Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Störande processorljud

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-06-07 22:37

Hej!

Fick min Macbook för några dagar sedan (2, 512, 80) men har nu uppmärksammat ett mycket störande ljud (whining) som hörs vid Q,W tangenterna (processorns placering). Detta är tydligen ett problem som också finns hos MBP.

Kör man igång PhotoBooth så försvinner surrandet men stänger man ner programmet så kommer det genast tillbaka.

Hur har ni det med era MB? Hur har ni löst problemet?

Tacksam för svar

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-07 23:15

jag har haft samma, fast nu har jag ett ihållande högfreckvent pipande hela tiden när jag inte har sladd i... Jag måste ha min dator orkar inte lämna in den. Så segt.

Låter processorn?? Skumt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-06-08 00:07

Ljudet uppkommer när man inte gör något med datorn. Om jag t ex scrollar så försvinner ljudet just då jag scrollar. Eller om jag klickar så försvinner ljudet just då. Ganska så irriterande.

Det låter som elektriskt brus. Svårt att förklara. Det är lite som kardan säger, ett högfrekvent surrande som låter både då jag kör på batteri eller laddare.

Är jag ensam om detta eller finns det fler?

Vet att detta fel finns hos MBP men vet ej hur det står till med MB.

Senast redigerat 2006-06-08 01:02
  • Oregistrerad
  • 2006-06-08 16:01

Jag fick det ljudet när jag uppgraderade från 512mb till 1,2 Gb. Undrar om jag tryckte in RAM-minnet fel...

Men ljudet verkar försvinna när man kör Photo Booth, och vissa antar att det är en CPU-grej. Jobbade CPUn mindre/mer när jag hade mindre minne?

Jag hittade två lösningar, och jag gillar inte någon av dem:

Den första och sämsta är att ta bort en systemfil:
http://discussions.apple.com/message.jspa?messageID=2225916

Ett annat är att installera ett program, QuietMBP, som tar lite CPU hela tiden:
http://www.macupdate.com/download.php/21714/QuietMBP1.1.zip

Senast redigerat 2006-06-08 16:12
  • Oregistrerad
  • 2006-06-08 23:43

Dock ska påpekas att datorns fläktar går igång ganska snart och CPUn går på max om man kör programmet... det andra alternativet tänker jag inte testa

  • Medlem
  • Österåker
  • 2006-06-09 02:04

Dell har haft samma problem med sina datorer länge (hittat en diskussionstråd om det från 2004). De säger att det händer när CPU'n går ner i strömsparläge C3.

Dell's lösning på det är att man måste ha igång Bluetooth hela tiden för då går den aldrig ner i det läget. Jag antar att det är samma som att köra PhotoBooth.

Här har Dell mer information om fenomenet (som kallas piezoelectricity ):
http://support.dell.com/support/topics/global.aspx/support/dsn/en/document?c=us&cs=19&docid=0A7D5CD2E17F5125E0401E0A55176204&journalid=AD9D6C15917F11DA8DD83BAD4D6C8B19&l=en&s=dhs

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-06-09 02:26

Har ngn testat om Bluetooth knepet fungerar på MB eller MBP?

Aldrin

  • Medlem
  • 2006-06-09 09:45

jag lekte med en polares splitter nya macbook igår.. jag hörde inte ett ljud ifrån den (jag satt med örat mot tangentbordet vid flera tillfällen).. han hade iofs bluetooth aktiverat hela tiden jag testade den..

  • Oregistrerad
  • 2006-06-09 10:27

Jag har bluetooth igång jämt, påverkar inte min Macbook ett dugg.

  • Medlem
  • 2006-06-09 12:23

Faktum är att min rev. A PB 12" hade ett störande ljud från vad som lät som DC-DC-invertern (där man pluggar in AC-adaptern alltså). Ett svagt pipande/kvittrande ljud, ungefär. Ljudet försvann när man kopplade ur strömsladden. Dock pajade moderkortet på den och problemet har inte uppstått med det nya moderkortet. Vet inte hur MB/P låter men om det är något liknande borde det ju inte vara omöjligt att fixa.

Tycker det helt klart låter som problem med strömförsörjningen, hade liknande ljud på en PM 7600.

1
Bevaka tråden