Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook 2.0, 2Gb Ram, 5400 rpm HD = flaskhals?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-07 18:36

Det verkar dra ihop sig för införskaffandet av en MacBook och man vill ju givetvis ha ut så mycket som möjligt ur det lilla stycket. Det jag funderar på är hur man bör göra med hårddisken. Är 5400rpm en flaskhals när man maxat ram och har två 2.0 cpus? Är 7200rpm varmare och därmed poteniellt farligare för MacBook:en?

Så bör man;
Trycka i 120gb 5400rpm som man köper själv?
Uppgradera till 80gb hos Applestore för smidighetens skull?
Eller är det bästa alternativet att köpa sig en så stor 7200rpm som möjligt?

Jag har inga planer på att lägga in BootCamp, jag har en stationär PC med 80+160gb redan och kan förmodligen trycka in en gammal IDE-disk där om jag skulle behöva mer utrymme så _egentligen_ behöver jag kanske inte ha så tokigt mycket men å andra sidan har jag aldrig varit med om problemet att jag haft för lite

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-07 20:21

Hårddisken blir alltid en flaskhals i dagens system då hårddiskar är de långsammaste enheterna i en dator.

Från 5400 till 7200 märker du nog ingen drastisk skillnad. Sen skulle som sagt värmeutvecklingen bli högre dessutom.

Och en MacBook är varm som den är idag med std-konfiguration.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-08 11:23

Batteritiden minskar nog lite också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-08 12:15

Pratade idag lite med försäljare på Macforum i gbg och han tyckte inte det var en bra idé att stoppa i en 7200varvare alls. En annan intressant sak var att det verkar som enbart apple har de nya 2.5" sata-diskarna mer eller mindre. Kollade runt lite på olika webshoppar och det verkar de facto som alla 'räknar med att få in vilken dag som helst' men att det inte är så.

Så blir väl köpa standard-burken och sen ha en 120gb på väg tills de slutligen levereras och då göra ett byte. Jag hör själv hur jobbigt det låter :/

Ursprungligen av moname1:

Batteritiden minskar nog lite också.

Som jag har svarat några gånger förut: Jag bytte till en 7200 i min PowerBook och märkte ingen skillnad alls på värme eller batteritid. Däremot så kan en 7200varvare ha lite mer oväsen för sig. Prestandan blir ett snäpp vassare. Det som verkligen gör STOR skillnad på värmeutveckling är om man har processorhastigheten på highest. Det gäller även för nya MacBook Pro 17'' som jag testat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-09 07:29
Ursprungligen av Stefan Swales:

Som jag har svarat några gånger förut: Jag bytte till en 7200 i min PowerBook och märkte ingen skillnad alls på värme eller batteritid. Däremot så kan en 7200varvare ha lite mer oväsen för sig. Prestandan blir ett snäpp vassare. Det som verkligen gör STOR skillnad på värmeutveckling är om man har processorhastigheten på highest. Det gäller även för nya MacBook Pro 17'' som jag testat.

om man kollar i datablad för hårdiskar så ser man att 7200rpm har lite högre effektförbrukning, men sen vet jag inte om värderna är max och man kanske inte
utnyttjar sin hdd till max så ofta i en bärbar.

  • Medlem
  • Enköping
  • 2006-06-09 09:03

Jag har satt in en 7200 Seagate Momentus i min Macbook 2 Ghz/2Gb. Ser inga problem. Samma värme som förut. (Värmen är koncentrerad till övre vänstra hörnet, medan hårddisken sitter i nedre högra.) Prestandan är svår att bedöma. Något högre ljud i o m lite "sus" från hårddisken.

Ursprungligen av moname1:

om man kollar i datablad för hårdiskar så ser man att 7200rpm har lite högre effektförbrukning, men sen vet jag inte om värderna är max och man kanske inte
utnyttjar sin hdd till max så ofta i en bärbar.

Det som drar mest ström i en bärbar är CPU och skärm, så även om en 7200rpm hd drar lite mer än en långsammare hd så blir det inget som märks. Dessutom så jobbar en 7200 rpm hd snabbare och borde alltså bli klar snabbare än en långsammare disk och kan vila mer, så det går nog på jämnt ut vad det gäller effektförbrukning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-08 13:39

jag har beställt en 7200 80gb och en 19" wide skärm härifrån:

http://www.itbutikken.se/i/94999/1.htm

finns i lager och riktigt billigt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-08 17:58

Jag har redan en 20" alu och tänkte nog ha en 100 eller 120gb:ars. Chansade du på att disken fungerar bra i din macbook eller har du någon källa som säger det fungerar fint?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-08 21:34

Å andra sidan läste jag just att någon upptäckt stor prestanda skillnad och tyckte det funkade fint med 7200rpm...

http://forums.macnn.com/showthread.php?t=297587

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-08 21:49

man kanske ska vänta tills den nya 200gb kommer ut:cool:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-10 11:50

matteh: Vart köpte du den? Det verkar som det är rätt ont om 100gb sådana färdiga för leverans tycker jag :/

Det är ju nästan synd att inte byta hårddisk till större och framförallt snabbare när det är så enkelt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-17 13:20

Jag kom på jag kanske kunde säga att det blev en 7200varvare 100Gb och jag märker inga som helst problem med det. Jag kör stor del av tiden med locket nedfällt dock. Rätt gott att en bärbar som piskar min stationära pc i prestanda låter i princip inget alls medan den gamla pcn låter som en skördetröska med jetmotor monterad.

ja jag kan säga direkt att skillnaden mellan 5400 och 7200 är som natt och dag när du ska börja med tex videoredigering som är heeelt uteslutet på en med 5400.

1
Bevaka tråden