Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Terminalen loggar ut direkt

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter att ha pillat runt lite i terminalen och trott att man kommer någon stans med trial-and-error så har en otrevlig situation uppstått. När jag öppnar terminalen så loggar den ut direkt!! Enda sättet att komma på banan igen är att välja Arkiv->Nytt kommando->login

Jag tror den kör någon kodrad som slutar med exit... Några idéer på hur man löser det?

Börja med att köra igång ett shell, vet inte om jag förstått det hela rätt men det fungerar alltså för dig att få upp ett om du går in under "Nytt kommando" och skriver in "login"? Om det inte är så kan du köra kommandot "bash --noprofile" i stället, då ignoreras alla uppstartsfiler. Sedan är det bara att gå in med lämplig textredigerare i de filer du pillat i (förmodligen någon av /etc/bashrc, /etc/profile, ~/.profile eller ~/.bashrc) och pilla tillbaka dem som de var.

Alternativt kan du öppna dem med vanliga textredigeraren och skippa terminalen helt, fungerar också. För att komma till /etc kan du välja "Gå -> Gå till mapp" i Finder-menyn.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-06 21:45
Ursprungligen av Gustaf Haag:

Efter att ha pillat runt lite i terminalen och trott att man kommer någon stans med trial-and-error så har en otrevlig situation uppstått. När jag öppnar terminalen så loggar den ut direkt!! Enda sättet att komma på banan igen är att välja Arkiv->Nytt kommando->login

Jag tror den kör någon kodrad som slutar med exit... Några idéer på hur man löser det?

Det där känner jag igen mycket väl. I någon läge fick jag samma fenomen. Det visade sig att kommandot för direkt utloggning var inskrivet i inställningsfilen för Terminal (com.apple.Terminal.plist). Parametern 'ExecutionString' hade tagit värdet 'exit' (eller 'logout'). Titta i filen , du kan även slänga den så ska det återställas till normalt beteende.

Precis så var det!
När jag kikade på com.apple.Terminal.plist så fanns mycket riktigt den elaka koden där. Bara slänga så var allt fixat.

Stort tack!

1
Bevaka tråden