Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera Core Solo till Core 2 Duo?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2006-06-08 22:13

Hej!

Jag går och funderar på att skaffa mig min första mac och minin känns lockande att börja med för att se om jag trivs. Tanken är att använda den som surfdator och emellanåt till tvn för att se film.

Frågan är om det skiljer något på hårdvaran mellan core solo och duo? Om det är samma så tänkte jag köpa en solo med superdrive för att sedan uppgradera processorn till core 2 duo till hösten/vintern när det börjar bli aktuellt med Adobe CS3. De 1500 jag sparar tänkte jag istället lägga på RAM.

Tror ni detta är en bra idé? Eller är 1.5 GHz:aren olidligt slö? Några andra problem som kan uppstå vid uppgradering som värmeutveckling kanske?

Skulle uppskatta lite tankar angående detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-09 01:15

Jag läste någonstans att Core 2 Duo är kompatibel med Core Duo-socketen men att den kommer kräva en BIOS-updatering. Frågan är hur det funkar med Macar.

Jämfört med en Core Duo är den Core Solo idag rel. slö, speciellt vad gäller rosetta. Även utan så är det inte direkt något fartmonster (Mac Mini Core Solo känns som en extrem miss-fitt i Apple produktlinje idag faktiskt ). Men om din tanke skulle funka så är det inte en dum idé.

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag läste någonstans att Core 2 Duo är kompatibel med Core Duo-socketen men att den kommer kräva en BIOS-updatering. Frågan är hur det funkar med Macar.

Verkar funka fint...

  • Oregistrerad
  • 2006-06-09 10:32

Verkligen trevligt om det kommer funka!! Vet inte vad priset på en Core2Duo kommer landa på men det lär väl bli den billigaste CPUuppgradering för mac någonsin!

  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2006-06-09 11:01
Ursprungligen av Erik.dv:

Jag läste någonstans att Core 2 Duo är kompatibel med Core Duo-socketen men att den kommer kräva en BIOS-updatering. Frågan är hur det funkar med Macar.

Jämfört med en Core Duo är den Core Solo idag rel. slö, speciellt vad gäller rosetta. Även utan så är det inte direkt något fartmonster (Mac Mini Core Solo känns som en extrem miss-fitt i Apple produktlinje idag faktiskt ). Men om din tanke skulle funka så är det inte en dum idé.

Tack för era svar.

Har Core Duo samma socket som Solo? Borde väl vara så men är säkrast att fråga...

Vilken AMD-processor motsvarar en 1.5 GHz Intel Core Solo? Är ju rena djungeln nu när man inte kan gå enbart efter klockfrekvensen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-09 10:37
  • Oregistrerad
  • 2006-06-09 10:39

Är det Pentium M som är nya Core2Duo då?

Ursprungligen av Pascoe:

Är det Pentium M som är nya Core2Duo då?

Nej, det är det inte.

Ursprungligen av tobot:

Här finns det att köpa
http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10613

Nej, där finns inga Core 2 Duo... ännu... men de kommer väl så småningom.

  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2006-06-09 15:27

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=91459

Det verkar fungera utmärkt. Får nog bli en sån operation i framtiden.

Ursprungligen av moose:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=91459

Det verkar fungera utmärkt. Får nog bli en sån operation i framtiden.

Men sidan som du länkar till handlar om att uppgradera till Core Duo.

Och den här tråden handlar väl om att uppgradera till Core 2 Duo, dvs nästa generation processorer från Intel.

  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2006-06-09 15:40

Sant, men det går ju att uppgradera en Core Solo till Duo vilket i sin tur innebär att det troligtvis också går att uppgradera till Core 2 Duo. Jag undrade om det var samma hårdvara i Solo som Duo vilket det verkar vara.

Ursprungligen av moose:

Sant, men det går ju att uppgradera en Core Solo till Duo vilket i sin tur innebär att det troligtvis också går att uppgradera till Core 2 Duo. Jag undrade om det var samma hårdvara i Solo som Duo vilket det verkar vara.

Jo, men jag menade bara att en uppdatering från Core Solo till Core Duo är ju inget "nytt". Det är ju konstaterat sedan länge, att det fungerar.

Här är t.ex. en tråd från 6 mars, som länkar till exakt samma artikel som du länkade till nu.

http://www.99mac.se/nyhetstips/94606-mac-mini-core-solo-uppgraderad-till-2-16-ghz-core-duo.html

Senast redigerat 2006-06-09 16:10
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-06-10 22:13
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, men jag menade bara att en uppdatering från Core Solo till Core Duo är ju inget "nytt". Det är ju konstaterat sedan länge, att det fungerar.

Här är t.ex. en tråd från 6 mars, som länkar till exakt samma artikel som du länkade till nu.

http://www.99mac.se/nyhetstips/94606-mac-mini-core-solo-uppgraderad-till-2-16-ghz-core-duo.html

Denna däremot visar hur man uppgraderar till core 2 duo:
http://www.hardmac.com/news/2006-06-08/#5586

och forsätter man läsa i den andra tråden så ser man att han testar med en prototypversion av core 2 duo också, och alltså inte bara med core duo

  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2006-06-09 16:17

För mig var det nytt.

Ursäkta att jag formulerade mig klumpigt men jag svarade bara på min egna fråga. Menade inte att jag hittat världens scoop.

Är denna uppgradering möjlig att göra på en Macbook Pro också, jag menar om de kan byta moderkort och så när det kommer en ny revision ppå det borde de kunna slänga in en ny processor också...

Ursprungligen av fredrik_bt:

Är denna uppgradering möjlig att göra på en Macbook Pro också, jag menar om de kan byta moderkort och så när det kommer en ny revision ppå det borde de kunna slänga in en ny processor också...

Det borde inte vara några problem, TDP (termal design point) för Core Duo och Core 2 är nästan samma så samma kylsystem kan användas.

Detta ska inte missuppfattas som att processorn i en befintlig MB Pro kan uppdateras, den är fastlödd på moderkortet.

1
Bevaka tråden