor).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-20 00:39

En sak som jag inte läst så mycket om är att Adobe Apollo använder sig av WebKit.
Kan ju bara betyda bra saker för Maccen och för internetstandards.

1
Bevaka tråden