Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intel lanserar idag Conroe Merom & Woodcrest på Computex

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

För er som är intresserade så lanserar Intel idag sin nya processor serie på Computex mässan i Taiwan ..

http://www.infoworld.com/article/06/06/05/78926_HNintelchipoffensive_1.html

http://www.infoworld.com/article/06/05/31/78784_HNcomputex_1.html

http://www.macsimumnews.com/index.php/archive/intel_gears_up_for_most_important_product_launch_since_the_pentium/

Anand Chandrasekher senior vice president of intel berättar :

att Merom (Core 2 Duo) som blir ersättaren till bärbara Core Duo kommer dra lika mycket ström & gå på samma klockfreqvens men kommer vara 20 % snabbare ...

........

Merom ser vi snart i Mac Book Pro / MacBook

Conroe som är desktop versionen av Merom kommer också hetta Core 2 Duo men den kommer vi se i iMac & Mac mini

och slutligen Woodcrest som är deras processor för Server & Workstation (PowerMac & Xserve)

detta är Intels viktigaste lansering sedan dom introducerade Pentium på marknaden ..

detta börjar idag 6 Juni och forsätter till den 10:e ...

om det är någon som kommer över några video clip eller annat från mässan får ni gärna posta det här ...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-06-06 21:06

Fast det där är ju inget rykte utan en nyhet.:)

Ursprungligen av Homy:

Fast det där är ju inget rykte utan en nyhet.:)

jo det är väll kanske sant ... men tycker mer det är ett ryckte tills vi ser det i våra kära macar ....

det tog inte så lång tid för Apple att släppa dom nya PowerMacarna när IBM introducerade deras Dual-Core ... så frågan är hur länge det lär dröja nu .... max 62 dagar (WWDC 2006)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-06 23:16

Du har inte funderat på att ta kontakt med Martin på forumet Tussen? Kanske starta 99rykten.com...

Intressant nyhet dock. Så Core 2 Duo kommer helt ersätta den, typ, 6 månader gamla Core Duo? Man kommer inte ha flera serier än så alltså (Core 2 Duo + Wodcrest/Xeon)?

Jag skulle kunna se i Apples "portfölj" att den lower end, mid-range och high-end cpu var nödvändig.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-06-06 23:23
Ursprungligen av Erik.dv:

Intressant nyhet dock. Så Core 2 Duo kommer helt ersätta den, typ, 6 månader gamla Core Duo? Man kommer inte ha flera serier än så alltså (Core 2 Duo + Wodcrest/Xeon)?

Läste här att de kommer fortfarande att sälja Core Duo parallellt fast kanske billigare.

"Intel will still launch a Core Duo (Yonah) CPU this June 25th with a 2.33GHz clock. Notebook manufacturers will continue to use Core Duo processors in notebooks even after Core 2 Duo's introduction."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-06 23:35

Då skulle det inte förvåna mig och MacMini och MacBooken stannar där medan iMac och MacBook Pro tar steget uppåt.

Damn va de sprutar ur sig CPU:er i år då...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-06-06 23:42

Fast å andra sidan så har de billigare Core 2 Duo-propparna samma spec som Core Duo dvs 2 MB cache och 1,66 och 1,83 GHz men kanske drar mindre ström. Varför ska man då ha kvar Core Duo med samma klockhastighet?

Precis det man inte vill läsa när man precis tänkt slå till på en Macbook Pro... finns det några datum angivna när dessa finns för levererans? Apple brukar aldrig prata om kommande modeller men nu när pc-tillverkarna kör med samma processorer så kanske man kan gå lite på vad dom säger. Apple lär väl inte kunna vänta med att byta processorer om Acer redan uppgraderat sin linje t ex.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-07 10:56
Ursprungligen av Anders Täpp:

Precis det man inte vill läsa när man precis tänkt slå till på en Macbook Pro... finns det några datum angivna när dessa finns för levererans? Apple brukar aldrig prata om kommande modeller men nu när pc-tillverkarna kör med samma processorer så kanske man kan gå lite på vad dom säger. Apple lär väl inte kunna vänta med att byta processorer om Acer redan uppgraderat sin linje t ex.

Tycker iofs att det är bra att läsa det nu istället för dagen efter jag köpt en MBP. Duger det som finns nu eller behöver jag det som sägs komma?

  • Medlem
  • Timrå
  • 2006-06-07 10:55

Som jag sagt innan tror jag både mb och mbp uppdateras samtidigt

Jag har ingen jättepanik med en bärbar dator men behovet kommer att infinna sig till hösten. Om det blir nya prcessorer om 3 mån eller om 9 mån har rätt stor påverkan på mitt köp. Maskinen ska ändå leva i 3-4 år så då är 20% mer prestanda inte att förkasta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-07 11:13
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag har ingen jättepanik med en bärbar dator men behovet kommer att infinna sig till hösten. Om det blir nya prcessorer om 3 mån eller om 9 mån har rätt stor påverkan på mitt köp. Maskinen ska ändå leva i 3-4 år så då är 20% mer prestanda inte att förkasta.

Visst, men väntar du sen tills våren så kommer det väl någon snabbare.. och 40% mer är inte att förkasta

bara ett litet inlägg för dom som kanske missat att Core 2 XE (Extream) är ingen Conroe preocessor utan en Woodcrest variant (vad jag förståt) ... och det är enbart Woodcrest vi kommer se i Mac Pro eftersom Woodcrest klarar av att köra flertal precessorer på ett och samma moderkort ... det gör inte Conroe ...

ingen som set flera nyheter från mässan ?

för er som är intresserade av Computex & Intel så finns mer info på

http://www.intelcomputex.com.tw/eng/index.htm

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-07 14:19

Ska gå på mässan på fredag. Någon annan som är på plats?

efter att ha kollat Intels priser på Conroe & Woodcrest tror jag följande:

Mac Pro (Model 1) : 1 x Core 2 Duo E6700: 2.67ghz TOT CPU pris: $530
Mac Pro (Model 2) : 1 x Core 2 EXTREME X6800: 2.93ghz TOT CPU pris: $999
Mac Pro (Model 3) : 2 x Xeon 5160: 3.0ghz TOT CPU pris: $1702 (851$/st)

det finns även möjligheten att Apple väljer att göra hela Mac Pro serien till en Quad Familj ... och då kan det se ut så här:

Mac Pro (Model 1) : 2 x Xeon 5140: 2.33ghz TOT CPU pris: $910 ($455/st)
Mac Pro (Model 2) : 2 x Xeon 5150: 2.66ghz TOT CPU pris: $1380 ($690/st)
Mac Pro (Model 3) : 2 x Xeon 5160: 3.0ghz TOT CPU pris: $1702 ($851/st)

och om Apple skulle sätta Quad i hella Mac Pro serien så tycker jag att det känns väldigt PRO ....

Senast redigerat 2006-06-07 20:21

när man väll tänker på det så känns det väldigt rätt att apple gör hela sin Mac Pro line till Quad ....

Nu kan alla få kraften av fyra
Fyra är bättre än två
FAmiljen Mac Pro har fåt tillökning ...

ja selingpointes och reklam-orden bara rular fram ...

Ursprungligen av Tussen69:

när man väll tänker på det så känns det väldigt rätt att apple gör hela sin Mac Pro line till Quad ....

Nu kan alla få kraften av fyra
Fyra är bättre än två
FAmiljen Mac Pro har fåt tillökning ...

ja selingpointes och reklam-orden bara rular fram ...

Alla processorer har två kärnor och det är dyrt att tillverka två typer av moderkort. Alltså:
Alla Mac Pro kommer att ha 2x2 kärnor.

Förresten, har alla nya Core 2 stöd för x86-64? Det känns lite B att släppa en ny 32-bit processor och dessutom hade väl Yonah stöd fast det var inaktiverat.

Ursprungligen av cable_guy6:

Förresten, har alla nya Core 2 stöd för x86-64? Det känns lite B att släppa en ny 32-bit processor och dessutom hade väl Yonah stöd fast det var inaktiverat.

yes . Core 2 familjen har stöd för 64-bit men inte för MP ... alltså man kan enbart ha en Core 2 processor per moderkort .... därför känns Core 2 mer akutell för iMac & Mac mini och liknande än för Mac Pro ...

vissa säger ju att en Mac mer och mer är en Dell .... Jag håller visserligen inte med på den punkten ... för en Mac är ju vacker ... och det är väll inte direkt en Dell ... men

efter att surfat runt på dells sida och tittat på deras Workstations ... så börjar man undra om Apple kommer ha exakt samma uppsättning ...

se -> http://www1.euro.dell.com/content/products/compare.aspx/precn_desktops?c=se&l=sv&s=lca

Dell PrecisionTM 380 Processor Extreme Edition 955
Dell PrecisionTM 490 Intel® Xeon-® processorer med dubbla kärnor och 64 bitar på upp till 3,73 GHz
Dell PrecisionTM 690 Intel® Xeon-® processorer med dubbla kärnor och 64 bitar på upp till 3,73 GH

är det något sådant här vi kommer se med Mac Pro ? fast med Core 2 Duo XE och Woodcrest ? ..

Intel säger att Woodcrest kommer släppas i Juni, Conroe i Juli och Merom i Augusti

http://news.com.com/Core+launch+means+plunging+Pentium+prices/2100-1006_3-6081866.html?tag=nefd.top

med andra ord .. Mac Pro i Juni, ny iMac i Juli och ny MacBook Pro i Augusti ..

Jag tror det bli lättare att förutse släppen eftersom Apple inte vill ligga efter Dell och de andra. Precis som jag förutspått tidigare tror jag på Xeon i Mac Pro(?). Skillnaden mellan Core duo och Core 2 duo (Merom) är väl inte så stor? 64 bitar men sen är det väl ungefär samma.

1
Bevaka tråden