Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macademic rånat

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-06-08 20:07

Kanske dags att polisen börjar bli lite mer effektiva. En fotoaffär blev rensad på kameror osv. inatt i Härnösand. Yxor hade används där med. Men under nattetid.
Är nästan ett inbrott i veckan i centrala Härnösand bland butikerna där.

Helt sjukt.....nattliga inbrott är ju att föredra (om det gick att välja).
Att bli bakbunden och hotad till livet måste vara en mardröm. Skit i prylarna, hoppas killen/tjejen i butiken klarar sig utan allt för stora men.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-08 20:14

Hur långt ner ska dom sjunka.Kan inte bli många kronor när man rånar en Mac affär på Mac tillbehör. B.D

Väldigt trist att läsa det här, särskilt när jag var på Macademic för några veckor sedan och har växlat några ord med personalen. Tror att de hade ett inbrott för några år sedan också.

Nu när allt fler macar har videokamera inbyggt borde det gå att använda ett rörelsedetektorprogram som spelar in när något rör sig i butiken (nattetid är det ju iofs mörkt, men de kan väl uppfatta IR också?). Lite långsökt förstås, men en kul tanke i allt elände kring inbrott och rån.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-09 01:09

Jo, fast filma tjuvar hjälper inte alltid... Det kan rent av leda till åtal mot butiken som filmar tror jag. Ett stacke Power/MacBooks är klart "well worth it" tror jag tyvärr.

Men stan va tråkigt för Macademic i "lilla Uppsala".

Ursprungligen av Erik.dv:

Jo, fast filma tjuvar hjälper inte alltid... Det kan rent av leda till åtal mot butiken som filmar tror jag.

Verkligen? Har du något bra exempel på det? Jag blir nyfiken.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-09 09:50

Var inne där imorse för att hämta min iMac som fått nytt logikkort, men de satt utanför och väntade på polisen. Hoppas bara min dator är kvar!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-06-10 00:47

Va sjukt... Jag gick därifrån med min nya Macbook vid tretiden i torsdags. Sjuk värld!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-10 01:30

Verkligen? Har du något bra exempel på det? Jag blir nyfiken.
Man får inte övervaka utan tillstånd på det viset har jag för mig. Kanske att man få filma i en butik så länge det inte är ut på en offentlig plats... Nått krux finns det i vart fall. Jag har för mig det tagits upp på bl.a. Efterlyst. Man måste söka speciella tillstånd.

Någon mer insatt i lagar kan säkert säga mer. Sökte lite snabbt på ämnet och fann följande (vet inte hur korrekt infon är men den stämmer överens med mina teorier så jag tror på den )

http://www.voodoofilm.org/artikel/lag-kameraovervakning.aspx

Dock gäller detta "allmän kameraövervakning" och jag vet inte om "innandömet av en butik" innefattas där.

Mer info:
http://lagen.nu/1998:150

12§En övervakningskamera får efter anmälan enligt 17 § sättas upp för allmän kameraövervakning i en butikslokal, om

1. övervakningen har till enda syfte att förebygga eller avslöja brott,
2. övervakningskameran är fast monterad och försedd med fast optik och
3. den som avser att bedriva övervakningen har träffat en skriftlig överenskommelse om övervakningen med skyddsombud, skyddskommitté eller en organisation som företräder de anställda på arbetsplatsen.
Med butikslokal avses en lokal, där konsumenter kan köpa varor eller tjänster eller hyra varor, dock inte restauranger och andra näringsställen. Vad som sägs om butikslokal gäller även i fråga om sådan bankverksamhet genom ombud eller postverksamhet som bedrivs i en butikslokal.

Endast bilder av kassaområdet och av in- och utgångar får behandlas eller bevaras utan tillstånd. Avlyssning eller upptagning av ljud får inte ske utan tillstånd.

---

Det låter helt klart som tillstånd krävs. Sen ska den "vara fast monterad"... Ett gäng iMacar och MacBook's med iSights låter inte så "fast monterande"

Men visst är tanken god. Jag att en reklambyrå hade inbrott - de körde en rövare och satte upp en kamera utan tillstånd. Ett år eller senare - inbrott igen. Man la upp filmen på hemsidan och undra om någon kände igen personerna på filmen. Filmen i sig kan nog inte stärka brottet då, men kanske ett tips kan leda till något.

Söka tillstånd vore nog inte så svårt. Dessutom om man sätter fast datorn i bordet med ett Kingston lås eller nått så är den fast monterad. Jag tror inte att det skall vara så svårt att anordna.

Vi på Macoteket har tillstånd iaf, och det är inte speciellt svårt att få heller när du är t.e.x en datorbutik eller guldaffär.. Jäkligt trist för Macademic....

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-06-10 11:45

Grafit i luleå och umeå har tillstånd samt kameror.

Hjälpte tyvärr inte när umeå butiken fick ett skytfönster krossat. Tjyvarna kom dessvärre inte över mer än några ipods då de inte kom igenom skydsfilmen med mer än en arm. (ipodsen stog i ett glasskåp nära i skyltfönstret.)

1
Bevaka tråden