Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Läskig krasch. Ränder över skärmen

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-06-07 23:22

Hej!

Jag har råkat ut för ett jättekonstigt problem. Det dök upp plötsligt idag, och kommer med ojämna mellanrum, till synes utan något mönster. Plötsligt fryser datorn och skärmen täcks av vertikala linjer i turkost och rosa/lila (se bilden nedan). Efter ett par sekunder slocknar skärmen, och datorn måste stängas av genom att hålla in startknappen ovanför tangentbordet. Ibland strular den när man försöker sätta igång den igen, men oftast går det bra.

Jag har inte installerat något nytt, förutom senaste versionen av Firefox innan detta började, vad jag kan minnas. Inte heller bytt någon hårdvara.

Datorn är en ett och ett halvt år gammal iBook G4 14" 1,33 med 768mb ram köpt i en Applestore.

Någon som har någon aning om vad detta kan bero på? Jag blir skitorolig, det är hemskt när datorn bara kraschar helt plötsligt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-07 23:28

Ser precis ut som det gamla hederliga logikkortsfelet på vita iBook G3. Du bör kontakta Apple om det där.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-07 23:36

Ja, jag tänkte göra det imorgon, har AppleCare som tur är, men tänkte om det var någon här som kände igen felet och kunde komma med några rekommendationer. Tack för svaret!

Jag trodde Apple hade kommit till bukt med logikkortsfelet vid det här laget... men kanske ändå inte. Det ser ju ut som det i alla fall. Det där brukar följas av en slutgiltig krasch då du inte får igång den igen.

Om du har en annan mac i närheten och vill ta backup av datorn innan du skickar in den (vilket kan vara bra då man aldrig kan vara 100 på att de inte raderar hårddisken) så kan du testa att starta den i "firewire target mode", dvs hålla nere T när datorn startar och sedan ansluta den till en annan mac via firewire-kabel. (Har du en extern disk är det ju enkelt att ta backup dit istället.)

Jag fick liknande streck på min PB för några dagar sedan, jag trodde först att logikkortet var felkällan precis som föregående talare säger men till slut visade det sig att ett RAM-minne ställde till alla problem.

Läs mer här!

  • Oregistrerad
  • 2006-06-13 10:17

Ännu en iBook G4 med stroke

Hej!

Jag vill lämna ett bidrag i form av en felrapport på ännu en iBook G4, 1,33 MHz, tillverkad vid årsskiftet 94/95. Också här handlar det om slaganfallets alla symptom. Jag tycker också det vore bra om de drabbade publicerar serienummer och födelsedata på sina små drabbade iBookbarn. Vi kan då härleda deras födslar till exakt vecka och löpnummer, och kan förhoppningsvis göra en bra avgränsning av serien. Man kan tycka att detta är ett producentansvar, men när inget händer får man väl rycka i lite tåtar själv.

Först kommer några allmänna reflexioner, därefter de specifika uppgifterna.

Att döma av de rapporter jag läst på detta forum, så har åtskilliga svenska konsumenter drabbats. Särskilt som jag tror att de flesta av dem inte använder 99mac, utan faktiskt bara sina datorer. Så mörkertalet är nog större än dem som syns.

Ett självklart önskemål är att Apple skapar en mer kundtillvänd policy för det aktuella fallet: förslagsvis en förlängd garanti också på G4:orna, på samma sätt som för G3:orna. Då skulle mycket möda, improduktivitet, otrivsel, badwill kunna undvikas. En komplikation visar dock följande: Apple byter ut logikkortet på en iBook G4 fyra gånger (annan tråd), och ger till sist pengarna tillbaka. Ja, iBook G4-strokeproblemet bör nog hanteras så här istället: "Byt in din iBook G4 med de och de symptomen så får du VÄLJA på garantiutbyte eller signifikant inbytesvärde vid köp av ny valfri produkt."

Visst är det lovvärt med instruktioner om hur man kan nå framgång med inbyte genom att INTE bli förbannad (annan tråd) när man talar med säljarrepresentanter och kundtjänster, men ännu bättre vore att det hos parterna fanns en intelligens som kunde ta emot även starka signaler och i dem uppfatta att det faktiskt fanns en undermålig komponent i produkten. Det är klart att man blir förbannad om ens dator lägger av efter fjorton månader. Och så onödigt om man därefter som ThomasC behöver lägga 14000-kronorsinvesteringen PÅ HYLLAN som en minnesmärke över det som varit. För att inte nämna Jarviz' fall, Sundsan, llax, Orpheus, Oskarr… Nä, det är inte ett litet fåtal det handlar om.

Till sist — före detaljerna — litet information för självhjälp: Om konsumentköplagen som ger privatkonsumenten rätt att reklamera ett fel på en vara på upp till tre år efter köpet. På varor köpta före 1 april 2005 gäller två år. Mer av välskriven information hittar man exempelvis här http://www.konsument.goteborg.se. Klicka på "Dina rättigheter" och därefter "Konsumentköplagen".

Nåväl. Här kommer mina uppgifter:

Serial number: UV4431MQRCU
Serienummersökning på http://www.chipmunk.nl/klantenservice/applemodel.html ger följande uppgifter om detta exemplar:

Name: iBook G4 (Late 2004)
Model: M9628 iBook G4 1.33GHz
Bus speed: 133MHz
Screen size: 14 inch
Factory: UV (Taiwan)
Model introduced: 2004
Production year: 2004
Production week: 43 (October)
Production number: 1894 (within this week)

SYMPTOM:
- Vertikala ränder
- Ingen startsignal men hårddisk roterar
- Svagt blåsvart fläckvis ljus på skärmen
- Fläkt startar med övervarv på kall dator
- Datorn kan ej stängas med Power-knapp (länge nedtryckt)

SÅ HÄR ANVÄNDES DATORN NÄR FELET UPPSTOD:
- Datorn skulle startas från avstängt läge (kallstart)
- Skiva fanns i combo-enheten.
- Kabel till iPod ansluten till datorn.

FELSÖKNING DÄREFTER UTFÖRD ENLIGT FÖLJANDE SCHEMA:
• Airportkort borttaget
• Batteri borttaget
• Byte av nätaggregat och byte av spänningsuttag - problem kvarstår.
• Går inte att stänga av genom att hålla nere Powerknappen lång tid (>10 sek).
• Återställning av Power Manager - problem kvarstår.
• Återställning av PRAM - problem kvarstår.
• Variant på uppstart 1: Fläkt högvarvar på kall dator.
• Variant på uppstart 2: Skärmen visar vertikala ränder + Apple logotyp.

1
Bevaka tråden