Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan jag nå Förtagsservern hemifrån?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-06-08 21:23

Hur är det när man lägger upp en server inom ett företag. Är det så att det bara är de som är inloggade på servern kommer åt den eller blir den tillgänlglig för oss andra från exempelvis hemdatorer?

Jag menar min jobbmail kommer jag ju åt hur som helst, men servern vore det coolt att komma åt.

Jag har ip adress och liknande.. Hjälper det?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2006-06-08 21:29

Beror nog i första hand på hur servern är placerad i nätverket. Om den ligger direkt mot internet, ev. via ADSL-modem, är det ju bara att skriva IP-numret i din webbläsare och logga in med användarnamn och lösenord (du har väl behörighet?).

Mera troligt är att servern ligger bakom en router, då är det i praktiken rökt om du inte kan sätta upp en VPN-tunnel etc. Om IP-numret börjar med 192 är det en router emellan.

Ursprungligen av Stig R:

Om den ligger direkt mot internet, ev. via ADSL-modem, är det ju bara att skriva IP-numret i din webbläsare och logga in med användarnamn och lösenord (du har väl behörighet?).

Om det ligger en webtjänst i den ja. Men är det verkligen det som efterfrågas?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2006-06-08 21:45
Ursprungligen av Kristofer:

Om det ligger en webtjänst i den ja. Men är det verkligen det som efterfrågas?

Det skall väl funka med ftp också? Eller kanske ian.C är serveradministratör och vill titta på statistik eller annat intressant?

  • Oregistrerad
  • 2006-06-08 21:32

Ja jo det är precis en router.

Men i princip omöjligt.. Låter ju som om det finns en lösning?

  • Oregistrerad
  • 2006-06-08 21:35

Men hur riggar jag en VPN tunnel?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2006-06-08 21:41

Att sätta upp VPN-tunnel:
Om du har rätt router går det. I programmet internetanslutning kan du välja VPN och fylla i serveradress, användarnamn och lösenord. Om sedan routern är inställd på att släppa igenom dig till det interna nätverket kan du, när tunneln är uppe, skriva in IP-numret till servern och logga in på den.

Jag har gjort det en gång, hade då en PC med Astaro brandväggsprogram som router.

Tvivlar på att det är möjligt med en vanlig D-link router, men det finns kanske andra som vet bättre?

1
Bevaka tråden