Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny 1GHz Powerbook G4

Tråden skapades och har fått 121 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu har dom äntligen skickat min PB 1GHZ superdrive. Men trackingen fungerar inte? Någon som har något tips på hur jag ska lyckas tracka mitt packet?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2002-11-20 14:17

Hmm, skulle tro att du kommer råka ut för det jag råkade ut för med min Xserve - datorn lämnar Apples fabrik och är sedan som försvunnen tills TNT behagar ha paketerat om den (administrativt sett) i sin hub i Luxemburg. Det värsta är att det kan ta upp till en vecka från att produkten lämnat Apple tills den kan sökas i TNTs system (min bistra erfarenhet).

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-11-20 23:32
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Stefan Johansson:
RAM-kampanjen tog slut i måndags, i förtid alltså... Närmare skäl till detta angav man inte. För dyr kampanj?

Dom kan väl inte bara sluta sådär abrupt när det står tydligt i villkoren när kampanjen ska sluta?
Själv tänker jag nog ringa Apple och fråga imorgon tror jag... :rolleyes:

/arvid

Skriv och berätta resultatet! Jag vill också få med extra-minne...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-11-21 18:17

Jaha.. Då har man missat telefontiden... Det var ju surt att det skulle vara så tajt också..

Nåja.. Jag försöker väl komma ihåg det imorgon...

Kikade på USAs Apple Store och där finns kampanjen kvar(till höger på framsidan finns den här länken)
Så det var i alla fall inget internationellt beslut...

/arvid

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-11-21 18:23

Så här står det i villkoren för erbjudandet:

Citat:

quote:
15. Apple förbehåller sig rätten att ändra villkoren i detta erbjudande (inklusive rätten att byta ut eller ta bort berättigande produkter) utan föregående varning. Apples beslut kan inte ändras.

Kan dom med hjälp av detta bara upphäva erbjudandet? Det låter ju som det. Får hoppas att det kommer fortsätta att gälla...

/arvid

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Khedron:
Det värsta är att det kan ta upp till en vecka från att produkten lämnat Apple tills den kan sökas i TNTs system (min bistra erfarenhet).

Min PB G4 lämnade fabriken i Taiwan den 13/11. Den 21/11 anlände den till Luxemburg och den kommer idag, 22/11, att överlämnas till TNT för leverans hos mig på måndag eller tisdag. Tydligen var det problem med att få plats på flyget som orsakade fördröjningen.

Jag har kunnat följa min order på Kuehne & Nagels trackingsida (som man hamnar på när man klickar på länken från orderstatussidan i Apple Store), men det har varit väldigt sporadiskt mellan uppdateringarna. Vissa saker har uppdaterats dagligen, men för datorn fick jag ingen info mellan den 13:e och 21:a.

Tyvärr har inte Apple Store mer info än den vi själva kan se på nätet, men om man ringer dem tillräckligt många gånger och tjatar kan de kontakta Kuehne & Nagel och fråga vad som händer...

När TNT väl har tagit över leveransen skall man kunna följa den på deras hemsida genom att ange samma referensnummer som hos K&N. Jag väntar dock fortfarande på att min låda skall dyka upp hos TNT och får väl ställa in mig på att vara social med familjen i helgen istället för att leka med en ny dator...

/Göran

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-11-22 15:22
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arvid.:
Så här står det i villkoren för erbjudandet:

Citat:

quote:
15. Apple förbehåller sig rätten att ändra villkoren i detta erbjudande (inklusive rätten att byta ut eller ta bort berättigande produkter) utan föregående varning. Apples beslut kan inte ändras.

Kan dom med hjälp av detta bara upphäva erbjudandet? Det låter ju som det. Får hoppas att det kommer fortsätta att gälla...

/arvid

Pratade just med Apple och dom sa att erbjudandet hade blivit tillbakadraget, men att det fortfarande fungerar att ringa in sin beställning och fortfarande får rabatten. Men idag är det sista dagen som dom kan göra det(hon sa något om att hon lägger in beställning som om den vore gjord för ett tag sedan..)

/arvid - som nu nog måste slå sönder spargrisen nu..

Jag fick min 1 GHZ idag! Så var helgen räddad. Någon annan som fått sin?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-11-22 19:13

Nu har jag i alla fall beställt en PB G4 1GHz Superdrive med dubbelt så mycket minne!

Det gick fint trots att kampanjen igentligen var slut. Säljaren som jag snackade med sa att det kanske gick att tjata sig till rabbatten nästa vecka också om man ringde och var snäll...

Trevligt är det i alla fall!! Jag ser verkligen fram imot när den kommer!!

/arvid

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Tomas Björklund:
Jag fick min 1 GHZ idag! Så var helgen räddad. Någon annan som fått sin?

JEPP! Jag fick min idag (1GHz, 1GB RAM, Combo) samt en massa annat godis..Blåtands pinne, 120GB FW HD (som dock inte fungerade, kommer att fråga om detta i en annan tråd) och en Apples 17tums Flat panel displ.

Huu...vad snabb den är..ruskigt nöjd (än så länge).

Julafton redan idag!

Oj då måste jag beställa på måndag!! Ska tjata tills de ger med sig! Tack för tipset Arvid.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-11-22 20:41
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Stefan Strandberg:
Oj då måste jag beställa på måndag!! Ska tjata tills de ger med sig! Tack för tipset Arvid.

Lycka till! Hoppas det går vägen!

/arvid

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arvid.:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arvid.:
Så här står det i villkoren för erbjudandet:

Citat:

quote:
15. Apple förbehåller sig rätten att ändra villkoren i detta erbjudande (inklusive rätten att byta ut eller ta bort berättigande produkter) utan föregående varning. Apples beslut kan inte ändras.

Kan dom med hjälp av detta bara upphäva erbjudandet? Det låter ju som det. Får hoppas att det kommer fortsätta att gälla...

/arvid

Pratade just med Apple och dom sa att erbjudandet hade blivit tillbakadraget, men att det fortfarande fungerar att ringa in sin beställning och fortfarande får rabatten. Men idag är det sista dagen som dom kan göra det(hon sa något om att hon lägger in beställning som om den vore gjord för ett tag sedan..)

/arvid - som nu nog måste slå sönder spargrisen nu..

Nu har ett annat bra erbjudande försämrats också. Om man kollar på denna sida så får man köpa en Nikon Coolpix 2500 för 2.250 kr och en Coolpix 5000 för 10.400 kr. Dessa priser har höjts avsevärt rätt nyligt, för det var bara 1.200 kr resp 6.500 kr förut. På Coolpix 5000 så har de höjt priset med nästan 4.000 kr! Det är inte längre ett speciellt bra erbjudande alls. Kollar man här så kan man se att de inte hunnit uppdatera ännu, det står fortfarande "Spara upp till SEK 7.490".

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-11-27 18:59
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arvid.:
Nu har jag i alla fall beställt en PB G4 1GHz Superdrive med dubbelt så mycket minne!

Det gick fint trots att kampanjen igentligen var slut. Säljaren som jag snackade med sa att det kanske gick att tjata sig till rabbatten nästa vecka också om man ringde och var snäll...

Trevligt är det i alla fall!! Jag ser verkligen fram imot när den kommer!!

/arvid

Nu blev det faktiskt så att jag skippade AppleStore i alla fall... På grund av deras värdelösa betalnings möjligheter. Tänka om jag inte har ett kreditkort med drygt 40 000 kvar på kreditgränsen. Man vill ju inte betala en dryg månad innan man får prylen. Speciellt inte om det är ett företag som köper den. Värdelöst säger jag! Nu blev det Macoteket som fick mina pengar istället... Och då får jag datorn tidigare också, om man kan lita på det som står på deras web... Visst det blev dyrare, men inte så mycket som man kan tro. Apple tar ju ut riktiga rövarpriser för RAM i vanliga fall + att grunddatorn var billigare host macoteket...

/arvid

[ 27 November 2002, 19:02: Meddelandet ändrat av: arvid. ]

Jag beställde min PowerBook med VISA som betalningssätt. Ett par timmar senare ringde de ifrån Irland och sa att köpet inte gick igenom.

De påpekade då att man kunde höja kreditgränsen tillfälligt (under en dag) för att det skulle funka. Sammanlagt behövde jag 35 lakan för en 1GHz:are med 1GB RAM och Office v.X.

Kollade med banken som sa att min dagskredit är 5000 ojråsar (45000 SEK), så egentligen måste det funka.

Ringde Apple Store igen (direktnummer och mailadress till kontaktperson fick jag när han ringde, bra Apple!) och meddelade att det inte kan bero på VISA-kortet.

Killen försökte två gånger till innan han gav upp och frågade efter ett alternativt betalningssätt. Så det blev till att skicka pengarna från sparkontot istället. Tog en vecka innan pengarna hade gått in och registrerats av Apple.

Så nu vänta jag bara på att den ska komma...

[ 29 November 2002, 11:04: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

  • Oregistrerad
  • 2002-11-30 22:26

Har haft min 1GHz i en vecka nu, den är rätt cool, känns lite stadigare än min gamla 500 Tibook, och tangentbordet känns bättre, sviktar inte som 500 gör.
Men batteri tiden suger, har ännu inte lyckats att köra en timme utan adapter. Har testat alla inställningar i Energy Saver men den verkar dra en väldigt massa ström i alla fall.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2002-11-30 22:40

Efter att min Pb Ti 500 krossades av en fot så behövde jag snabbt en ny. Kan inte med Apple stores leverans o betalningssystem. Tycker liksom flera andra i forumet att köper jag en produkt för en stor summa pengar så borde jag förvänta mig att produkten betalas vid leverans ex. Ringer man Macoteket (reklam) så får man datorn dagen efter mot faktura. En eloge för inhemska återförsäljare alltså.
I och för sig så köpte jag den näst största modellen som fanns för omedelbar leverans. Om jag nu skulle ha valt 1 Gigarn så skulle jag snällt vänta på att den blev leveransfärdig. Apple store ska jag inte handla ifrån pga deras urusla betalningsrutiner.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ken:
Har haft min 1GHz i en vecka nu, den är rätt cool, känns lite stadigare än min gamla 500 Tibook, och tangentbordet känns bättre, sviktar inte som 500 gör.
Men batteri tiden suger, har ännu inte lyckats att köra en timme utan adapter. Har testat alla inställningar i Energy Saver men den verkar dra en väldigt massa ström i alla fall.

Skicka tillbaka den, det är något fel på den. Jag har en likadan och kör minst 3 timmar under normala förutsättningar.

Citat:

quote: ...min Pb Ti 500 krossades av en fot...

- tillfällen man är glad att man har en hemförsäkring?!

  • Oregistrerad
  • 2002-12-01 19:45

Ken!

Är det CompUSA, Apple Store, TheWiz - eller vart går du om du vill ha en bra mac-butik i det osannolikt utspridda LA?
Sen förstår jag att det beror på om vi pratar Pasadena, Anaheim, Hollywood osv, men det spelar mig ingen roll i frågan. Låt det vara var som helst inom LA...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-04 22:58

Enligt uppgifter ifrån de själva så ska Powerbook 1GHz Superdrive komma till Macoteket någonstans mellan den 5-15 Dec.
Själv har jag beställt en och väntar med stor nyfikenhet på hur det går, om den kommer hem till mig på fredag eller hur det blir...

Är det förresten någon annan som fått sin med Superdrive ännu?

/arvid

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Palle:
Ken!

Är det CompUSA, Apple Store, TheWiz - eller vart går du om du vill ha en bra mac-butik i det osannolikt utspridda LA?
Sen förstår jag att det beror på om vi pratar Pasadena, Anaheim, Hollywood osv, men det spelar mig ingen roll i frågan. Låt det vara var som helst inom LA...

Finns en Apple store i Glendale, den är väl som alla andra tycker jag, inte direkt imponerande om du inte vill ha något annat än en Mac

Comp USA har du på en rad ställen, finns ett bra i North Hollywood. De har betydligt bättre sortering på bland annat tillbehör.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arvid.:
Enligt uppgifter ifrån de själva så ska Powerbook 1GHz Superdrive komma till Macoteket någonstans mellan den 5-15 Dec.

Enligt distributörer vi talat med så anländer ca 50st Powerbook G4 1GHz med Superdrive till Sverige imorgon, den 6 december. Alla är förbokade naturligtvis, men ändå - de levereras!

Jag beställde min den 14:e november och den skickades den 30:e november från Irland till Kühne & Nagel i Luxemburg.
Men den tyska speditionsfirman som sköter leveransen i/till Tyskland har inte sett röken av den än, så förmodligen sitter någon liten K&N-typ i Luxemburg just nu och leker med MIN dator....

Buhuuuu....

  • Medlem
  • Österåker
  • 2002-12-05 11:56

Fick min PB G4 1GHz SD i tisdags. Saken är att de INTE leveras från Irland, ävem om det står så på beskeden, de kommer istället från Taiwan, därav tidsfördröjningen (enligt AppleSupport). Min erfarenhet hitintills av AppleStore är att leveranserna stannar upp 5-7 dagar i Luxemburg för omlastning, tulldeklaration osv. Så det där med 2-3 dagar som står på AppleStore sidor är rent nyss (min slutsats), det tar minst en arbetsvecka. Dessutom har jag aldrig sett att länken till K&N man får någonsin har fungerat?

Tips är att kolla sent på kvällen/tidigt på morgonen, verkar som TNT registrerar första "officiella" steget i sin hantering vid 18-19-tiden. Vid 22-23 "stämplas" paketet ut från Luxemburg, framme i Stockholm (jag bor i Huddinge) vid 7-8, åker iväg med lastbil vid 9-10 och slutligen framme hos mig vid 13-14. Om man inte kan ta emot paketet så läggs en lapp i lådan där man ombeds kontakta TNT. Är det möjligen det Apple syftar på när de påstår i sina leveransbesked att "man kommer bli kontaktad av transportbolaget inom de närmaste dagarna"?

Allt som allt måste jag säga att jag tycker det fungerar rätt halvdant att beställa från AppleStore. Det intressanta är att om man betalar med VISA-kort så dras pengarna från ens konto den dagen då leveransen enligt den officiella versionen (2-3 dagar leveranstid) skulle vara framme så man sitter där men en betald produkt man ännu inte ens sett.

Nåväl, till nästa sak, hur är då den nya PBn?
Helt okej än så länge. Har inte provat den så mycket. Smådetaljer: ny jordad kontakt till trafon, tyvärr leder till att elsladden tar mycker mer plats pga tjockare kontakt och tjockare sladd. Ändrad font på texten "PowerBook G4" nedanför skärmen. Ljudmässigt nog rätt lik min 667:a. På ett sätt är den tystare på ett annat sätt ljudligare, svårt att beskriva. Har inte testat hastighet och grafik än, återkommer om det.

[ 05 December 2002, 11:56: Meddelandet ändrat av: Khedron ]

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-05 17:56
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson.:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arvid.:
Enligt uppgifter ifrån de själva så ska Powerbook 1GHz Superdrive komma till Macoteket någonstans mellan den 5-15 Dec.

Enligt distributörer vi talat med så anländer ca 50st Powerbook G4 1GHz med Superdrive till Sverige imorgon, den 6 december. Alla är förbokade naturligtvis, men ändå - de levereras!

Då kan man ju bara hoppas på att man är en av de lyckliga för vilka de är förbokade. Den som lever får se..

Nu har Macoteket ändrat lager indikationen till "...väntas anlända inom [2] dagar." - På en lördag?

Nåja.. Som sagt, den som lever får se. Det enda man kan göra är att hoppas..

/arvid

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-05 17:57
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Khedron:
...

Nåväl, till nästa sak, hur är då den nya PBn?
Helt okej än så länge. Har inte provat den så mycket. Smådetaljer: ny jordad kontakt till trafon, tyvärr leder till att elsladden tar mycker mer plats pga tjockare kontakt och tjockare sladd. Ändrad font på texten "PowerBook G4" nedanför skärmen. Ljudmässigt nog rätt lik min 667:a. På ett sätt är den tystare på ett annat sätt ljudligare, svårt att beskriva. Har inte testat hastighet och grafik än, återkommer om det.

*Väntar med spänning på mer!*

/arvid

  • Oregistrerad
  • 2002-12-05 20:30
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arvid.:
*Väntar med spänning på mer!*

/arvid

Efter att i snart en vecka varit lycklig ägare av en PB 867:a tycker jag mig kunna bidra med lite av mina intryck:

- Nästan lika tyst som min Pismo 400

- Mycket snabbt grafikkort (min stationära 867:a på jobbet känns oftast mycket segare i grafiken).

- Väldigt skarp och ljusstark skärm.

- Airport-mottagningen är förträfflig (nästan lika bra som en Pismo (här måste Apple ha jobbat en del sedan PB G4 revision 1.

- Slot-in DVD-combon sköter sig fint och läser allt man ger den. Trodde att den skulle vara lite av en potentiell problemhärd. Vi får väl se.

- Mycket robust känsla i hela maskinen, skönt tangentbord utan den där äckliga svikten som det är i Pismo-tangentbordet.

- Den blir inte alls farligt varm, inte varmare än en Pismo. Fläktarna gör sitt jobb.

- Batteriet verkar räcka förhållandevis bra också. Det är i alla fall bättre än ett 2 år gammalt Pismo-batteri som börjar bli lite trött.

[ 05 December 2002, 20:31: Meddelandet ändrat av: ceder ]

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-06 14:21
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arvid.:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson.:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arvid.:
Enligt uppgifter ifrån de själva så ska Powerbook 1GHz Superdrive komma till Macoteket någonstans mellan den 5-15 Dec.

Enligt distributörer vi talat med så anländer ca 50st Powerbook G4 1GHz med Superdrive till Sverige imorgon, den 6 december. Alla är förbokade naturligtvis, men ändå - de levereras!

Då kan man ju bara hoppas på att man är en av de lyckliga för vilka de är förbokade. Den som lever får se..

Nu har Macoteket ändrat lager indikationen till "...väntas anlända inom [2] dagar." - På en lördag?

Nåja.. Som sagt, den som lever får se. Det enda man kan göra är att hoppas..

/arvid

Jippie!! "Dina produkter skickas nu från Macoteket"
Väntar ivrigt på att den stundande helgen ska vara över.

/arvid

Bevaka tråden