Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vm, Dvb-t, Hdtv, Usb

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-06-05 19:45

Kan vi våndas/glädjas tillsammans?

Min mission just nu är att få se så mkt som möjligt av TV-sänd fotboll i HD-format. Och under dagen började Teracom att provsända HD... history is being written.

Nåväl, hemmabioforumen på nätet vars deltagare har personliga kontakter på Teracom, har skrivit om inkörningsproblem under dagen, olika format/upplösningar skall testas, olika bandbredd disponeras osv - så än så länge är det tidigt att dra några slutsatser men ändå: jag befarar att min Mini 1250, 1 GB RAM med Miglia-mottagare inte kommer att räcka till... den orkar kanske inte med att visa sändningen i 720i, än mindre i högre upplösning...

Vad tror ni är minimikravet för att sitta säkert på fredag?

Har du testat att spela upp någon HD-trailer från Apple?

Vet iofs inte hur Miglia-grejjen fungerar, den kodar nog själv men avkodningen måste nog datorn ta hand om.

  • Medlem
  • Enköping
  • 2006-06-05 23:29

[QUOTE="Wiberg"] Min mission just nu är att få se så mkt som möjligt av TV-sänd fotboll i HD-format. Och under dagen började Teracom att provsända HD... history is being written. /QUOTE]

Jag hittar ingen kanal. Bor mellan Uppsala- och Västerås-masterna och har bra mottagning på vanlig digital-tv via Miglia och EyeTV, men inget spår av HDTV-kanal ännu ... Kanske i morgon?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-07 10:17

Jag har en Elgato 'EyeTV for DTT' och har lyckats spara strömmen till hårdsiken (tar en enorm massa plats). Har sedan försökt spela upp filen i diverse program tex. VLC, QT, Mplayer med mindre lyckat resultat. Får för det mesta felmed. att datorn troligtvis är för slö för att orka med detta. QT fungerar inte överhuvudtaget?? Trodde den skulle vara h.264 förberedd.

Kanske skall säga att jag har en Mac Mini Dual-core 1.66, 1Gb RAM.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-07 10:58

Hej nsn.

Varför kör du via VLC? Fixar inte Eye-tv mpeg4? I övrigt ska väl en mac mini dual core klara att dra HD-signalen?

Mvh
Peter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-07 12:58

Eyetv klarar inte av H.264. Man kan tro att så är fallet när man läser specen hos Elgato men icke. Har läst någonstans att det är en patch påväg men inte en aning när.

Trodde som du att en Dual-core skulle fixa detta men det ser mörkt ut, jag kan se bild flyta rätt bra i mörka partier med lite rörelse men så fort det blir ljust och mycket rörelse så tappar den frames och avbryter.

Skall tillägga att jag inte hunnit prova så mycket ännu så det kan vara så att det är något annat problem.

Lust att spela in några sekunder och lägga ut den gigantiska filen nånstans (eller bittorrent) så kanske fler kan hjälpa till att testa?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-07 14:40

Inga problem... Frågan är bara vart jag skall lägga den, några bra förslag?

Räkna med 100Mb ca. (7-10 sec)

  • Oregistrerad
  • 2006-06-07 14:59

Vänta...klara inte Miglia Eyetv2 HDTV? Det trodde jag... Så här står det ju i deras FAQ:

Q: Does TVMini support HDTV broadcasts?
A: Yes. A fairly powerful Mac is required to watch HDTV programs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-07 15:16

Finns att läsa på Elgatos FAQ:

Can DVB/DTT EyeTV hardware receive the new HDTV test streams in Europe?

There are many EyeTV-compatible hardware devices that receive DVB (Digital Video Broadcasting) video, also known as DTT when received over antenna/aerial.

EyeTV currently supports the normal MPEG Transport Streams used for DVB, typically MPEG-2. That video might be SDTV or HDTV, depending on the country. Australia is an example of a region where HDTV can be received over DVB.

In some parts of Europe, there are test streams for HDTV. These are not normal MPEG-2 Transport Streams, and instead are encoded in H.264 (MPEG-4 part 10).

EyeTV does not support H.264 at this time. We are looking into supporting that standard in a future update, if possible.

So, EyeTV currently cannot receive these HDTV streams in H.264. There might be audio in some cases, but there will not be video.

Om Miglian skickar mpeg2 och inte fixar mpeg4 är det ju världens blåsning för de ganska många kunder som vid det här laget beställt den via AppleStores "VM-kampanj". Men det är väl vi som blåst oss själva, om man ser till vad som faktiskt står på AppleStore.
Lyckligtvis har man ett FireDTV till PC:n, ett extremt bra HDTV-kort med Boxer-stöd som man bara önskar att Apple kunde matcha nån gång...

  • Medlem
  • Enköping
  • 2006-06-07 16:42
Ursprungligen av Stinky:

Om Miglian skickar mpeg2 och inte fixar mpeg4 är det ju världens blåsning för de ganska många kunder som vid det här laget beställt den via AppleStores "VM-kampanj". Men det är väl vi som blåst oss själva, om man ser till vad som faktiskt står på AppleStore.
Lyckligtvis har man ett FireDTV till PC:n, ett extremt bra HDTV-kort med Boxer-stöd som man bara önskar att Apple kunde matcha nån gång...

Miglian skickar det som sänds ut, men sen måste man avkoda också, och det klarar inte Eye-TV. Möjligen går det med någon annan lösning, som VLC, om datorn orkar med. Ska hem och prova ikväll nu när Uppsala och Västerås kommit igång.

(Men i annonsen i högerspalten som jag ser just nu står det "Fotbolls-VM i HD-format? Miglia TVmini med EyeTV 2.0 - DTT". Och det är ju inte sant.)

  • Medlem
  • Enköping
  • 2006-06-07 22:10
Ursprungligen av matteth:

Miglian skickar det som sänds ut, men sen måste man avkoda också, och det klarar inte Eye-TV. Möjligen går det med någon annan lösning, som VLC, om datorn orkar med. Ska hem och prova ikväll nu när Uppsala och Västerås kommit igång.

Jag har en Macbook/2Ghz/2Gb/100 Gb 7200 varv, dvs förutom grafikkortet en ganska snabb dator. EyeTV maxar båda kärnorna bara för att ta in signalen. Dvs det finns inget utrymme för det program som ska spela upp och avkoda.

Så antagligen skulle det inte funka även om EyeTV klarade h.264. Känns som om enda möjligheten ev kan vara att ha två datorer, kopplade via gigabit eller firewirenätverk och spela upp på den ena med VLC eller Mplayer...

Ingen som provat med iTele i stället för EyeTV? Tyvärr verkar iTele inte ha drivisar för Miglia, men för Elgatos motsvarighet (ivarjefall en liten USB som ser ut som den men med annat namn ...)

Hoppsan - då fårr nog 99 stå för returerna då! Hur kan ni jobba så???

/

"Vill bara påpeka att copyn här på 99mac inte är satt av Apple Store, utan av oss. Frågetecknet sattes dit just på grund av osäkerheten, dels har vi ingen aning om ifall SVTs/TV4s-testsändingar kommer att fungera, dels så vet vi att det inte kommer att gälla hela landet och dels vet vi inte vilket HD-format som kommer att gälla. Håller med om att det kan misstolkas och har därför tagit bort den kopplingen.

/M"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-07 16:42

Aj då.

Där sprack min HDTV-plan. Och inte har man lust att köpa nån sagembox för fyra papp i all hast (om dom ens hinner komma ut). Får nöja mig med det digitala marknätet. Det lär gå lika bra/dåligt för Zlatan & co med lite färre linjer.

Prövade faktiskt att ratta in HD-kanalen på min el Gato, kopplad till en ibook modell äldre . Som väntat blev det VM i badboll istället.

Ursprungligen av nsn700:

Finns att läsa på Elgatos FAQ:

Can DVB/DTT EyeTV hardware receive the new HDTV test streams in Europe?

There are many EyeTV-compatible hardware devices that receive DVB (Digital Video Broadcasting) video, also known as DTT when received over antenna/aerial.

EyeTV currently supports the normal MPEG Transport Streams used for DVB, typically MPEG-2. That video might be SDTV or HDTV, depending on the country. Australia is an example of a region where HDTV can be received over DVB.

In some parts of Europe, there are test streams for HDTV. These are not normal MPEG-2 Transport Streams, and instead are encoded in H.264 (MPEG-4 part 10).

EyeTV does not support H.264 at this time. We are looking into supporting that standard in a future update, if possible.

So, EyeTV currently cannot receive these HDTV streams in H.264. There might be audio in some cases, but there will not be video.

Hej,

har testat en del sen 2 dar tillbaka när HD-kanalen kom upp på programlistan (har eyetv for DTT, macmini intel core duo) och jag får ingen bild, bara stöttvis med ljud... det verkar vara en H.264 utsändning som enligt eyetv man inte stödjer

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-06-07 17:07

OK - då tycker jag att vi skulle kunna börja samla namn till en uppmaning att få tillbaka pengar från Apple på grunden missledande marknadsföring...

Ursprungligen av Wiberg:

OK - då tycker jag att vi skulle kunna börja samla namn till en uppmaning att få tillbaka pengar från Apple på grunden missledande marknadsföring...

Nu står det ju uppenbarligen ett frågetecken efter Apples text om fotbolls-vm. Det borde innebära att det inte är självklart att det ska fungera.

Känns väldigt konstigt att just h.264 inte stödjs, då det pushats så hårt från Apples sida. (Jag vet, inte Apple som gjort programmet, men stödet finns ändå i systemet så...)

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-06-07 20:01

He he he... kul vinkel.

Fotbolls-VM i lukt-format? Miglia TVmini med NoseTV 2.0 - DTT
(OBS! Ingen garanti att det funkar)

Nae - jag tror inte att man kommer undan genom att strö frågetecken omkring sig. Första meningen är ingen disclaimer utan en reklamtext av typen: (Underförstått: Vill du se) fotbolls-vm i HD-format? (Då kan vi erbjuda) Miglia TVmini... osv

Rätt vanlig i såna här sammanhang.

Sen håller jag med om att det finns mer som är underförstått t ex att man behöver en hyggligt modern dator också... och där räcker inte en 12månaders mini tydligen. Men nu spricker det ju på att Eye TV inte ens klarar av h.264 vilket annonsen ju faktiskt påstår. Frågetecken eller inte.

Vill bara påpeka att copyn här på 99mac inte är satt av Apple Store, utan av oss. Frågetecknet sattes dit just på grund av osäkerheten, dels har vi ingen aning om ifall SVTs/TV4s-testsändingar kommer att fungera, dels så vet vi att det inte kommer att gälla hela landet och dels vet vi inte vilket HD-format som kommer att gälla. Håller med om att det kan misstolkas och har därför tagit bort den kopplingen.

/M

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-06-07 23:26
Ursprungligen av Martin Belak:

Vill bara påpeka att copyn här på 99mac inte är satt av Apple Store, utan av oss. Frågetecknet sattes dit just på grund av osäkerheten, dels har vi ingen aning om ifall SVTs/TV4s-testsändingar kommer att fungera, dels så vet vi att det inte kommer att gälla hela landet och dels vet vi inte vilket HD-format som kommer att gälla. Håller med om att det kan misstolkas och har därför tagit bort den kopplingen.

/M

Fair - bra att du berättade det så jagar vi inte apple mer.

Då var det 99mac-copyn som fick mig att pytsa ut en tusenlapp i sjön... :eek: det motsvarar väl två års Pro-abonnemang

Ursprungligen av Wiberg:

Fair - bra att du berättade det så jagar vi inte apple mer.

Då var det 99mac-copyn som fick mig att pytsa ut en tusenlapp i sjön... :eek: det motsvarar väl två års Pro-abonnemang

....Även jag har beställt en Miglia för att kunna se Zlatan i HDTV. Det här var bittra nyheter.

Men kan det verkligen behövas så mycket datorkraft för att avkoda signalen? Undrar då hur de digital-boxar som kommer att börja distribueras kommer att se ut, hur mycket värme de kommer att allstra och framför allt hur mycket de kommer att kosta... Känns väl ändå som att det är EyeTV som inte är optimerad i den version som finns ute idag, borde väl komma en uppdatering.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-07 22:25

Lovade att jag skulle dela med mig av en fil som jag sparat fran EyeTV, har kommer lanken om det ra nagon som vill test pa sin egen Mac.
BTFil

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-06-08 13:03
Ursprungligen av nsn700:

Lovade att jag skulle dela med mig av en fil som jag sparat fran EyeTV, har kommer lanken om det ra nagon som vill test pa sin egen Mac.
BTFil

hehe, någonting är skumt med den filen, quicktime vill inte spela den och när jag kör den i vlc säger den att den måste droppa frames och undrar om inte datorn e för slö...

Jag har en PMG5 2x2.7 med 3 gig ram, om den inte pallar trycket så undrar jag verkligen vad det är för boxar som boxer tänker kränga.

  • Medlem
  • Enköping
  • 2006-06-08 13:23
Ursprungligen av sommer:

hehe, någonting är skumt med den filen, quicktime vill inte spela den och när jag kör den i vlc säger den att den måste droppa frames och undrar om inte datorn e för slö...

Så ser det ut tyvärr ... Plus att när du ska köra den "live" tillkommer en massa kraft för att eyetv ska ta in signalen. Gissar att FireDTV som funkar på en vass PC innehåller dedicerad hårdvara som är funkar på kodningen och lastar av processorn. Liksom boxarna väl gör.

Ursprungligen av sommer:

Jag har en PMG5 2x2.7 med 3 gig ram, om den inte pallar trycket så undrar jag verkligen vad det är för boxar som boxer tänker kränga.

Dessa!

Ursprungligen av nsn700:

Lovade att jag skulle dela med mig av en fil som jag sparat fran EyeTV, har kommer lanken om det ra nagon som vill test pa sin egen Mac.
BTFil

iTele har inte stöd för Miglia enligt deras dokumentation i alla fall. Däremot fungerar filen ypperligt att spela upp med Mplayer

  • Medlem
  • Enköping
  • 2006-06-07 22:32
Ursprungligen av Martin Belak:

Men kan det verkligen behövas så mycket datorkraft för att avkoda signalen? Undrar då hur de digital-boxar som kommer att börja distribueras kommer att se ut, hur mycket värme de kommer att allstra och framför allt hur mycket de kommer att kosta... Känns väl ändå som att det är EyeTV som inte är optimerad i den version som finns ute idag, borde väl komma en uppdatering.

/M

Det är ju inga problem med Apples trailers i HD. Detta är uppenbarligen tyngre.
Det är samma sak på windows, krävs riktigt snabb dator + stöd för h.264 i grafikkortet enligt tråden om detta på minhembio.com.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-06-07 23:18

är apples trailers kodade med h.264? kan ju vara så att det är mindre komprimering på trailerna och därför går lättare?

Bevaka tråden