Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny 1GHz Powerbook G4

Tråden skapades och har fått 121 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Idag lanserade Apple en uppdaterad Powerbook G4 serie med några spännande nyheter:

- ATI Mobility RADEON 9000-grafikkort med 64MB DDR minne

- upp till 1GHz PowerPC G4 processor

- Inbyggd DVD-R/CD-RW Superdrive för första gången i en Powerbook.

Värt att nämna är att det saknas inbyggd Bluetooth-anslutning samt att Airport fortfarande använder 11Mbit standarden. Såvitt vi har förstått så har inte heller chassit uppdaterats alls.

Enligt våra källor gäller i praktiken minst 2 veckors leveranstid på 867 MHz Powerbook och minst 8 veckor (dvs början-mitten på januari) på Powerbook G4/1000 MHz med Superdrive. Anledningen är att det är mycket svårt att få tag på slot-loading DVD-R enheter.

Priser, inkl 25% moms:

15,2-tums TFT XGA-skärm
867 MHz PowerPC G4
1 MB L3 & 256 K L2-cache
133 MHz systembuss
256MB SDRAM-minne
40 GB Ultra ATA-enhet
DVD/CD-RW-enhet
ATI Mobility RADEON 9000
32 MB DDR-bildskärmsminne
Gigabit Ethernet
56K-modem
En FireWire-port och två USB-portar
AirPort-förberedda
SEK 28.995,00

15,2-tums TFT XGA-skärm
1 GHz PowerPC G4
1 MB L3 & 256 K L2-cache
133 MHz systembuss
512MB SDRAM-minne
60 GB Ultra ATA-enhet
DVD/CD-RW-enhet
ATI Mobility RADEON 9000
64 MB DDR-bildskärmsminne
Gigabit Ethernet
56K-modem
En FireWire-port och två USB-portar
AirPort-kort
SEK 35.505,00

15,2-tums TFT XGA-skärm
1 GHz PowerPC G4
1 MB L3 & 256 K L2-cache
133 MHz systembuss
512MB SDRAM-minne
60 GB Ultra ATA-enhet
DVD-R/CD-RW-enhet
ATI Mobility RADEON 9000
64 MB DDR-bildskärmsminne
Gigabit Ethernet
56K-modem
En FireWire-port och två USB-portar
AirPort-kort
SEK 37.995,00

För dig som vill ha en Powerbook G4 idag så finns det alternativ, priserna på befintliga maskiner har nämligen sjunkit idag:

Powerbook G4/667 15.2" 256MB RAM, 30GB HD, Combo kostar nu 19.996,- exkl moms. Det finns ett femtiotal maskiner kvar ungefär.

Powerbook G4/800 15.2" 512MB RAM, 40GB HD, Combo kostar nu 23.996,- exkl moms. Det finns under tio stycken kvar i lager hos Apple Sverige.

-- vi uppdaterar denna nyhet löpande! --

http://www.apple.com/powerbook

[ 08 November 2002, 11:17: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

  • Avstängd
  • International user
  • 2002-11-06 15:06

Ingen BlueTooth?????? Det är en stor miss tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-06 15:08

Flera positiva nyheter men hittade en svag punkt: Hårddiskarna finns som 40GB och 60GB. Både är i 4200rpm. Tidigare modell kunde fås med 5200rpm på 60GB. Känns lite trisst att nya G4 saknar bra hårddisk vilket behövs för att köra OS X smidigt.
Kommentarer? Mvh Olof

  • Medlem
  • 2002-11-06 15:11

Angående hastighet på hårddisk kan jag tänka mig att värmeutveckling och batteritid har fått styra. Det är knappast billigare iaf.

Vettiga maskiner på det hela taget. Speciellt iBooken (12") känns prisvärd.
Synd att det inte blev ngn bluetooth men skönt att det blev nya GPU:er rakt över. Hade varit trist om det fortfarande varit gamla radeon i iBooken.
nåja, sen kommer det sura:
Vad har sverigeäppelskruttet för skäl att ha hög dollarkurs? Det är illa nog tjuvmomsen på 25%

hmm kommer nog inte få så mycket för min gamla iBook 500 nu kan man tänka....

  • Medlem
  • 2002-11-06 15:23

Häftigt...
Men när kommer de nya iMacarna??

  • Avstängd
  • International user
  • 2002-11-06 15:25

Leveranstid på Applestore: 3-5 veckor.
dvs vecka 51 senast, inte så troligt att det kommer en ny till MVSF i Januari då??

  • Medlem
  • Borås
  • 2002-11-06 15:28

Men åtta (8) veckor! Då kunde de väl lika gärna lanserat dem i januari med omedelbar leverans.

Får nästan överväga att leta fram ett lagerex av 800MHz:aren...

En positiv sak är ju priserna, den nya serien av ju faktiskt rätt mycket billigare än den förra.
Till och den med SuperDriven är billigare än den förra fetingen.

Jag överväger att bara ha en sån till allt, köra den med CinemaDisplayen på jobbet och koppla på ett par feta FireWire-diskar och sen ta hem den på kvällarna. Kalasbra lösning, tycker jag.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-06 15:48

Lev tid på PB 1GHz, DVD/CD-RW,1GB SDRAM, 60GB Ultra ATA drive = 9-10 dagar!

28,7 + moms!!!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: XedoZ:
Men när kommer de nya iMacarna??

Du får allt lugna dig med dem. Det kom ju nya iMacar i juli och så nära på brukar det aldrig komma nya modeller. Räkna grovt med ett halvår istället. Vilket blir januari-februari för nya iMacar.

  • Medlem
  • 2002-11-06 16:00

En sak som jag inte kan hitta på apple.com...

867-modellen kommer med ATI Radeon 9000, 32mb. 1 GHz-modellen har 64mb. Är det någon som _vet_ om det går att bygga ut minnet på 32mb till 64mb?

/Tage

Undrar om det kommer fungera att byta ut CD/RW:n i min 800 Mhz PowerBook till en SuperDrive, vad tror ni. Skalet är väl samma på den nya? I så fall borde det kunna fungera när den värsta paniken är över, hoppas jag...

SuperDrive maskinen ligger i PipeLinen...
Återkommer då jag får definitivt leveransbesked.

Svar om grafikkorts minne
Du kan inte bygga ut minnet på grafikkortet, det är integrerat i grafikkortet.

Svar om DVD-R/CD-RW
Ja det är nog inte helt otroligt.
Samma sak hände ju med CD-RW, där kan man ju uppdatera sin gamla CD-ROM mot en -RW till en (o)najs summa..

Min enkla fråga är:

Vem är aktören som köpte in alla "gamla" modeller och snart ska rea ut dom ?

Der är mest intressant för min del, skulle behöva en nyare bärbar, kanske t.o.m. ta steget upp till G4...
Med tanke på de nya priserna så blir ju en "gammal" burk mycket billigare, eller ?

Någon som vet något om detta ?

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-11-06 16:31

Okej, som den pessimist jag är måste jag ju ta upp alla minus jag ser med den nya TiBooken.

- Vare sig blåtand eller IR
- 4200 rpm hårddisk
- Går ej att få med ledig minnesplats (1x512)
- Tveksam fps (76 fps i QIII @ 1024x 768 med enl Apple)

Men självklart vill jag ha en ändå.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hugin:
Okej, som den pessimist jag är måste jag ju ta upp alla minus jag ser med den nya TiBooken.

- Vare sig blåtand eller IR
- 4200 rpm hårddisk
- Går ej att få med ledig minnesplats (1x512)
- Tveksam fps (76 fps i QIII @ 1024x 768 med enl Apple)

Det är saker som skulle ha kunnat vara ännu bättre, men ärligt talat är det smådetaljer i förhållande till allt bra i datorn. Hårdisken går att byta efter ett tag, om man vill uppgradera sig.

Läste förövrigt någonstans att det bara är en 1x SuperDrive. Dvs dubbelt så långsam som de i dom stationära datorerna. Ska kolla upp om det stämmer...

  • Medlem
  • International user
  • 2002-11-06 16:54

Jag är mest sugen på budgetmodellen. Är dock rädd för att bli besviken på grafikprestandan. Hur mycket skillnad gör 32 MB grafikminne?

Märker man ens det om man inte spelar spel? Eller kommer QX att snabba upp GUIet rejält med mer minne?

  • Medlem
  • 2002-11-06 17:18

Wow, det här var bättre än vad jag vågade hoppas på, och dessutom med en mycket välkommen prissänkning.
Så nu är min första Mac beställd, 1 GHz PowerBook G4.

Dock ingen super-drive, undrar om det påverkar leveranstiden? Den ska skeppas (normalt) inom 8-10 dagar enligt bekräftelse-mailet jag fick.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: joelw:
Wow, det här var bättre än vad jag vågade hoppas på, och dessutom med en mycket välkommen prissänkning.
Så nu är min första Mac beställd, 1 GHz PowerBook G4.

Dock ingen super-drive, undrar om det påverkar leveranstiden? Den ska skeppas (normalt) inom 8-10 dagar enligt bekräftelse-mailet jag fick.

Det var ingen dålig "första Mac" inte.. Välkommen!

  • Medlem
  • Borås
  • 2002-11-06 17:51

Någon annan som har fått leveransbesked? *nyfiken*

Hurra! Men är det nån som vet vilken leverantör som köpt upp de gamla modellerna och ska rea ut dom??

Undrar om Apple´s dubbla minnet för 373.75 :- gäller nya 1GHz också ? Vore rätt nice att tänka på för den som beställer ...

http://registration.euro.apple.com/promo/promemory/se/

/henrik

[ 06 November 2002, 18:56: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]

  • Oregistrerad
  • 2002-11-06 18:58
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Henrik Andersson:
Undrar om Apple´s dubbla minnet för 373.75 :- gäller nya 1GHz också ? Vore rätt nice att tänka på för den som beställer ...

http://registration.euro.apple.com/promo/promemory/se/

/henrik

Om du beställer via applestore så skall det göra det!

Haha, vem har köpt upp dom gamla modellerna.. mmm i know..

Det lär ni snart bli varse om när dom kommer ut till försäljning. (obs, det är inte jag)

  • Medlem
  • Österåker
  • 2002-11-06 20:20
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke Seid:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Henrik Andersson:
Undrar om Apple´s dubbla minnet för 373.75 :- gäller nya 1GHz också ? Vore rätt nice att tänka på för den som beställer ...

http://registration.euro.apple.com/promo/promemory/se/

/henrik

Om du beställer via applestore så skall det göra det!

Kan bekräfta att det gör det, la precis en beställning på en PB G4 med 1GB RAM och det blev så här:

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">Sammanfattning
• 1GHz PowerPC G4
• 1 GB SDRAM - 2 SO DIMMs
• 60 GB Ultra ATA-enhet
• DVD-R/CD-RW
• AirPort-kort
• Tangentbord & Mac OS
• 15,2-tums TFT-skärm
• RADEON Mobility - 64 MB DDR
• Gigabit Ethernet
• Internt 56K-modem
• Två USB-portar
• FireWire-port
• Nätadapter
• Batteri

RABATTER:
-SEK 3.621,00

Delsumma SEK 38.368,75 </pre>

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-11-06 20:21
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hugin:
Okej, som den pessimist jag är måste jag ju ta upp alla minus jag ser med den nya TiBooken.

- Vare sig blåtand eller IR
- 4200 rpm hårddisk
- Går ej att få med ledig minnesplats (1x512)
- Tveksam fps (76 fps i QIII @ 1024x 768 med enl Apple)

Det är saker som skulle ha kunnat vara ännu bättre, men ärligt talat är det smådetaljer i förhållande till allt bra i datorn. Hårdisken går att byta efter ett tag, om man vill uppgradera sig.

Läste förövrigt någonstans att det bara är en 1x SuperDrive. Dvs dubbelt så långsam som de i dom stationära datorerna. Ska kolla upp om det stämmer...

Japp det stämmer tyvärr att Superdriven bränner i 1x. Saxat ifrån Apples powerbooksida:

Citat:

quote:SuperDrive läser DVD-skivor med 6-dubbel hastighet och skriver till 4,7 GB DVD-R-skivor med enkel hastighet.

Men jag ska köpa en i alla fall! Ska kika lite hur det ser ut på bankkontot först bara

/arvid

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-06 20:37

Tycker att de bärbara maskinerna nu äntligen börjar bli riktigt intressanta som alternativ till de stationära...
En eller ett par uppgraderingar till så är de klart jämförbara och då är det definitivt bye-bye till stationärt för mig ! Men just nu är de mest lockande "lattjolajbanmaskiner" - kul att ha men inte högpresterande (jo, som "bärbara" men inte annars)...

Den bärbara framtiden ser mycket ljus ut!

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2002-11-06 20:45

Den nya iBooken känns ju väldigt bra. Ett Radeon 7500 med 32 MB och en G3 på 800Mhz! Och det kostar bara 16495:- Och då får man även en DVD/CD-RW inpå! Jag vill HA!

Bevaka tråden