Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exklusivt: Apple berättar om dagens nyheter

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Ni som köpte Windtunnel gjorde ju det trots att det är hög ljudnivå. Eller köpte ni verkligen datorn med förhoppningen att Apple skulle "fixa" det lite senare?

Alla är inte så insatta att de kan utgå från att deras nya dator från Apple skulle vara högljudda och varför skulle de vara det?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-29 14:22
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Ni som köpte Windtunnel gjorde ju det trots att det är hög ljudnivå. Eller köpte ni verkligen datorn med förhoppningen att Apple skulle "fixa" det lite senare?

Gjort är gjort. Apple har fixat ljudnivån i de nya modellerna. Om man är nöjd med det så köper man datorn, annars köper man nånting annat.

Ciryon

Ja, precis. Hur kan man vara så dum att man köper en maskin och inte tänker på att ta en tur med decibelmätaren först.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Ni som köpte Windtunnel gjorde ju det trots att det är hög ljudnivå. Eller köpte ni verkligen datorn med förhoppningen att Apple skulle "fixa" det lite senare?

Gjort är gjort. Apple har fixat ljudnivån i de nya modellerna. Om man är nöjd med det så köper man datorn, annars köper man nånting annat.

Ciryon

Eh, om en tillverkare gjort ett misstag, vilket de uppenbarligen har gjort här och på sätt och vis också erkänner det, så ska de bannemig ta sitt ansvar och åtminstone erbjuda en modifiering av de befintliga maskinerna till ett bra pris. Det kallas kundvård och det är ett ord Apple över huvudtaget inte kan stava till.

Eller för att citera Steve Jobs angående Apples kunder och att försämra deras supportvillkor: "Fuck em´!"

Hörru du du.. när sa Steve d där elaka ordet

Allt enligt Ryan på macosrumors.com.

Jag sålde min MDD innan nya Power Macarna kom. Det är jag glad för. Annars hade jag aldrig fått det jag fick för den då.

Iom att jag sålt pga att jag inte stod ut med oljudet skulle jag bli ohyggligt ledsen om Apple "fixade" tidigare sålda Power Macar. Jag skulle bli makalöst, otroligt ohyggligt besviken faktiskt. I det närmaste gråtfärdig.

Nu tror jag inte de kommer göra det av flera anledningar som jag inte orkar återge. Men skulle de göra det blir jag en mycket ledsen pojke.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-29 16:05

Men det är nog desto fler som blir glada om deras bullriga maskiner åtgärdas...

  • Oregistrerad
  • 2003-01-29 16:12

Skapades ursprungligen av: Ciryon:

Citat:

citera:Ni som köpte Windtunnel gjorde ju det trots att det är hög ljudnivå. Eller köpte ni verkligen datorn med förhoppningen att Apple skulle "fixa" det lite senare?

Nu står det ju inte specen att de är högljudda... Och på AppleStore går det ju inte att provlyssna.
Jag utgick från att lljudnivån skulle vara uthärdlig på samma sätt som jag utgår från att en skärm visar en skarp bild.

[ 29. Januari 2003, 16:13: Meddelandet ändrat av: Melker Lindström ]

  • Medlem
  • 2003-01-29 16:12

Hur kan man lita på att ljudnivån i de nya Powermacarna verkligen ligger på en någorlunda acceptabel nivå??

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Hörru du du.. när sa Steve d där elaka ordet

När Jobs återkom till Apple så började han rensa upp i projekt och diverse avtal och ett avtal som infördes strax innan han kom tillbaka gick ut på att kunderna kunde teckna kontrakt på livstidssupport kallat SOS Apple. Jobs avslutade det direkt och när han fick frågan på hur de skulle förklara det för kunderna så svarade han bara "Fuck´em!".

FTC (The Federal Trade Commission) stämde Apple för detta och Apple förlorade.

Nu står det ju inte specen att de är högljudda... Och på AppleStore går det ju inte att provlyssna.
Jag utgick från att lljudnivån skulle vara uthärdlig på samma sätt som jag utgår från att en skärm visar en skarp bild.

Men, distansköplagen gäller. a.k.a "ångervecka".

[ 29. Januari 2003, 16:21: Meddelandet ändrat av: ace4711 ]

Det är inte bara ljudnivån i gamla Power Mac MDD i datorväg som jämförs med en dammsugare. Även Ge Force FX har fått det öknamnet. Saxat från Extremetech.com:

"The other painfully noticeable factor here is fan noise. The GeForceFX has already been nicknamed in some site forums as The DustBuster."

"upon starting up a 3D app, the Flow FX fan kicked into high gear, and the sound level rose to around 58dB SPL"

Jag spär på med lite från Toms Hardware Guide:

"A further problem is the noise level. The fan produces an incredible racket on par with a vacuum cleaner - there´s simply no other way to describe it. You can hear the card even if you´re in another room of the house."

Sjukt med ett grafikkort vars kylning låter mer än hela datorns övriga fläktar.

[ 29. januari 2003, 21:46: Meddelandet ändrat av: Rickard A ]

[quote]citera:Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:
[QUOTE]När Jobs återkom till Apple så började han rensa upp i projekt och diverse avtal och ett avtal som infördes strax innan han kom tillbaka gick ut på att kunderna kunde teckna kontrakt på livstidssupport kallat SOS Apple. Jobs avslutade det direkt och när han fick frågan på hur de skulle förklara det för kunderna så svarade han bara "Fuck´em!". [/quote]Ni hade förstås en journalist med i rummet?

Ett av mina drömprojekt, som jag aldrig riktigt vågat mej på eller haft tid med, är att ge mej in i alla bullriga Macar jag har (från den billigate och uppåt) och byta fläktar, försöka tysta dem på något sätt. Det är konstigt att det inte finns en mer uttalat marknad för "ljuduppgraderingar" som tystar ner gamla datorer. De flesta som är störande bullriga borde kunna fixas till i alla fall en lägre nivå.

Av Apples nyheter tycker jag att 20"-LCD-skärmen var det hetaste. Bra pris! Riktigt frestande! Synd att den inte lär gå att sätta på en lite äldre Mac, där jag mest av allt skulle vilja ha den just nu.

Att det skulle bli lätt trimmade klockfrekvenser och G4, det var väntat. Prestandaskuttet hoppas jag på med G5, och det händer troligen inte före september. Däremot hade jag hoppats på vässade moderkort, för det är väl fortfarande inte fullt utnyttjande av DDR-minnena? Det måste väl vara mer än dags?

Ja, de macanvändare som tror att G4 MDD är den enda dator som är högljudd har inte sett vissa PC-datorer. På vårt kontor står två PC-burkar och låter rätt ordentligt båda två. Men i PC-världen har man ju ett val, det finns tystare och ljudliga burkar, i macvärlden är vi utelämnade till Apple och därför kan man tycka att de borde vara lite mera måna om ljudnivån (vilket de alltså bättrat sig nu med denna nya powermac).

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: XedoZ:
Hur kan man lita på att ljudnivån i de nya Powermacarna verkligen ligger på en någorlunda acceptabel nivå??

Värst vad du är misstänksam... Jag tror nog ljudnivån är betydligt lägre än i MDD, men de är på intet sätt ljudlösa för det. PowerMacarna har alltid surrat, min gamla 8600 låter en del. Inte mycket jämfört med MDD, men mycket jämfört min iBook. Så allt beror ju på vad man räknar som acceptabel.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Kalle W:
Köper man en burk utan att ha testat den irl tycker jag inte man ska gnälla efteråt. Tycker ni som har vindtunneln att den låter för mycket? Sälj den och köp en iMac.

Och hur lätt på en skala är det att testa en Mac innan man köper den?? Det handlar ju i 9 fall av 10 om postorderförsäljning meddelst apple store el liknande nätbutik?

[quote]citera:Skapades ursprungligen av: thevil:
[quote]citera:Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:
[QUOTE]När Jobs återkom till Apple så började han rensa upp i projekt och diverse avtal och ett avtal som infördes strax innan han kom tillbaka gick ut på att kunderna kunde teckna kontrakt på livstidssupport kallat SOS Apple. Jobs avslutade det direkt och när han fick frågan på hur de skulle förklara det för kunderna så svarade han bara "Fuck´em!". [/quote]Ni hade förstås en journalist med i rummet?
[/quote]Återgivit till författaren Alan Deutschman av en f.d Apple-anställd som var närvarande.

  • Medlem
  • 2003-01-30 09:36
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Ja, de macanvändare som tror att G4 MDD är den enda dator som är högljudd har inte sett vissa PC-datorer. På vårt kontor står två PC-burkar och låter rätt ordentligt båda två. Men i PC-världen har man ju ett val, det finns tystare och ljudliga burkar, i macvärlden är vi utelämnade till Apple och därför kan man tycka att de borde vara lite mera måna om ljudnivån (vilket de alltså bättrat sig nu med denna nya powermac).

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: XedoZ:
Hur kan man lita på att ljudnivån i de nya Powermacarna verkligen ligger på en någorlunda acceptabel nivå??

Värst vad du är misstänksam... Jag tror nog ljudnivån är betydligt lägre än i MDD, men de är på intet sätt ljudlösa för det. PowerMacarna har alltid surrat, min gamla 8600 låter en del. Inte mycket jämfört med MDD, men mycket jämfört min iBook. Så allt beror ju på vad man räknar som acceptabel.

Man får ju hoppas på de bästa...
Känns ialla fall riktigt bra att man nog vågar köpa en Powermac utan att köpa till hörselkåpor

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-30 10:01

När PPC kom så sade man att nu är problemmet med värmeutvecklingen löst med tanke på konstruktionsskillnader och olika sätt att arbeta, mellan en Intel och en PPC processor.
Skulle detta vara sant då skulle alla Macar vara tysta som en iBook idag.
Verkligheten visar nu igen att Det finns både snabbare och tystare pc än Mac. Så hjulet är igång hela tiden och Apple kommer nog ikapp pc så småningom...

[quote]citera:Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:
[quote]citera:Skapades ursprungligen av: thevil:
[quote]citera:Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:
[QUOTE]När Jobs återkom till Apple så började han rensa upp i projekt och diverse avtal och ett avtal som infördes strax innan han kom tillbaka gick ut på att kunderna kunde teckna kontrakt på livstidssupport kallat SOS Apple. Jobs avslutade det direkt och när han fick frågan på hur de skulle förklara det för kunderna så svarade han bara "Fuck´em!". [/quote]Ni hade förstås en journalist med i rummet?
[/quote]Återgivit till författaren Alan Deutschman av en f.d Apple-anställd som var närvarande.
[/quote]Fick killen kicken följande dag eller? :rolleyes: Kanske lite småpurken.

[ 30. januari 2003, 10:19: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Det har jag ingen aning om. Boken "The Second coming of Steve Jobs" ger en rätt bra bild över hur Jobs är som person. Givetvis kommer Mac-talibanerna att avfärda den som lögnaktig.

Intressant är dock att boken bygger på intervjuer bland annat f.d medarbetare och även personer som varit vänner sedan många år till Jobs och såväl vänner som fiender ger samma bild av honom.

Jag tycker mig mellan raderna här i kommentarerna kunna framläsa en viss skepsis till att Jobs inte är något annat än gud fader själv och att han är världens snällaste men han är inget annat än en kallhamrad hänsynslös entreprenör och det är precis en sådan person som krävs för att driva Apple framåt, något som de flesta av företagets högsta chefer under alla åren Jobs var frånvarande inte var särskilt bra på.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:
Givetvis kommer Mac-talibanerna att avfärda den som lögnaktig.

Förklara gärna vad du menar med Mac-talibanerna och vilka de är, tusen tack.

Talibaner vet jag inget om. Men många människor vill gärna ha något att berätta, oavsett om de vet något eller inte. Sen om alla ljuger är nog att ta i, ja, men vissa uppgifter ska man nog ta med en skottkärra salt ändå.

Nu försvinner vi från ämnet förresten!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Nu försvinner vi från ämnet förresten!

Och eftersom vi ändå är där så kan jag bidra med mina två cent: Jag har aldrig träffat Steve Jobs så allt jag vet är sån´t jag läst och hört av andra som träffat honom. Och givetvis är det inte så att dessa personer är helt igenom ärliga. Blir man intervjuad i en bok eller av en journalist så skruvar man till det, antingen för att göra en ganska alldaglig händelse lite roligare, eller för att ge igen.

Det som kvarstår även efter en skottkärra med salt är en smak av geni, kompromisslöshet och otålighet. Att Steve Jobs är ett geni behöver inte diskuteras, det är bara att kolla vad han åstadkommit så är den saken utredd.

Kompromisslösheten och otåligheten slår igenom även en skottkärra med salt, helt enkelt för att alla intervjuer och historier säger i stort sett samma sak. Han ger sig inte förrän han får som han vill, och han drar sig inte förr att inkompetensförklara medarbetare och ge dem sparken på stående fot.

Hänsynslösheten, geniet, otåligheten och kompromisslösheten återkommer i stort sett i alla beskrivningar jag läst om Steve Jobs, från den första boken av John Sculley i slutet på 80-talet fram till idag. Jag tror beskrivningen stämmer och jag tror att Apple bara fungerar med Steve Jobs vid rodret.

Och för att återföra diskussionen på spåret igen: de ljudliga burkarna.

Det är ett mysterium att Apple kunde släppa dom.

Steve Jobs hatar fläktar i datorer. Det är ju väldigt länge sen nu, men när den ursprungliga Macen skulle lanseras försenades utvecklingen gång på gång av att han vägrade gå med på att det det var omöjligt att skapa en fläktlös burk. Jag minns inte vad det var som fick Steve Jobs att ändra sig, men till slut lanserades den ursprungliga Macen i alla fall, med fläkt.

Det ljudlösa temat har även gått igen i de Macar som släppts sedan Steve Jobs kom tillbaka till Apple. iMacen kyldes utan fläkt, Cube har ingen fläkt, iMac G4:an har en fläkt som är väldigt tyst.

Min gissning är att oavsett vad Apple officiellt säger, så är man missnöjda med Windtunnel. Därifrån till att medge konstruktionsfel är det däremot ett långt steg. Jag vet inte vad definitionen på konstruktionsfel är, men jag har svårt att tänka mig att Windtunnel faller under en sån definition. Det sitter om jag inte missminner mig 5(!) fläktar i burken. Det beror naturligtvis på att det går åt mycket luft för att kyla burken, och mycket luft som rör sig är detsamma som ljud. Att Apple nöjde sig med det är förvånande, men de kan knappast ha varit omedvetna om det. Burkarna fungerar med andra ord som Apple tänkt sig - att det sedan inte faller deras kunder på läppen är förståeligt, men det blir nog svårt att få det klassat som konstruktionsmiss.

Den enda väg som möjligen kan vara öppen är om burkarna låter så mycket att de överstiger gränsvärdena för arbetsmiljöfara. Och det gör de vad jag vet inte.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

Kan ju vara så att personalen som ansvarade för ljudtesterna kanske var döva?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-01-31 16:46
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Melker Lindström:
Skapades ursprungligen av: Ciryon:

Citat:

citera:Ni som köpte Windtunnel gjorde ju det trots att det är hög ljudnivå. Eller köpte ni verkligen datorn med förhoppningen att Apple skulle "fixa" det lite senare?

Nu står det ju inte specen att de är högljudda... Och på AppleStore går det ju inte att provlyssna.
Jag utgick från att lljudnivån skulle vara uthärdlig på samma sätt som jag utgår från att en skärm visar en skarp bild.

Det har sagts flera gånger när diskussion om oljudet kommit upp, varför inte lämna tillbaka Macen eller strunta i att köpa den.

Vad skall man köpa då..... en PC. Man kan ju köpa en mindre modell. Men den kanske inte uppfyller de krav man har i övrigt.
De som ändå köper dessa datorer visar att de är sanna mac-ägare. Det är ju så att det finns ju inget annat alternativ för dem, inte ens en tyst PC för att stå ut.
Så jag håller med att dem som anser att Apple skulle åtgärda dessa och ta den kostnaden. Man måste stödja den pelare som man vilar på.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-31 16:52
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nils Holmlöv:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Nu försvinner vi från ämnet förresten!

Den enda väg som möjligen kan vara öppen är om burkarna låter så mycket att de överstiger gränsvärdena för arbetsmiljöfara. Och det gör de vad jag vet inte.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

Nils, ni mätte själva upp värden upp till 65 dBA och det är väl rätt långt över de 55dBA som Apple själv specat som max. Att sedan miljölagstiftningen inte hunnit med vad gäller buller är ju en annan sak. Att folk får ont i huvet och mår dåligt av Vindtunnlarna tycker jag talar sitt klara språk att något är fel.

Apple "erkänner" ju själva att dom lät för mycket och försöker vända det till ett feature på dom nya MDD FW800, men att dom lämnar oss med dom "gamla" MDD-burkarna i sticket verkar inte ha så värst högt journalistiskt värde, verkar det som. Nej, nya grejor ska det va´, tjolahopp!! det är kul att skriva om tydligen...

Jag tycker er recension av vindtunnlarna var mycket bra, men sen föll det som en sten (om det inte är så att ni har något i senaste numret), inte ett ord, inte en kommentar. Uppenbarligen har ni ingen MDD på ert kontor, eller så har ni för hög nivå på bakgrundsbullret redan, annars hade ni själva varit drabbade och då hade ni nog skrivit om det.

Ursäkta att jag är negativ, men det här är inte kul och jag är grymt besviken på Apple som företag, och hela deras hanterande av detta (som jag redan skrivit i ett tidigare inlägg i den här tråden så jag ska inte börja upprepa mig)

För den delen har jag skickat nedanstående till dig i november och gjort klart att de överstiger Apple´s egna mätningar. Men så tar du det sista lilla halmstrå du kan greppa och börja tala om arbetsmiljölagstiftning

"Hej Nils,

Ja, det verkar som att den studsade? Hur som helst, kom jag att tänka på en sak, du inser att de värden som ni mätte upp vid er recension är över de av Apple specificerade värden och även utanför TCO´99, eller? Apple´s spec är ju:
Idle ?48 dB(A)
Processing ?55 dB(A)

Här är en svensk site som jag upptäckte, ni kanske kände till den, men om inte så är det som står där klart intressant:

http://home.swipnet.se/tr/silence.html "

Besviken är ju för en del ett ord, men just nu den känslan jag har.

[ 31. januari 2003, 16:55: Meddelandet ändrat av: replicant ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: replicant:
Nils, ni mätte själva upp värden upp till 65 dBA och det är väl rätt långt över de 55dBA som Apple själv specat som max. Att sedan miljölagstiftningen inte hunnit med vad gäller buller är ju en annan sak. Att folk får ont i huvet och mår dåligt av Vindtunnlarna tycker jag talar sitt klara språk att något är fel.

Vi mätte upp 65 dBA, men den siffran måste ses som jämförelse med andra mätningar vi gör. Den är inte jämförbar med vad arbetsmiljölagen säger och mätningen görs sannolikt på annat sätt än Apples egna mätningar. 65 dBA är en fingervisning och ska läsas "jävligt högljudd", inget annat. Detta säger vi också tydligt när vi mäter.

Jag vill också säga att jag inte försvarar Apple. Jag rekommenderar ingen att köpa de här burkarna och jag tror inte att någon som läst vårt test köpt burkarna. Jag kan bara beklaga att vi inte fick tag på några exemplar att testa tidigare, men tyvärr har vi bara begränsat inflytande över när Apple lånar ut sina burkar till oss.

Det jag däremot säger är att det förmodligen blir mycket svårt att hävda att Apple gjort sig skyldig till en konstruktionsmiss. Även 55 dBA låter mycket, att Apple klart och tydligt sätter ut det på sin sajt tyder på att de är medvetna om det. Hur tokigt det än låter så är det alltså meningen att de ska låta mycket.

Citat:

citera:Jag tycker er recension av vindtunnlarna var mycket bra, men sen föll det som en sten (om det inte är så att ni har något i senaste numret), inte ett ord, inte en kommentar.

Om du läser tidningen så ser du att jag publicerar debattinlägg i varje utgåva. Inte sällan är dessa väldigt negativa mot Apple. Skriver du en insändare till oss är det sannolikt att den blir publicerad.

Att på ledarplats driva den här frågan är inte aktuellt, och personligen anser jag att allt av nyhetsvärde redan är sagt. De låter jättemycket, och Apples kunder är besvikna. Allt detta har vi skrivit i tidningen. Det blir inte mer sant för att vi skriver det igen.

Skriver du en insändare är det däremot något nytt. Och sånt publicerar vi med jämna mellanrum.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-31 17:34

Saxat från arn:s hemsida:

När du köper en vara eller tjänst kan du kräva:
- att den levereras i rätt tid och till överenskommet pris,
- att varan/tjänsten har de egenskaper och är i det skick du kommit överens med näringsidkaren om eller som du rimligen haft anledning att förvänta.

Kan man rimligen förvänta sig en damsugarlik volym när man köper en dator?

  • Medlem
  • 2003-01-31 18:56

Några frågor...

Stängs fläktarna av på Windtunneln när datorn går i djupvila??

Hur lång tid kan det ta innan någon utomstående organisation/privatperson visar ett test av de nya Kraftmacarna?

Bevaka tråden