Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hittar inte nätverksskrivare i XP via parallel

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kör XP via Parallel. Fungerar bra förutom några små problem. Jag får inte kontakt med min Aplle laserWriter 12/640PS från XP. Det går utmärkt att skriva ut från OSX via ethernetkabel via en router switcher i form av Netgear WGR 614. Men Jag kan inte få kontakt med skrivaren när jag försöker inifrån XP. Novis på Windows önskar tips!
PS Det hjälper inte att ansluta skrivaren med erthernetkabel direkt till datorn och på så sätt koppla förbi routern.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-07 21:15

Har du tillgång till nätverket i Paralell? Det kan vara så att windows hamnar på ett eget nätverk. Du kan ju pröva att dela ut skrivaren i OSX och se om det hjälper. Kan ju också behövas drivrutiner till windows. Känner inte till skrivaren så jag vet inte riktigt...

Edit: Det här kanske kan hjälpa
http://www-jerry.oit.duke.edu/pc/add_apple_laserwriter_winxp.html

Tack för tipset.
Försökt följa det men jag hittar inte I386 mappen.

Mitt problem är dessutom att jag inte vet vilket ip nummer skrivaren har. Den syns inte i netgears inställningar fast den är på igång och går att skriva ut med direkt från iMacen. Kanske via appletalk och ej direkt ip adress??

Mer tips!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-07 22:58

Stod någonstans att du skulle ändra skrivaren till LPR-mode, vet inte hur man gör dock...
AppleTalk finns tydligen inte till Windows XP, fanns tydligen till tidigare versioner av Windows.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-06-07 23:04

Det stämmer, du måste skapa en lokal skrivare med guiden för att lägga till skrivare, sen ställa in den på LPR-IP-printing och knappa in skrivarens IP. I alla fall är det så det funkar när jag vill skriva ut på min sån skrivare från XP.

Hur hittar jag då skrivarens IP nummer?!

Skrivarens IP-adess hittad men...

Har tagit reda på skrivarens IP adress via start i OS 9 och Apple print utility mha powerbooken. Så nu vet jag det men det men jag får ändå inte till det..

I länken med beskrivning ovan skall man välja LPR porten i lista. Den möjligheten finns inte i min lista. Där kan jag välja mellan lokalport och standard TCP/IP port. Om jag väljer lokalport då hittar jag ingen möjlighet att senare ställa in IP numret. På TCP/IP går det inte heller att skriva ut i slutändan. Provat att gå förbi switchen och ansluta direkt till datorn med ethernetsladd men det hlälper inte.

Någon som har setnkoll och kan ge steg för steg tips?!

1
Bevaka tråden