Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst inte lika snabbt?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-06 23:18

Är trådlöst lika snabbt som ansluten på lina?

Ursprungligen av bossep:

Är trådlöst lika snabbt som ansluten på lina?

Oftast inte, men det finns ju undantag.

Oftast inte. Med en ethernetkabel kommer du vanligtvis upp i minst 100 Mbps som maximal hastighet.

Ett airportkort ger 54 Mbps i _bästa_ fall, ungefär inom 10 meters radie från stationen. Sedan droppar det.

Det finns även specialvarianter som ger en maxhastighet på 108 Mbps, och den kommande IEEE 802.11n kommer gå undan som satan!

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Ett airportkort ger 54 Mbps i _bästa_ fall, ungefär inom 10 meters radie från stationen. Sedan droppar det.

Om det ändå vore så väl...
Den effektiva maxhastigheten på 802.11g ligger på 24 Mbit/s.

Det finns dock tekniker som tex Linksys Speedbooster som gör att man kan komma upp i 34Mbit/s,.

Ursprungligen av ptolemy:

Om det ändå vore så väl...Den effektiva maxhastigheten på 802.11g ligger på 24 Mbit/s.

Ajhelvete, det var inte bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-06 23:28

Då är det inte något alternativ till at dra en lång lina i nästa hus.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-07 00:00

Men om du har en annan flaskhals, t. ex. Internet, kan det ju vara ointressant. Jag har t. ex. 2Mb/s nedströms internetuppkoppling, halva det uppströms. I det fallet har ju den trådlösa nätverksuppkopplingen god marginal. Jag tar dock fram ethernetkabeln om jag skall föra över stora mängder data mellan mina burkar.

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av bossep:

Då är det inte något alternativ till at dra en lång lina i nästa hus.

Nej. Dra en kabel. Cat-6 och gärna skärmad (metallisolering så den inte påverkas av EM-strålning).

Ursprungligen av bossep:

Är trådlöst lika snabbt som ansluten på lina?

Nej.

Huruvida det är intressant för dig eller inte beror helt på: Mellan två datorer? Ja, är en av datorerna anslutna med ett 54 Mbps-kort (Apples AirPort t.ex.) blir den flaskhalsen - den långsammaste datorn bestämmer ju hur fort det ska gå.

Som Ylan skriver: Flaskhalsen är för många (som inte är lyckligt lottade) internet. Har du ADSL - 0,5, 1, 2, 4 och oftast även 8 Mbit - så tjänar du ju ingen hastighet till eller från WAN (internet) bara för att du ansluter dig med kabel istället för trådlöst.

Har du snabbt internet, 100 megabits fiber till exempel vore det snarare en dödssynd att köra trådlöst (Även 24/1- och 10/10-uppkopplingar och, så länge du inte har bra signalstyrka).

Så ja: Trådlöst är (självklart?) långsammare. Ska du föra över data mellan flera datorer på samma LAN spelar det roll - använd kabel om hastigheten kommer spela roll. Har du inget behov av ett jättesnabbt LAN spelar det ingen roll så länge du inte har en uppkoppling till internet som är snabbare.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-07 18:25

Blir det fortfarande långsammare om du sitter ca 2-3 meter från sändaren.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-07 18:34

För min del finns det ytterligare en fråga som är helt avgörande. Har jag överhuvudtaget möjlighet att köra sladdlöst med min lite ålderstigna G4 Digital Audio? Min anslutning är förresten 512.

Ursprungligen av bossep:

För min del finns det ytterligare en fråga som är helt avgörande. Har jag överhuvudtaget möjlighet att köra sladdlöst med min lite ålderstigna G4 Digital Audio? Min anslutning är förresten 512.

Japp. Vanligt gammalt Airport 11 Mbps kan du installera i ett internt slot. Alla G4 med AGP-grafik kan använda internt airport. G4 med FW800 (sista modellen) använder Airport extreme.

Ursprungligen av arshia:

Blir det fortfarande långsammare om du sitter ca 2-3 meter från sändaren.

Inte märkbart, tror jag inte. Fast signalstyrkan avtar med kvadraten på avståndet.

Gamla airportkort är iofs ovanliga idag, men det finns t.ex. PCI-kort som du kan installera, och en och annan USB-adapter.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-08 17:48
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Gamla airportkort är iofs ovanliga idag, men det finns t.ex. PCI-kort som du kan installera, och en och annan USB-adapter.

Katten också! Jag har ingen ledig PCI slot ledig =(

Ursprungligen av bossep:

Katten också! Jag har ingen ledig PCI slot ledig =(

Ajfan. Lättast är nog då att dra en kabel.

1
Bevaka tråden