Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBooks grafikkrets är underklockad

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-06-08 18:40

Inte nog med att Apple använt integrerad grafik i MacBook. De har strypt kretsens hastighet med ca 40% till 250 MHz istället för 400. Hardmac

  • Medlem
  • 2006-06-08 19:05

Resultatet blir ju en laptop som inte drar lika mycke batteri. Samt att det håller nere på värmen så jag har viss förståelse för detta. Å andra sidan så kan jag tycka att hade inte alla varit nöjda och glada om apple från början hade skapat en datorn som tålde ett grafikkort på 400MHz och även kunde hålla en bra batteritid.

"st post" från en PC anvädnare med noll mac erfarenhet. Funderar nu på en mac men det är just sådant här som får mig att tveka. Sedan är inte detta en gammal nyhet? Måste varit uppe innan på forumet.

Det var detsamma med Macbook Pros ATI-grafik.

Om nu GMA950 inte kan göra bättre ifrån sig utan att bli skållhet verkar det ju pantat att använda den över huvud taget.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-06-08 19:54

Längre batteritid och sen är frågan hur stor skillnad det blir i verkligheten pga delat minne och avsakanden av vissa funktioner i GPU som tex shading. För som dom flesta vet är inte en 4GHz CPU fyra gånger så snabb som en 1GHz..

  • Oregistrerad
  • 2006-06-08 23:20

Jag tror ni pratar om fel saker här. Det ni ska prata om är hur man ÖVERKLOCKAR grafikkortet

Ursprungligen av attila:

Jag tror ni pratar om fel saker här. Det ni ska prata om är hur man ÖVERKLOCKAR grafikkortet

Då får man antagligen ha brandsläckaren bredvid.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-06-08 23:26

Då ställer sig frågan: Stryper även t.ex. Sony sina grafikkort i Laptopsen pga värme/batterislukning? Om inte...varför kan inte Apple ösa på fullt när Sony kan?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-06-08 23:33
Ursprungligen av mjg:

Då ställer sig frågan: Stryper även t.ex. Sony sina grafikkort i Laptopsen pga värme/batterislukning? Om inte...varför kan inte Apple ösa på fullt när Sony kan?

Precis något som jag också har funderat över. Det vore mycket intressant att hitta något bevis för att det här också förekommer inom pc-världen och då tänker jag på datorer med samma spec. Annars är det något som Apple gör fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-09 07:32
Ursprungligen av Homy:

Precis något som jag också har funderat över. Det vore mycket intressant att hitta något bevis för att det här också förekommer inom pc-världen och då tänker jag på datorer med samma spec. Annars är det något som Apple gör fel.

det är inte säkert att det förekommer men många PC bärbara låter som en dammsugare och det accepteras men jag tror inte att en macanvändare skulle acceptera att deras nya macbook lät som en pc bärbar.

Ursprungligen av moname1:

det är inte säkert att det förekommer men många PC bärbara låter som en dammsugare och det accepteras men jag tror inte att en macanvändare skulle acceptera att deras nya macbook lät som en pc bärbar.

Definitivt inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-09 00:33

Känns inte som att det spelar någon större roll då GMA950 inte är något grafikkort för gamers. Skillnaden från 250Mhz till 400Mhz är förmodligen inte så jättestor ändå.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-06-09 01:13

Det finns två versioner av det chipset som innehåller GMA950.

Mac mini har desktop-varianten som rullar i 400 mhz. MacBook har den strömsnåla laptop-varianten som är klockad till 250 mhz. Inget som är underklockat här inte.

Fullständigt logiskt. Inget konstigt alls.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-09 07:55
Ursprungligen av akesson:

Det finns två versioner av det chipset som innehåller GMA950.

Mac mini har desktop-varianten som rullar i 400 mhz. MacBook har den strömsnåla laptop-varianten som är klockad till 250 mhz. Inget som är underklockat här inte.

Fullständigt logiskt. Inget konstigt alls.

Njae inte riktigt.

GMA 950 för laptops kan köras i 133Mhz och 250Mhz med en volt på 1.05.
Man kan även köra den i 400Mhz fast med en volt 1.5.

Som sagt så har Apple antagligen valt att köra den i 1.05 volt för att dra ner värmeutvecklingen och spara på batterilängden.

  • Medlem
  • Timrå
  • 2006-06-09 21:16

Ni som använt MB ett tag har ni märkt att ni saknar något grafikmässigt? Känns datorn begränsad pga grafiiken? (föutom 3d spel)

1
Bevaka tråden