Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wifi-strul. Funderar på att returnera MacBooken

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ersatt min iBook G4 12" med en MacBook 1,83. Hemma i lägenheten har jag en Belkin Pre-N Wireless router som jag även kör på min G5:a.

Problemet: Wifi-prestandan är så mycket sämre med den nya MacBooken än iBooken! Tidigare kunde jag t ex ta med mig iBooken i sovrummet (routern står typ sju meter bort i vardagsrummet) och se en film (monterade film-mappen från G5:an och "streamade" filmen över wifi:n). Detta fungerar inte längre. Filmen bara hackar och fryser.

Jag testade att pinga routerns IP från ett terminalfönster i MacBooken, 100 st anrop i följd. Resultatet blir mellan 10-30% packet loss! Är detta acceptabelt? Avståndet till routern är bara sju meter och fri sikt! Airport-ikonen i menyraden visar ungefär 2-3 i signalstyrka.

Om jag flyttar MacBooken närmare, ca tre metrar, fungerar det utan paketförluster. Jag kör f ö med samma inställningar som jag gjorde på iBooken: WEP-PSK och dolt SSID.

Vad säger ni? Dags för en retur?

Det första och enklaste att göra är väl att testa med en annan, mer standardiserad router. Jag tycker det låter som att en Pre-N-router skulle kunna vara den skyldig till hård- eller mjukvaruinkompablitet. MacBooken här har utmärkt trådlös mottagning mot Airport Express, bör tilläggas.

Ett annat alternativ är att kolla om det finns en firmware uppgradering till routern. Den här kanske?
http://belkin.com/support/download/download.asp?download=F5D8230-4&lang=1&mode=

Bjelkeman: Jag kör den senaste firmwaren. Den senaste är över ett år gammal(!).

Martin: Ja, visst skulle jag kunna testa det, men jag känner tyvärr ingen som har trådlös router.

Ursprungligen av Jernberg:

Bjelkeman: Jag kör den senaste firmwaren. Den senaste är över ett år gammal(!).

Martin: Ja, visst skulle jag kunna testa det, men jag känner tyvärr ingen som har trådlös router.

Ett tips skulle ju vara att leta upp någon annans trådlösa nät och testa där. I de flesta städer kan man hitta någon stackare som inte har lösenordsskyddat sitt.

Annars kan du alltid gå till någon datoraffär och fråga om du kan testa en där, eftersom du ju lär behöva köpa en ny om problemet visade sig vara routern.

"Martin: Ja, visst skulle jag kunna testa det, men jag känner tyvärr ingen som har trådlös router."

Det trodde jag fanns hos alla mer eller mindre!:)
Är inte sladdtiden över än?

  • Medlem
  • 2006-06-06 22:21

Jag tror du har fått ett måndagsex.. min macbook har bästa trådlösa mottagningen jag sett på en bärbar, springer varv runt 12" Powerbook exempelvis.

Jag instämmer med arez i inlägget ovan.
Jag sitter i källaren med betongtak och routern är i ett rum i andra änden av huset på ovanvåningen.
Ändå har jag bra mottagning.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-06-07 10:30

Instämmer med de två ovanstående talarna, MacBooken har överlägset den bästa WiFi mottagningen jag varit med om. Där andra datorer har problem så får MB full mottagning. Helt oslagbart

Uppdatering: Nu har jag löst det. Tror jag iaf… Jag ställde upp routern på en låda så att routern kom ca 30 cm högre upp o fick "fri sikt" (tidigare stod den bakom en liten laserskrivare). Sen ändrade jag ett par saker i nätverkspanelen också, t ex ställde om till "DHCP med manuell adress". Efter det gjorde jag en massa pingtester. Nu har jag mycket bra mottagning och 0% paketförlust. Har dock svårt att tänka mig att det skulle fungera särskilt tillfredställande med en betongvägg/golv emellan.

Jag har också läst på diverse forum att wifin i Macbook ska vara överlägsen, och nu när jag fått samma eller aningen bättre prestanda som jag hade i min iBook G4 får jag väl vara nöjd.

Tacksam för alla svar!

1
Bevaka tråden